• EnsamståendeMamma02

Spädbarn o umgängesrätt??!

Jag har ensam vårdnad över min 7veckors son.Pappan har haft 2 dagar i veckan som han kommer hit till oss och även kommit andra dar ifall jag frågat eller om han velat, Pappan och jag har haft bra kontakt osv tills igår då jag släppte ut dom 2 på promenad för 1a gången utan mig/sin mamma. När han sen kommer tillbaka så tror han att från o med nu kan han komma på morgonen o hämta honom och sedan lämna honom på kvällen för att han ska ha honom i hans hem tillsammans med hans tjej! Jag har försökt förklara för honom att han är för liten och att han ska inte vara ifrån sin mamma mer än nån/några timmar pgr av tryggheten,närheten osv.Han är endast 7 veckor och behöver sin mamma! Har jag helt fel?!?!? Nån som vet vad som gäller vid så små barn?Nån med samma problem eller har erfarenhet?! Tack på förhand

• Svar på tråden Spädbarn o umgängesrätt??!
  • Brumma
    Anonym (Walidate) skrev 2014-06-22 10:44:13 följande:
    Tvärtom vad som är bra för pappa är suveränt för barnet. Sen är det en väldigt förlegad åsikt med primär vårdförälder.

Barnet har två primära vårdföräldrar. Det är pappa och mamma.
    Barnet kan knyta an till både mamma och pappa men det kräver naturligtvis att BÅDA är NÄRVARANDE..

Allvarligt - hur skall ett barn kunna knyta an till ngn det träffar ngn gång då o då? Börjar du lita på alla du träffar en gång i månaden? (För med ett barns tidsuppfattning är ett tillfälle i veckan ungefär jämförbart med ngn timme i månaden).

Barn kan förresten knyta an till vilken människa som helst som ger barnet trygghet och träffar barnet ofta. Det har inget som helst att göra med gener eller om anknytningspersonerna än biologiska föräldrar. DET om ngt är ju en föråldrad syn på föräldraskap.
  • Drottningen70
    Anonym (Walidate) skrev 2014-06-22 10:44:13 följande:
    Tvärtom vad som är bra för pappa är suveränt för barnet. Sen är det en väldigt förlegad åsikt med primär vårdförälder.

Barnet har två primära vårdföräldrar. Det är pappa och mamma.

Wow, det är verkligen helt revolutionerande nyheter du kommer med här, att det som pappa trivs med helt automatiskt också är toppen för bebisen, och att en pappa alldeles automatiskt är en primär vårdförälder vare sig han är närvarande eller ej. Detta har ju faktiskt ingen vetat tidigare. Jag misstänker nåt slags nobelpris för dig framöver faktiskt..
  • Anonym (Walidate)
    Drottningen70 skrev 2014-06-22 13:20:47 följande:

Wow, det är verkligen helt revolutionerande nyheter du kommer med här, att det som pappa trivs med helt automatiskt också är toppen för bebisen, och att en pappa alldeles automatiskt är en primär vårdförälder vare sig han är närvarande eller ej. Detta har ju faktiskt ingen vetat tidigare. Jag misstänker nåt slags nobelpris för dig framöver faktiskt..
    Nej självfallet är ingen automatiskt primär vårdförälder. Pappan har ju varit närvarande. Så han är defacto primär vårdförälder lika mycket som mamman.

Jag tror chanserna för mig att få nobelpriset är avsevärt högre än för dig, så möjligen har du rätt i ditt påstående. Vi håller tummarna. Glad
  • Brumma
    Anonym (Walidate) skrev 2014-07-01 07:21:06 följande:
    Nej självfallet är ingen automatiskt primär vårdförälder. Pappan har ju varit närvarande. Så han är defacto primär vårdförälder lika mycket som mamman.

Jag tror chanserna för mig att få nobelpriset är avsevärt högre än för dig, så möjligen har du rätt i ditt påstående. Vi håller tummarna. Glad
    Fast nej. Man blir inte primär anknytningsperson av att träffa ett spädbarn ca tio gånger på fem veckor.... Ett spädbarn behöver nästintill daglig kontakt (o då mer än ngn timme) för att knyta den kontakten. De HAR inte samma tidsuppfattning som vi.
  • Majz

El kan det va så att ts bara inte vill släppa bebis nära exets nya tjej?

Tycker det hemskt när en förälder vägras träffa sitt barn. Pappan är en minst lika bra förälder. Herregud, bara för att vi tjejer föder barnet...

Pappa, mamma, barnet behöver båda och ska även få chans att träffa båda på samma sätt!

Och nu vill ju pappan träffa barnet! Låt han få göra det!

Tänk dig in i det själv om det va DU som vägrades va m barnet

• Drottningen70
    Majz skrev 2014-08-30 12:42:18 följande:

El kan det va så att ts bara inte vill släppa bebis nära exets nya tjej?

Tycker det hemskt när en förälder vägras träffa sitt barn. Pappan är en minst lika bra förälder. Herregud, bara för att vi tjejer föder barnet...

Pappa, mamma, barnet behöver båda och ska även få chans att träffa båda på samma sätt!

Och nu vill ju pappan träffa barnet! Låt han få göra det!

Tänk dig in i det själv om det va DU som vägrades va m barnet

Du är okunnig. Det handlar inte om ifall man är årets förälder med utmärkelser från världens alla barnpsykologer och ett nobelpris på toppen. Det handlar ÄNDÅ om att upprepade separationer från den primära vårdgivaren (här mamma) är skadliga för ett så litet barn.

Att det ska va så svårt att fatta...
  • Majz

Knappast skadligt när det är pappan vi pratar om!

Herregud!

Inse att barnet mår bra av att få träffa Båda föräldrarna ist och sluta va så ego

• Chrysabelle
    Majz skrev 2014-09-01 17:48:00 följande:

Herregud!

Inse att barnet mår bra av att få träffa Båda föräldrarna ist och sluta va så ego

Men han får ju träffa barnet.
  • Anonym (kom igen)
    Majz skrev 2014-09-01 17:48:00 följande:

Herregud!

Men bebin vet ju inte om att det är pappa. För bebin skulle det lika gärna kunna vara pelle från charken på ica (om han hälsat på ofta).
  • Anonym (Walidate)
    Brumma skrev 2014-06-22 12:14:20 följande:
    Barnet kan knyta an till både mamma och pappa men det kräver naturligtvis att BÅDA är NÄRVARANDE..
    Allvarligt - hur skall ett barn kunna knyta an till ngn det träffar ngn gång då o då? Börjar du lita på alla du träffar en gång i månaden? (För med ett barns tidsuppfattning är ett tillfälle i veckan ungefär jämförbart med ngn timme i månaden).

Barn kan förresten knyta an till vilken människa som helst som ger barnet trygghet och träffar barnet ofta. Det har inget som helst att göra med gener eller om anknytningspersonerna än biologiska föräldrar. DET om ngt är ju en föråldrad syn på föräldraskap.
    Jamen såklart närvarande. Vem bestämmer var barnet ska närvara? Du? Hahahaha.
Svar på tråden Spädbarn o umgängesrätt??!