• Liten elak och intelligent

Min rätt som förälder att veta vilka som utsatt min dotter?

Hej!

I veckan som gick blev min dotter och hennes kompis hotade till livet, kallade horor och andra glåpord av ett gäng pojkar i högstadiet. Min dotter blev också spotta i ansiktet.  Min dotter och kompisen är tio år gamla.

Nu pågår skolans utredning kring vem som gjorde och sade vad osv. Vi har mer eller mindre  krävt att de gör en polisanmälan. Annars gör vi det. 

Vilken rätt har vi att kräva att få veta vilka dessa grabbar är? Samt att få träffa dem och deras föräldrar? Min dotter kan ju inte namn etc på de som går i högstadiet. Men andra som var närvarande kommer att kunna peka ut pojkarna.

• Svar på tråden Min rätt som förälder att veta vilka som utsatt min dotter?
  • Punkster
    lilleman2000 skrev 2014-05-20 08:48:30 följande:
    Du har ingen aning vad du pratar om. 
    Googla på sekretess skola. Du kommer att hitta länkar till bland annat sekretesslagen, skolverket och lite annat. Läs där och återkom sen.
  • Zenitha

Kan man inte stänga av ungar som gör så här? Stackars din dotter och kompisen...hur tacklar du det här gentemot din dotter? Vad säger du till henne?  Vi har haft liknande problem och jag tyckte det var svårt att hantera- helst ville man ju säga åt henne att sparka tillbaka- svårare när de är äldre, förstås. Och säkert inte bra ur "vuxenansvarsperspektiv". Och de kan ju råka ännu värre ut. Men samtidigt- varför ska småtjejer behöva ta skit som detta ? Varför ska de tiga och lida ....Vi hade problem ett tag tidigare med en tjej som gav sig på min dotter gång på gång- mest psykiska trakasserier. När jag kom till skolan ibland, satt den där tjejen och smilade mot mig. Fick riktiga psykopatvibbar. Men jag tog ner den här tjejen på jorden och talade om vad jag tyckte om hennes beteende. Det blev mycket bättre efter detta. Jag tror det hjälpte att jag som vuxen visade att jag såg henne överhuvdtaget. Föräldrarna verkade i hennes fall vara så måna om att upprätthålla en tjusig fasad att de inte ens la märke till när dottern gick till skolan utan vare sig strumpor, skor eller ytterkläder på vintern.

• cloudberry79
    lilleman2000 skrev 2014-05-20 08:48:30 följande:
    Du har ingen aning vad du pratar om. 
    Jodå, han har helt rätt. Från skolans sida har man sekretess om man har minsta misstanke om att eleven kan lida men av att hens uppgifter lämnas ut. Även om klasslistor och klassfoton är offentlig handling så är en del förhållanden kring en elev sekretessbelagda.
  • cloudberry79
    Zenitha skrev 2014-05-20 09:22:42 följande:
    Kan man inte stänga av ungar som gör så här? Stackars din dotter och kompisen...hur tacklar du det här gentemot din dotter? Vad säger du till henne?  Vi har haft liknande problem och jag tyckte det var svårt att hantera- helst ville man ju säga åt henne att sparka tillbaka- svårare när de är äldre, förstås. Och säkert inte bra ur "vuxenansvarsperspektiv". Och de kan ju råka ännu värre ut. Men samtidigt- varför ska småtjejer behöva ta skit som detta ? Varför ska de tiga och lida ....Vi hade problem ett tag tidigare med en tjej som gav sig på min dotter gång på gång- mest psykiska trakasserier. När jag kom till skolan ibland, satt den där tjejen och smilade mot mig. Fick riktiga psykopatvibbar. Men jag tog ner den här tjejen på jorden och talade om vad jag tyckte om hennes beteende. Det blev mycket bättre efter detta. Jag tror det hjälpte att jag som vuxen visade att jag såg henne överhuvdtaget. Föräldrarna verkade i hennes fall vara så måna om att upprätthålla en tjusig fasad att de inte ens la märke till när dottern gick till skolan utan vare sig strumpor, skor eller ytterkläder på vintern.
    Ja, det kan man. Rektor har rätt att stänga av elev från undervisning på skolan (men måste uppfylla undervisningstiden ändå) eller tillfälligt omplacera eleven till en annan skola eller skolenhet. Om problemet är inom en klass kan eleven tillfälligt placeras i en parallellklass.

