• EnsamståendeMamma02

Spädbarn o umgängesrätt??!

Jag har ensam vårdnad över min 7veckors son.Pappan har haft 2 dagar i veckan som han kommer hit till oss och även kommit andra dar ifall jag frågat eller om han velat, Pappan och jag har haft bra kontakt osv tills igår då jag släppte ut dom 2 på promenad för 1a gången utan mig/sin mamma. När han sen kommer tillbaka så tror han att från o med nu kan han komma på morgonen o hämta honom och sedan lämna honom på kvällen för att han ska ha honom i hans hem tillsammans med hans tjej! Jag har försökt förklara för honom att han är för liten och att han ska inte vara ifrån sin mamma mer än nån/några timmar pgr av tryggheten,närheten osv.Han är endast 7 veckor och behöver sin mamma! Har jag helt fel?!?!? Nån som vet vad som gäller vid så små barn?Nån med samma problem eller har erfarenhet?! Tack på förhand

• Svar på tråden Spädbarn o umgängesrätt??!
  • SupersurasunkSara
    Anonym (Men?) skrev 2014-06-08 11:24:38 följande:

De finns mat, de finns närhet, finns blöjor och antagligen någonstans att sova. Sonen är 7 veckor, då antagligen har Dom inte hunnit skriva faderskapet än. Förutom den lilla formaliteten så skulle han också vara vårdnadshavare med all rätt att träffa sitt barn.
    Du missar det faktum att pappan inte är barnets primära anknytningsperson/vårdgivare. DEN personen, oavsett om det är mamman, pappan eller grannens kusins frus yngsta sons lärare är den viktigaste i barnets liv och barnet ska inte lämnas till någon annan under en längre tid utan sin primära anknytningsperson.

Fö har barnet rätten inte föräldrarna. Barnets bästa ska komma först oavsett om en av föräldrarna då känner sig förfördelade.

• Millicent
    Anonym (Men?) skrev 2014-06-08 12:00:32 följande:
    Ni är fast i de gamla. josefsson.net/arkiv/071111_du_duger_lika_bra_... läs och fundera.
    Du kanske också sa läsa vad det står i länken? Den handlar om anknytning och det är just det vi pratar om här vi som säger att TS har rätt. 

Ingen säger att pappor är odugliga eller inte kan vara primära anknytningspersoner. Men nu handlar ju det här om att barnet bor med en förälder och träffar den andra två ggr per vecka. Då blir boendeföräldern den primära anknytningspersonen. Det bådar ju tyvärr inte gott att pappan i fråga inte verkar fatta vad anknytning är och att man måste jobba upp sin relation till en bebis genom att ses ofta, ofta, ofta och bevisa sig vara trygg medan den andra tryggheten (mamman i detta fall) finns kvar under tiden. 
  • elmadumle

Ammar du så är det ju lite svårare, tar han flaska så är det inget problem att pappan har sin son en hel dag, givetvis under förutsättning att sonen känner sin pappa väl och inte är ledsen flera timmar. Det är inte bara ditt barn det är erat barn och han har rätt till båda sina föräldrar. Om ni hade levt ihop hade pappan inte fått chansen då att vara med sin son eller menar du att bara för att du är mamma så har du ensamrätt? då är du fel ute. Far och son ska umgås under sonens förutsättningar, som pappa är han också trygghet för sin son och kan ge samma närhet som du förutom amningen då.

• kasperdocka

Personligen så låter det som att TS vill att barnet ska ha en relation, med pappan i ordnade och sunda former och utifrån barnets bästa... Att det ska finnas en rimlig balans...

Låt det vara såhär det är TS och med tiden kan umgänget öka i balans med barnets behov till dig.. Behovet kommer att minska på sikt ... Men inte just nu när barnet är 7veckor.. annat hade det varigt om barnet vore 7månader.. Då hade det säkert varigt utmärkt med heldagar...

Sen kan det alltid finnas en del vuxenkänslor i att han vill ta barnet till en annan kvinna.. Det får man försöka lägga band på sig själv och inte göra en blind!

Då ska det tilläggas att jag är en sån där "papparättsnisse", extrem sådan...  Men lugnt o fint och metodiskt...

• Anonym (tänk)
    Anonym (Men?) skrev 2014-06-08 11:12:40 följande:
    Det finns flaska och ersättning. SÖ utan mat blir väl inte barnet. De är ju så att barnet behöver pappa lika m
    Vet du om TS helammar eller om barnet tar flaska?
    Vill man amma kan det finnas många barn som helt vägrar flaska (vårt barn accepterade flaska först vid ca 7-8 månaders ålder). Dessutom kan det helt förstöra amningen att ge flaska ett par dagar i veckan. Skall mamman sitta hemma och pumpa ur så länge?
    Många bebisar använder brösten som trygghet också och vill amma så ofta som varje till varannan timma. Hur är det barnets bästa att inte få tillgång till sin trygghet vid 7 veckors ålder?
  • Anonym (Men?)
    Anonym (tänk) skrev 2014-06-08 12:52:04 följande:
    Vet du om TS helammar eller om barnet tar flaska?

Vill man amma kan det finnas många barn som helt vägrar flaska (vårt barn accepterade flaska först vid ca 7-8 månaders ålder). Dessutom kan det helt förstöra amningen att ge flaska ett par dagar i veckan. Skall mamman sitta hemma och pumpa ur så länge?

Många bebisar använder brösten som trygghet också och vill amma så ofta som varje till varannan timma. Hur är det barnets bästa att inte få tillgång till sin trygghet vid 7 veckors ålder?

Om man nu valt att gå skilda vägar med ett sånt litet barn så skulle de vara en självklarhet att flaskmata bebisen så faktiskt pappan har möjlighet att ta barnet. Men annars kan man ju amma för att stoppa pappan att ha barnet.
  • Maddi

Jag kan hålla med om att man kan flaskmata barnet från första början om man nu valt att separera. Jag tror de också är bra att pappan kan ta barnet några timmar för att inte bli blyg för pappan senare, men jag tror också på att pappan ska träffa barnet oftare än 2 dagar i veckan, kanske fyra. Då skulle de nog inte vara problem för pappan att ha barnet hela dagen.

• Anonym (tänk)
    Anonym (Men?) skrev 2014-06-08 13:13:09 följande:

Om man nu valt att gå skilda vägar med ett sånt litet barn så skulle de vara en självklarhet att flaskmata bebisen så faktiskt pappan har möjlighet att ta barnet. Men annars kan man ju amma för att stoppa pappan att ha barnet.
    Jag skulle aldrig avstå från att amma för att jag och pappan skilts åt. Amning är i alla lägen det bästa för barnet, och varför skall jag som vill amma tvingas låta bli för att jag inte bor med pappan.
    Amning är ingen dans på rosor, så så värst själviskt vet jag inte om det är. Däremot vill jag det bästa för mitt barn, vilket jag själv anser är att amma. Det hade verkligen inte heller varit av skälet att stoppa umgänge, och man skall väl få lov att amma utan att anses vara hindrande av umgänge?!
Svar på tråden Spädbarn o umgängesrätt??!