En väldigt intressant och kul läsning dock!
Finns 3 olika upplevelser för mig och min släkt, hahah! För det första.. Mina föräldrar gifte sig borgerligt i Stockholm, och på tal om efterfesten med middag och sånt.. . Bara familjemedlemmarna dock, inga vänner. Min morfar kom ut med ett tjusigt fat med kött, dekorerade grönsaker plötsligt snubblade och fatet for iväg, grönsaker flög åt olika håll, köttet rullade.
Ja, när alla var mätta och belåtna, började supa till lagom full kunde min mormor inte låta bli, med flit ställde hon sig upp och berättade sanningen för min pappas yngre halvbröder att min pappa är faktiskt deras bror, inte någons farbror började farbröder gråta (de var barn) till och med min farmor medan farfar var flyförbannad . Min farmor hade bestämt länge att hålla hemligt, i många år och hennes söner ju visste ingenting om det.
För det andra, min mor som berättade för mig, när min syster och jag var små var inte med på efterfesten, enligt henne var det NÄST värsta hon hade varit med om och tackade för att vi barnen inte var med. Min farbrors fru (idag är de skilda), hennes bröder anlände till deras bröllop från Tyskland. Hennes brorsa hade sin pistol med sig...När han var så pass full drog han upp sin pistol ur fickan, viftade med den i luften, började skjuta glatt mot taket. Han greps av poliser förstås.
För det tredje. Samma farbror som är idag fortfarande gift med en samma (ny) kvinna. Hon hade 800 vänner på sitt bröllop. Mina föräldrar var bjudna, mina kusiner var bjudna MEN inte min syster och jag var bjudna... Vi var de enda som inte ens var bjudna. Min pappa ringde och frågade sin halvbror, fick inte ett ärligt svar så tackade min far nej till inbjudan. Det var ju farbroderns fruga som bestämde, utan nån anledning. Och jag är inte förtjust i henne så jag blev inte ledsen.
Nåväl... Kanske för det fjärde då... Syrran och jag var med på morbrors bröllop, vi satt vid kids table i andra sal, några äldre kusiner började kasta mat på varandra, de var bröder, och var elaka mot min syster, sprang gråtande från bordet till mina föräldrar, min mor var arg på sin syster, min moster. Hon bara log, inte brydde sig om och sa elakt till min syster att hon var tjock som inte borde ta en stor bit tårta. Min morbror skulle hålla tal, gick min lilla kusin som är hans dotter, fram och skrek : PAPPA, JAG MÅSTE KISSAAAA!