Mer skrämmande än själva händelsen i TS är att en del här i tråden tycker att deras barn är små änglar som inte gör något alls. Som inte är del av problemet aaallls. Jag hade en elev, Kalle kan vi kalla honom. Han klarade inte ens av att gå till skolan längre på grund av långvarig mobbning. Ändå hade ett flertal föräldrar synen på Kalle som skurken. Ja, han hade varit dum med Lisa, men Lisa och hennes vänner behandlade Kalle som en insekt. De trampade på honom dagligen och hela klassen behandlade honom rent ut sagt som SKIT. Tänk på att ni bara har ert eget barns "sanning" att gå på, en del föräldrar beter sig värre än högstadieelever själva ibland...
    Just NO.
  • Punkster
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-05-20 08:40:03 följande:
    Det var det dummaste. Självklart har TS all rätt i världen att ringa föräldrarna och berätta att deras barn spottar och ropar skällsord efter småflickor i skolan varav TS dotter är en av de drabbade. Skolan har inte rätt att hålla inne med offentliga handlingar som namn och adresser om inte barnen har skyddade identitet. Men att ringa föräldrarna har alla rätt till. Jag ringer alltid föräldrarna om något hänt mina barn som deras barn är orsaken till först och främst för mina barns skull men även för att dessa idiotiska handlingar som dessa barn sysslar med ska komma till föräldrarnas kännedom. Man blir oftast inte så stursk om morsan och farsan får reda på en galna upptåg. Och det borde ben veta om. Men idag vågar inte vuxna ta ansvar. Och då kan ungarna göra precis vad de villig tom kalla en 10 åring för hora.

Det är så sekretesslagen är utformad. Sen har man såklart all rätt i världen att tycka att den är dum för det.

En offentlig handling är mycket riktigt t.ex. klasslistor, skolkatagloger och betyg. Men som Cloudberry skriver så är vissa förhållanden kring elever sekretessskyddade eftersom det kan antas att eleven ifråga kan lida men om uppgifterna kommer ut. Allt detta står tydligt i sekretesslagen.
  • Lindsey Egot the only one
    Hallonbåt02 skrev 2014-05-20 09:03:18 följande:
    Precis.  Helt klart har dagens tonåringar blivit värre från sisådär  15-20  år sedan. Curling av barn hjälper föga :p
    Nej de har definitivt inte blivit värre. Jag har också blivit kallad hora, slampa, svennefitta osv i skolan av tafsande pojkar när jag var mellan 10-12 år och hade inte ens några utvecklande bröst att ta på och det är 25 år sedan och jag var inte den enda drabbade flickan i skolan. Det kommer alltid finnas pojkar oavsett ursprung som beter sig idiotiskt.
  • Zenitha
    cloudberry79 skrev 2014-05-20 09:31:34 följande:
    Ja, det kan man. Rektor har rätt att stänga av elev från undervisning på skolan (men måste uppfylla undervisningstiden ändå) eller tillfälligt omplacera eleven till en annan skola eller skolenhet. Om problemet är inom en klass kan eleven tillfälligt placeras i en parallellklass.

