• mullemeck

Gravida med tredje barnet BF jan/feb 2015 - se hit!

Jag har precis fått reda på att jag är gravid med vårt tredje barn. Är bara i vecka 5. Men joho så kul med ett syskon till!!

Storasyskonen är snart 4 och 2 och de kommer att vara lite dryga 4.5 och 2.5 när bebisen kommer. Beräknat 8/2 2015. Fler som väntar tredje???

• Svar på tråden Gravida med tredje barnet BF jan/feb 2015 - se hit!
  • mullemeck

Idag på morgonen var vi på KUB. Vi fick först se en liten frisk bebis som sprattlade och sparkade och jag vågade knappt titta men sen såg jag det lilla söta livet. Hon kollade nackspalten och sa att det såg normalt ut (hon sa ingen siffra eller så). Sen la hon in värdena i datorn och fick tillslut fram siffrorna. Det var ingen ökad risk för trisomi 21 (downs syndrom) men vi fick 1/67 på de två andra trisomi 13 &18. Jag började gråta direkt. Det var mitt blodprov som gjorde att risken blev så pass "hög" men vad i blodprovet vet jag inte. Vi har sedan innan sagt att vi vill gå vidare så den underbara Barnmorskan bokade in oss för ett moderkaksprov redan nu på tisdag morgon. 
    Trisomi 13 0ch 18 är vad jag har förstått "allvarligare" än downs och få överlever kanske ens sin första månad i livet. 
    Nu är jag nervös för moderkaksprovet, den långa nålen och för svaret. Det skulle dröja cirka en vecka efter provet tills jag fick svaret.

Någon som gjort moderkaksprov? Hur var det? 

Jag hade tänkt att köpa lite mammakläder men nu vågar jag inte det.

Usch! Nu vill vi bara ha svar. Ovissheten är jobbig.

• darkisen

Mullemeck får man fråga hur gammal du är? Jag har en bekant som skaffade barn lite senare i livet och hon fick samma besked som du på bägge hennes barn. Nackspalten såg bra ut med blodprovet drog ner siffrorna. Läkaren sa att det är säkert åldern som gjorde det. Ialla fall har hon gjort moderkaksprov å det har sett bra ut. Hon sa att själva provet va ingen fara. Titta inte om du e rädd för nålar å boka inte in nåt efteråt utan åk hem å vila. Skönt att du fick en snabb tid och hoppas allt går bra.

• mullemeck

Jag är precis 32 år fyllda så jag är inte så jättegammal ännu. Hon frågade om jag rökte, hur lång jag är och vad jag väger. Jag har aldrig rökt i hela mitt liv, är 160 cm och väger nu 53 kg (går in i vecka 14 imorgon och har gått upp 2.5 kg). Jag lever hälsosamt och dricker aldrig, rör på mig osv. Så jag tror att det nog kan vara åldern lite grann men den stora faktorn måste vara något av "det andra" som de kan se med blodprovet, men det vet inte jag vad det är. De säger inte det.

Jag är kräknervös inför provet men jag skall blunda och bara andas och hoppas på det bästa. Barnmorskan jag träffade igår sa att jag skulle ta det väääldigt lugnt hela dagen sedan. Det är ju missfallsrisk på moderkaksprov. Vad jag har hört och läst så skall det vara en missfallsrisk på 1/100 och vi fick 1/67 på att vårt barn har en mkt allvarlig sjukdom och kanske inte lever längre än sin första månad. Så vi valde ändå att göra moderkaksprovet. Svåra etiska dilemman?
    Tack för att du skrev darkisen!

• Laura79

Mullemeck - jag är absolut ingen expert men jag har läst runt lite inför mitt kub-test. Det man mäter med blodprovet är två olika hormoner och relationen dem emellan. Tydligen varierar de på ett speciellt sätt om det finns sannolikhet för att fostret har DS eller en annan kromosomavvikelse. Kolla in.

www.minbebis.com/kub-test.html

Hoppas infon var till någon hjälp.

• Emms1984

Laura79: Nej ingen antibiotika än iaf. Bm skicka iväg det på odling så på måndag får vi förhoppningsvis svar. Har redan haft en uvi denna graviditet och lär säkert få fler då jag får mycket problem med detta under en graviditet. Hade mycket med mina två första barn och även att ena flödet från höger njure blockerades så jag blev igångsatt med den minsta.

mullemeck: Så tråkigt. Håller tummarna för att nästa undersökning går bra. Stor kram

• pingeming

Åh mullemeck jag håller tummar och tår att allt ser bra ut *styrkekramar*

Förrsten någon som vet om man kan få svar på blodproven utan att göra ultraljudet? Jag hade redan tagit blodproven innan jag gjorde ul men hann ju inte med att göra något ul så undrar nu om jag ändå kan få blodprovs svaren?

• darkisen

Nä det var ju ingen ålder mullemeck. Men en positiv sak är ju ändå att ultraljudet såg bra ut. Förstår att du är nervös inför provet, det skulle jag också varit. Men jag skulle definitivt också gått vidare. Hua nu vart jag ännu mer nervös inför mitt kub.

• Edvina

Mullemeck: Förstår din oro.. Jag hoppas det går bra! Det är ju trots allt störst chans att barnet är friskt. En bekant till mig fick 1:2 på kub för ds, de valde att avstå fvp. Barnet föddes fullt frisk. Jag fick bara sannolikhetsresultat för ds och inte för de andra trisomierna, skumt.. Jag är ju 35år.

• Ellen Dellen

Edvina: som jag fattat det är kub-testsvaret, svar på alla tre. De slår ihop blodprov och ul.

• mullemeck

Tack för ert stöd och för infolänken Laura 79. Jag kollade upp en del innan KUB jag också men när jag satt där och sen nu såhär precis efteråt så har jag glömt? Man blir så chockad och så glömmer man av det man läst. Men jag har också förstått det som att jag nog antagligen hade lågt hcg och lågt att det andra också det som heter PAPP-någonting. När dessa två är låga så är det större risk för Trisomi 13&18 och om det ena hade vart högre så är det större risk för DS. Men jag är inte säker riktigt.
    Nu ältar jag det mesta? Tänker att om de bara kollat på mitt blodprov så skulle nog siffrorna vart en bra bit mkt "sämre" eftersom jag inte är överviktig, inte röker, inte är över 35 och eftersom UL så hyfsat bra ut. Och så tänker jag på provet jag skall ta på tisdag och hur det kommer kännas. 
    Min man tänker fortfarande helt bergsäkert att vi kommer få ett friskt barn men jag tänker nog att vi kanske har otur denna gången. Mkt beroende på detta såklart och i samband med att jag hela tiden trott att någonting är "galet".

Svar på tråden Gravida med tredje barnet BF jan/feb 2015 - se hit!