Om jag inte kan uppmuntra till umgänge
Jag vet inte var du fått det där ifrån.
Så här står det i föräldrabalken:
"Barnets föräldrar har ett gemensamt ansvar för att barnets behov av umgänge med en förälder som barnet inte bor tillsammans med så långt möjligt tillgodoses."
Jag skulle tolka det som att du har ett ansvar att inte försvåra umgänget (eller barnens relation till sin far) medans pappan har ett ansvar att genomföra själva umgänget.
Men eftersom du är ensam vårdnadshavare är du också ensam ansvarig över barnens välbefinnande.
Mer ur föräldrabalken:
"Barn har rätt till omvårdnad, trygghet och en god fostran. Barn skall behandlas med aktning för sin person och egenart och får inte utsättas för kroppslig bestraffning eller annan kränkande behandling.
Den som har vårdnaden om ett barn har ett ansvar för barnets personliga förhållanden och skall se till att barnets behov enligt 1 § blir tillgodosedda.
Barnets bästa skall vara avgörande för alla beslut om vårdnad, boende och umgänge."
Vid bedömningen av vad som
Det sätter rätt höga krav på dig. Du som vårdnadshavare ska se till att barnens behov blir tillgodosedda (bland annat umgänge med den andra föräldern) utan att de far illa (av exempelvis kränkande behandling från faderns sida). Då gäller det väga det bra och det dåliga. Och då handlar det bara om barnen. Hur vårdnadshavaren påverkas spelar ingen roll.
Ännu mer ur föräldrabalken:
"Vid bedömningen av vad som är bäst för barnet skall det fästas avseende särskilt vid
- risken för att barnet eller någon annan i familjen utsätts för övergrepp eller att barnet olovligen förs bort eller hålls kvar eller annars far illa, och
- barnets behov av en nära och god kontakt med båda föräldrarna."
Vilket innebär att vårdnadshavaren själv inte förväntas stå ut med vad som helst för barnets umgänges skull. Risken för att barnen och/eller vårdnadshavaren ska fara illa ska vägas emot barnets behov av den andra föräldern.
Tunga krav på en förälder som är vårdnadshavare med andra ord.