Mer skrämmande än själva händelsen i TS är att en del här i tråden tycker att deras barn är små änglar som inte gör något alls. Som inte är del av problemet aaallls. Jag hade en elev, Kalle kan vi kalla honom. Han klarade inte ens av att gå till skolan längre på grund av långvarig mobbning. Ändå hade ett flertal föräldrar synen på Kalle som skurken. Ja, han hade varit dum med Lisa, men Lisa och hennes vänner behandlade Kalle som en insekt. De trampade på honom dagligen och hela klassen behandlade honom rent ut sagt som SKIT. Tänk på att ni bara har ert eget barns "sanning" att gå på, en del föräldrar beter sig värre än högstadieelever själva ibland...
    Ja, det är sant, att det kan vara tvärtom ibland. Jag är väldigt försiktig när jag frågar min dotter vad som hänt. Ibland kommer det ju fram att det hänt något innan...jag tyckte det var så obehagligt med ett barn som var en så uppenbar "ögontjänare". Det är nästan värre än värstingarna som gapar och skriker- de vet man var man har s.a.s. 
  • Hallonbåt02
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-05-20 09:58:19 följande:
    Nej de har definitivt inte blivit värre. Jag har också blivit kallad hora, slampa, svennefitta osv i skolan av tafsande pojkar när jag var mellan 10-12 år och hade inte ens några utvecklande bröst att ta på och det är 25 år sedan och jag var inte den enda drabbade flickan i skolan. Det kommer alltid finnas pojkar oavsett ursprung som beter sig idiotiskt.
    Fast nu pratar inte jag om ursprung.. Där jag växte upp är ungdomarna 7 resor värre idag än för 20 år sedan och vad beror det då på kan man ju undra?!..
  • Lindsey Egot the only one
    Hallonbåt02 skrev 2014-05-20 16:03:39 följande:
    Fast nu pratar inte jag om ursprung.. Där jag växte upp är ungdomarna 7 resor värre idag än för 20 år sedan och vad beror det då på kan man ju undra?!..
    Där jag bor nu är ungarna harmoniska och bryr sig om varann och vågar säga till om något är fel.
  • Stjärnfall76
    GeorgeV skrev 2014-05-19 15:44:54 följande:
    Det är troligen avgörande för att komma vidare, att flickan känner igen förövarna.
    Konstatera för skolan att ni gör en Polisanmälan och vik inte för deras argument emot detta, för det kommer att komma i massor.
    Håller med. Detta ska polisanmälas, det sätter också rätt press på skolan.
  • Stjärnfall76

Sekretess från skolan är en sak, men det beror väl på vad som har hänt. OM det tex är mord eller våldtäkt så tror jag verkligen inte skolan kan peka på sekretesslagar. Om ett dagisbarn biter ett annat barn, så kan de.

Detta tycker jag var ganska grovt, och ska polisanmälas. Och då kan jag tänka mig att de blir tvungna att ta fram namnen. 
    Jag skulle absolut inte accepterat något så grovt mot mina barn. Hur mår tjejerna idag??

• Rektorn
    Stjärnfall76 skrev 2014-06-03 17:09:34 följande:
    Sekretess från skolan är en sak, men det beror väl på vad som har hänt. OM det tex är mord eller våldtäkt så tror jag verkligen inte skolan kan peka på sekretesslagar. Om ett dagisbarn biter ett annat barn, så kan de.

Detta tycker jag var ganska grovt, och ska polisanmälas. Och då kan jag tänka mig att de blir tvungna att ta fram namnen. 
    Jag skulle absolut inte accepterat något så grovt mot mina barn. Hur mår tjejerna idag??

Hej!

All kränkande behandling och hot ska polisanmälas av skolan och ni som föräldrar ska också göra en egen polisanmälan.

Detta är ingen enkel situation för skolan och brukar ta ca en vecka att utreda. Det finns sekretess regler kring det självklart som skolan måste följa dock har ni rätt som föräldrar att få veta vad som görs av skolan för att detta inte ska hända igen och så att ert barn känner sig trygg.

Likaså ska åtgärder följas av rektorn som står i skollagen kring konsekvenser där även en avstängning kan ske som max i två veckor.

Om man inte har noll tolerans på skolan så kommer skolan aldrig vara en trygg plats för barnen.
    Lycka till!

Safia

Svar på tråden Min rätt som förälder att veta vilka som utsatt min dotter?