• EnsamståendeMamma02

Spädbarn o umgängesrätt??!

Jag har ensam vårdnad över min 7veckors son.Pappan har haft 2 dagar i veckan som han kommer hit till oss och även kommit andra dar ifall jag frågat eller om han velat, Pappan och jag har haft bra kontakt osv tills igår då jag släppte ut dom 2 på promenad för 1a gången utan mig/sin mamma. När han sen kommer tillbaka så tror han att från o med nu kan han komma på morgonen o hämta honom och sedan lämna honom på kvällen för att han ska ha honom i hans hem tillsammans med hans tjej! Jag har försökt förklara för honom att han är för liten och att han ska inte vara ifrån sin mamma mer än nån/några timmar pgr av tryggheten,närheten osv.Han är endast 7 veckor och behöver sin mamma! Har jag helt fel?!?!? Nån som vet vad som gäller vid så små barn?Nån med samma problem eller har erfarenhet?! Tack på förhand

• Svar på tråden Spädbarn o umgängesrätt??!
  • Anonym (Walidate)
    Brumma skrev 2014-06-08 22:58:08 följande:

Vårdnaden har inget med umgänge att göra. Man utgår vad som är bra för BARNET, inte föräldern. Det bästa är om barnet kan träffa båda sina föräldrar ofta, minst varannan dag - DÅ byggs en trygghet upp. Hade barnet av ngn anledning bott med pappan från födseln (tex om mamman blivit allvarligt sjuk eller liknande och gjort det omöjligt för henne att ta hans om barnet efter förlossningen) så hade pappan varit den primära anknytningspersoner. Då hade mamman fått träffa barnet i pappans närvaro och väntat med längre umgängen tills barnet var tryggt med mamman. Du ser rött pga att det är en pappa som inte får "göra som han vill", istället för att se bortom könet och se ANKNYTNINGSPERSONEN...
    Nejdå det kan vara bra för pappa att ha hela dagar och flaskmata bebisen också ifall mamman inte vill följa efter. Tyvärr är det snarare så att det är du som inte ser bortom könet.

Mamman vill vara hemma en dag med bebisen, fine, pappan kommer dit hälsa på. Vill pappa gå iväg till sin tjej, så får ju mamman snällt följa efter om hon tänkte amma. Könsneutralt.
  • ugglan03

Hej, jag har varit i samma sits som du. Mejla mig gärna. Orkar inte skriva här. Alltid massor med aggressiva som skriver påhopp. Har tips till mig. :)

• Drottningen70
    Anonym (Walidate) skrev 2014-06-08 23:06:12 följande:
    Nejdå det kan vara bra för pappa att ha hela dagar och flaskmata bebisen också ifall mamman inte vill följa efter. Tyvärr är det snarare så att det är du som inte ser bortom könet.

Mamman vill vara hemma en dag med bebisen, fine, pappan kommer dit hälsa på. Vill pappa gå iväg till sin tjej, så får ju mamman snällt följa efter om hon tänkte amma. Könsneutralt.
    Det kan absolut vara ett alternativ, huvudsaken är ju att barnet inte skiljs från sin primära vårdgivare. Vad som är bra för pappa, är inte nödvändigtvis vad som är bra för barnet i detta fall. Skulle ju vara intressant att se hur pappans nya kvinna skulle se på saken, att ha killens ex. hängande hemma hos dem två hela dagar i veckan Av nån anledning känns det som om pappan i detta fall inte skulle se det som ett alternativ.
  • Brumma
    Anonym (Walidate) skrev 2014-06-08 23:06:12 följande:

Absolut. Det spelar ju ingen roll VAR pappan o barnet umgås så länge den primära anknytningspersonen (i det HÄR fallet mamman). Jag läste dock inte TS som om det var ett alternativ från pappans sida. Utan att han ville umgås bara med barnet och med sin nya tjej.

Men om det är det så visst, varför inte?

Varför tror du att jag inte skulle anse det vara ett alternativ? Har jag någonstans skrivit att umgänge enbart skall skr i mammans hem? Har jag skrivit att umgänget enbart skall ske på mammans villkor?

Du bör nog läsa mitt inlägg igen för du svarar på saker fullkomligt tagna ur luften..

Jag skriver enbart att umgänge skall ske OFTA och på barnets villkor... Hur får du det till att jag inte ser bortom könet? Jag skriver ju tillomed att det är viktigt att anknytningspersonen är med OAVSETT om det är mamman eller pappan....

Och VAR har jag skrivit något om amning?

