MariaJimmy skrev 2014-08-20 18:50:10 följande:
HejHej vet inte riktigt om jag hamnat rätt här, men vi kör på ändå. Jag och min sambo fick i december -12 en frisk och kry liten son. Nu har vi börjat prata lite grann om syskon. Min sambo vill sååå gärna ha en liten en till men i augusti blir jag arbetslös igen. Själv vill jag också gärna ha en till men känns som om jag vill vänta tills det fasta jobbet dyker upp, "tyvärr" bor vi på landet och att få tag på det fast jobb här är inte lätt och isåfall måste vi flytta på oss och det är inte tänk bart just nu!! Min sambo och jag vill ha ca 2 år mellan men vill inte att pengar ska sätta käppen i hjulet.
Hoppas ni har några råd till mig
Oj, jag tänker nog lite åt andra hållet. Visserligen tycker jag det beror mycket på hur det ser ut för er övrigt i livet, ekonomin, hur gamla ni är osv. Är ni runt 30-35 så hade jag absolut inte väntat. Om yngre än så så ja, kanske. Men man vet aldrig hur det blir, man kanske inte ens kan bli med barn igen? Man ska aldrig ta det för givet! Då hade jag hellre velat veta att vi iaf försökte utan större uppehåll. Nu vet jag inte heller vad du jobbar med och hur lätt det är för dig att få jobb. Men om ni skulle lyckas bli gravida senast innan er son är 1 år och 9 månader så borde du få behålla din SGI trots att du blivit arbetslös, alltså behålla samma mammapenning som du hade för din första son. Men det är lite på håret va? Utan behållning av samma SGI så blir det nog ganska tufft ekonomiskt. Å andra sidan skulle du kunna börja söka jobb så snart du slutat amma och din sambo kan vara pappaledig ett tag. Och du hade kunnat vara ärlig och säga att ni inte planerar fler barn nu. (om ni inte planerar fler än två vill säga)
Man brukar klara sig, barn kan dock aldrig backa och gå tillbaka och ändra.
Men som sagt, det beror ju mycket på vad ni har för förutsättningar...
Det var bara lite av mina tankar, så får ni göra det som känns rätt för er Lycka till hur det än blir!