• lucylight

IVF hösten 2014

Här är en till som hoppas på ivf i höst :D Remiss skickad i förra veckan :)

Längtar till hösten, samtidigt är det skönt att kunna slappna av lite på bebisverkstaden under sommaren! Bara vara & njuta av varandra utan pressen som fanns innan!

• lucylight
    Chasingdreams skrev 2014-07-01 09:12:59 följande:

Instämmer i det sköna av att bara kunna slappna av under sommaren och mysa för att man vill, inte för att man har ägglossning.

Vad är orsaken till att ni ska göra IVF? För oss är det spermierna som är få och långsamma, ca en miljon och enbart 0,02 % snabba.

Min sambo har väldigt bra antal, ca 110 milj men en aning slöa! Har inga siffror på det men hon sa att det va på gränsen, men att antalet väger upp för det!

Jag hade bra äggproduktion, om det inte vore för att jag har regelbunden mens hade de misstänkt pco, via ultaljudet såg man också flera st äggblåsor och inte bara en. Så vi ör oförklarligt barnlösa just ju.. Vilket i sin tur gör mig fruktansvärt orolig att det är kvaliten på mina ägg som ör problemet och att inte ens ivf kommer hjälpa oss!
  • lucylight
    Chasingdreams skrev 2014-07-02 07:54:57 följande:

Jag har en nära vän som försökte bli gravid i 2,5 år med sin man. Inga fel hittades och de var oförklarligt barnlösa. De lyckades dock bli gravida på första IVF-försöket och i slutet av året är deras första barn beräknat. Med andra ord finns det goda möjligheter att lyckas med IVF även vid oförklarlig barnlöshet.

P.g.a. få och slöa spermier kommer vi med största sannolikhet behöva göra isci. Själv är jag orolig att ett litet myom i min livmoder ska göra att ett embryo inte fäster. Landstingets fertilitetsläkare tror inte att det ska påverka, men själv kan jag inte låta bli att undra, det sitter ju där embryot ska bo liksom...

Vad innebär det att man har ett myom?

Vår fertilitetsläkare sa att om vår ivf görs hos dem kommer hälften av äggen (om man för mer än ett dvs) befruktas "naturligt" och andra halvan med isci pga sambos simmare!

Gör ni privat eller via landstinget! Hoppas vi har samma tur som din vän, :D har ni någon info om vilken vecka ni gör igång?
  • lucylight

Välkomna :) 

Roligt att följas åt! 

Sesanka, håller tummarna för ert FET! Ni har alltså två äggplock kvar genom landstinget annars? :) 

Jag tänkte ringa imorn och se hur det går med min remiss, säga att jag önskar kliniken vi gjorde utredning på när de öppnar igen i augusti. Hoppas hoppas att vi får hjälp fort och inom 3 månader. Vi kan tänka oss åka en bit men inte mer än 20 mil, blir lite mycket för vår del annars. 

Vart bor ni Emmli? 

• lucylight

Vi hoppas komma till Ivf-kliniken Stockholm genom vårdgarantin :) Önskar så att vi kan få komma igång i slutet av augusti :D

• lucylight
    frugis skrev 2014-07-17 19:02:37 följande:

Är du remitterad till KS huddinge så kan du nog ringa vårdgrantin direkt, (beräknad väntetid 6måndader om jag inte minns fel) vänta inte mer än 1månad efter remissen skrevs. Tips från en som går på ivf sthlm trots remiss till huddinge, personalen är fantastisk och det är inte ett sjukhus. Kliniken är privat och det märks.

Ja, vi gjorde vår utredning där & gillar personalen & stället! :)

Har pratat med vårdgarantin men min remiss har inte kommit in till dem ännu :/ Misstänker att det beror på semestrar etc. Men det lät inte som att det skulle vara några problem atr bli flyttat till ivfkliniken när de öppnar igen i aug :) Vem har ni haft? Vi träffade Åsa vid första besöket
  • lucylight
    Enina skrev 2014-07-17 18:14:11 följande:

Hej, jag tror jag också passar in här. Vi hoppas få köra igång  i september, läskigt! 

Välkommen! :)

Jag håller med, läskigt men också spännande!

Vad är er anledning till ivf och vet ni vart ni ska göra den?
  • lucylight
    bb2014 skrev 2014-07-18 10:12:07 följande:

Det är inte Vårdkansliet som får remissen. Det är Huddinge så ring Huddinge. Det är de som kan ta tid på sig.

Gick iof på några veckor så fort remissen kommit in.

iVF Kliniken är jättebra. Vi har/hade Helene som huvudläkare och har trivts jättebra med henne.

Vi har fått brev om att vår remiss är behandlad nu. Dock kan man inte ringa/maila dem för de har semesterstängt precis som ivf-kliniken tom 4/8. Bara hålla tummarna nu inför aug. :)

Hur lång tid tog det för er att komma igång från att ni gick genom vårdgarantin? OM vi har tur, tror du vi hinner börja med sprutorna då i början av september på beräknad mens, eller brukar det ta tid? Du blev gravid på första försöket va? :) har för mig jag läst det i någon tråd, grattis i så fall :)
  • lucylight
    Enina skrev 2014-07-18 18:17:10 följande:

Tack! Vi ska göra PGD, är bärare av en allvarlig muskelsjukdom, 50% risk att våra söner får den. Vi ska göra behandlingen på Karolinska. 

Ajdå, vad härligt att det finns hälp att få. :)
  • lucylight
    bb2014 skrev 2014-07-21 08:47:35 följande:

Har Vårdkansliet stängt? För annars är det dem du kan ringa :)

Vi var på infomöte och hade sån tur att min mens kom bara någon dag efter. Så vi kunde starta direkt :) Allt beror ju på ens cykel.

Kan ju vara så också att de har många som startar i augusti som gått på infosamtal tidigare och de har förtur.

Och japp jag är gravid och på första försöket :) Går in i vecka 7 idag.

Vårdkansliet har inte stängt, om du tänker på dem man ringer göllande vårdgarantin? :p Dock har reproduktionsavd på karolinska semesterstängt 3/7 - 4/8, dvs avd som behandlat vår remiss. Ska hänga på luren direkt på morgonen 4/8 till vårdkansliet :D

Vilket flyt, hoppas på samma tur :D
Svar på tråden IVF hösten 2014