Sluta yra o berätta sagor nu utan håll dig till det som är skriver istället...
  • Aumeå

Halloj! Läste om ert barn och umgänge,Håller med dig att barnet är alldeles för liten för långa perioder ifrån sin mamma,hur som helst är lagen på din sida som mamma och boendeförälder,du har rätt att neka pappan rätt till det du skrev att han vill i sitt umgänge,för att göra lagen tydlig så är första lagen" för barnens bästa"tydlig och går inte och missförstå. ett så litet barn behöver amma/närhet och sin mamma som barnet alltid tytt sig emot,(mamman) alltså den punkten kommer göra att du vinner i vilket fall som helst,vare sig pappan försöker göra något.Du kommer kunna soppa golvet med han i en eventuell rättegång.Pappans umgänge kan vara allt från ett telefonsamtal till att han bara kommer på besök någon timme medans du är närvarande,det är du som mamma som bestämmer i ert läge,kort och gott du bestämmer hur mycket eller länge barnets pappa får träffa ert barn.Kan utveckla svaren om du vill?men tror jag gav en tydlig bild ändå.

• Lindsey Egot the only one
    Brumma skrev 2014-06-08 22:58:08 följande:

Vårdnaden har inget med umgänge att göra. Man utgår vad som är bra för BARNET, inte föräldern. Det bästa är om barnet kan träffa båda sina föräldrar ofta, minst varannan dag - DÅ byggs en trygghet upp. Hade barnet av ngn anledning bott med pappan från födseln (tex om mamman blivit allvarligt sjuk eller liknande och gjort det omöjligt för henne att ta hans om barnet efter förlossningen) så hade pappan varit den primära anknytningspersoner. Då hade mamman fått träffa barnet i pappans närvaro och väntat med längre umgängen tills barnet var tryggt med mamman. Du ser rött pga att det är en pappa som inte får "göra som han vill", istället för att se bortom könet och se ANKNYTNINGSPERSONEN...
    Vi hade det så som du beskriver. Jag blev allvarligt sjuk när sonen var tre veckor. Min man fick ta över allt inkl att ge ersättning från att ha ammats helt. Han blev den som stod min yngsta son närmast och gör det fortfarande även om vår relation är extrem nära också. De kom till mig på sjukhuset en till två gånger om dagarna men i början var jag för sjuk för att orka utan han lade sonen bara jämte mig så vi fick närhet. Men visst märker jag att vår yngsta son har närmre kontakt med min man än våra fyra äldre barn. Och visst kan barnet vara med pappan mer än bara nån timme varannan dag bara TS pumpar ut och barnet tar flaskan. Mamman är inte den ende kompetenta förälder enbart för att hon burit, fött och har mat till bebisen i sina bröst. En pappa som är engagerad är likvärdig. Bara mamman vågar släppa taget.
  • Aumeå

Visst är det bästa om barnen får ha sina bägge föräldrar och mår barnen bra med växelvist boende,men om ett barn av två är "mammig" alltså gillar mamma mer så räcker det för att mamman ska vinna umgängesrätten.oftast följer det andra syskonet det andra barnet,"jag vill vara vart hen är" nämner det andra barnet det så är det kört för umgängesföräldern.han missar sitt umgänge om det är växelvist boende,och får bara umgängesrätt.Men jag beundrar det ditt ex gjorde och tog hand om dig och barnen medans du var sjuk,underbart.

• Anonym (Walidate)
    Drottningen70 skrev 2014-06-10 15:17:10 följande:
    Det kan absolut vara ett alternativ, huvudsaken är ju att barnet inte skiljs från sin primära vårdgivare. Vad som är bra för pappa, är inte nödvändigtvis vad som är bra för barnet i detta fall. Skulle ju vara intressant att se hur pappans nya kvinna skulle se på saken, att ha killens ex. hängande hemma hos dem två hela dagar i veckan Av nån anledning känns det som om pappan i detta fall inte skulle se det som ett alternativ.
    Tvärtom vad som är bra för pappa är suveränt för barnet. Sen är det en väldigt förlegad åsikt med primär vårdförälder.

Barnet har två primära vårdföräldrar. Det är pappa och mamma.
  • Grappa
    Anonym (Walidate) skrev 2014-06-22 10:44:13 följande:
    Tvärtom vad som är bra för pappa är suveränt för barnet. Sen är det en väldigt förlegad åsikt med primär vårdförälder.

Barnet har två primära vårdföräldrar. Det är pappa och mamma.
    Så intressant, finns det nån studie eller forskning att hänvisa till?
Svar på tråden Spädbarn o umgängesrätt??!