Anonym (Vårdnadshavaren) skrev 2014-05-29 22:29:34 följande:
Nej, självklart så förstår jag att vissa delar inte är något argument för att inte låta dom åka men,när man ser till det så förstår jag varför dom inte är så sugna på att åka dit. Vi har ganska mycket fasta rutiner och regler och självklart så slipper dom inte undan vanliga basic-saker utan det jag menade var att jag aldrig kommer att tvinga dom att göra frivilliga saker mot deras vilja som t.ex att åka till pappan. Umgänget är ju till för dom och är ingenting som han kan kräva utan att vända sig till domstol. Hos pappan har dom inga rutiner, inga regler utan får göra precis hur dom vill. Om dom vill sitta uppe halva natten och titta på barnförbjudna filmer så får dom göra det och vi har fått vid ett flertalet tillfällen se konsekvenserna av det i form av mardrömmar och att dom inte vågat sova med lampan släkt eller vågat somna överhuvudtaget. Sen att låta någon som är extremt sockerkänslig ha fri tillgång till godis är också helt oförståeligt speciellt eftersom det även ligger diagnos bakom där läkaren avråder från stora mängder sockerintag. Att jag gång på gång påpekar detta för honom skiter han fullständigt i och kallar mig sjuk i huvudet som blandar mig i vad dom gör men det han gör ger ju konsekvenser i vardagen och lärarna har vid flera tillfällen påpekat att det varit extra jobbigt när dom varit iväg. Sen det värsta av allt är ju egentligen att han inte vill sätta sig in i/ få kännedom om diagnoserna utan gör bara som han själv vill och kallar mig för allt möjligt när jag försöker förklara och sätta lite riktlinjer. Jag kommer aldrig någonsin att uppmuntra dom till att åka till den hjärndöda idioten, dom har absolut ingenting att hämta där.
Jag reagerar på det sista du skriver. Det visar på helt fel inställning från din sida. Och du respekterar inte dina barn med din inställning.
Mannen är dina barns far. Oavsett hur kass han än må vara. Och dina barn har ett behov av att lära känna sin far och tillbringa tid med honom.
Som det är just nu ger barnens reaktioner inte någon rättvis bild av hur umgänget med pappan fungerar eftersom de är färgade av dina tankar och känslor om honom. Innan du ens börjar fundera på att göra förändringar i umgänget bör du därför göra en bedömning först när du slutat påverka barnen medvetet/omedvetet.