Inlägg från: Lindsey Egot the only one |Visa alla inlägg
  • Lindsey Egot the only one

Spädbarn o umgängesrätt??!

Brumma skrev 2014-06-08 22:58:08 följande:

Vårdnaden har inget med umgänge att göra. Man utgår vad som är bra för BARNET, inte föräldern. Det bästa är om barnet kan träffa båda sina föräldrar ofta, minst varannan dag - DÅ byggs en trygghet upp. Hade barnet av ngn anledning bott med pappan från födseln (tex om mamman blivit allvarligt sjuk eller liknande och gjort det omöjligt för henne att ta hans om barnet efter förlossningen) så hade pappan varit den primära anknytningspersoner. Då hade mamman fått träffa barnet i pappans närvaro och väntat med längre umgängen tills barnet var tryggt med mamman. Du ser rött pga att det är en pappa som inte får "göra som han vill", istället för att se bortom könet och se ANKNYTNINGSPERSONEN...
    Vi hade det så som du beskriver. Jag blev allvarligt sjuk när sonen var tre veckor. Min man fick ta över allt inkl att ge ersättning från att ha ammats helt. Han blev den som stod min yngsta son närmast och gör det fortfarande även om vår relation är extrem nära också. De kom till mig på sjukhuset en till två gånger om dagarna men i början var jag för sjuk för att orka utan han lade sonen bara jämte mig så vi fick närhet. Men visst märker jag att vår yngsta son har närmre kontakt med min man än våra fyra äldre barn. Och visst kan barnet vara med pappan mer än bara nån timme varannan dag bara TS pumpar ut och barnet tar flaskan. Mamman är inte den ende kompetenta förälder enbart för att hon burit, fött och har mat till bebisen i sina bröst. En pappa som är engagerad är likvärdig. Bara mamman vågar släppa taget.
Svar på tråden Spädbarn o umgängesrätt??!