Inlägg från: Punkster |Visa alla inlägg
  • Punkster

Min rätt som förälder att veta vilka som utsatt min dotter?

Varför förutsätts det att skolan inte kommer att göra något alls? Jag förutsätter att skolan tar tag i detta med krafttag. Där jag jobbar hade det definitivt polisanmälts. Jag tycker även att TS ska polisanmäla oavsett om skolan gör det eller ej. 

Ang. rätten att veta namn på dem som gjort det så beror det lite på förutsättningarna. Det finns starka sekretessregler kring skolan. Om förövarna går på samma skola som TS dotter så kan det bli lite svårt, eftersom skolan potentiellt sätt kan bryta mot sekretessen genom att berätta namn. Och det är ett grovt tjänstefel som kan leda till avstängning, avsked och åtal. 

Eftersom detta är högstadiebarn så finns det dock skäl att tro att de går på en annan skola än TS dotter? Om så är fallet så bryter skolan inte mot någon sekretess genom att berätta namnen för TS.

Hur som helst så tycker jag att TS ska ha fortlöpande kontakt med ansvarig lärare eller rektor ang. hur detta fortlöper. Dessutom polisanmäla, som sagt. Jag hoppas allt löser sig till det bästa och att pojkarna inser hur illa de betett sig och ber om ursäkt.

• Punkster
    Tom Araya skrev 2014-05-20 05:08:48 följande:
    Berätta gärna mer om sekretessregler på skolor.

Namn och adress på alla elever som går där är mig veterligen offentliga uppgifter.
    Skolkatalog innehåller både namn och bild.

Skolkatalogen är offentlig, namn och adress är det i vissa fall också.

Sådant som kan misstänkas leda till att personen ifråga kommer att lida men får dock inte lämnas ut. Om skolan t.ex. misstänker att TS kommer att ringa till de andra barnens föräldrar för att "skälla ut dem" eller liknande så har de rätt att hålla inne med uppgifterna med hänvisning till sekretess. Sen kan TS såklart kolla i skolkatalogen och få informationen den vägen. Men räkna inte med att skolan ska berätta något i stil med "Ditt barn har blivit slagit av Kalle, Johan och Daniel idag på rasten". Det är ett såklart brott mot sekretessen. Tycker man sedan att skolans bedömning av sekretessen är felaktig så kan man gå till tingsrätten och begära ut uppgifterna den vägen. De måste dock isf vara dokumenterade (nedskrivna) och vara av sådan karaktär att Kalle, Johan eller Daniel inte lider men av att de lämnas ut.

• Punkster
    lilleman2000 skrev 2014-05-20 08:48:30 följande:
    Du har ingen aning vad du pratar om. 
    Googla på sekretess skola. Du kommer att hitta länkar till bland annat sekretesslagen, skolverket och lite annat. Läs där och återkom sen.
  • Punkster
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-05-20 08:40:03 följande:
    Det var det dummaste. Självklart har TS all rätt i världen att ringa föräldrarna och berätta att deras barn spottar och ropar skällsord efter småflickor i skolan varav TS dotter är en av de drabbade. Skolan har inte rätt att hålla inne med offentliga handlingar som namn och adresser om inte barnen har skyddade identitet. Men att ringa föräldrarna har alla rätt till. Jag ringer alltid föräldrarna om något hänt mina barn som deras barn är orsaken till först och främst för mina barns skull men även för att dessa idiotiska handlingar som dessa barn sysslar med ska komma till föräldrarnas kännedom. Man blir oftast inte så stursk om morsan och farsan får reda på en galna upptåg. Och det borde ben veta om. Men idag vågar inte vuxna ta ansvar. Och då kan ungarna göra precis vad de villig tom kalla en 10 åring för hora.

Det är så sekretesslagen är utformad. Sen har man såklart all rätt i världen att tycka att den är dum för det.

En offentlig handling är mycket riktigt t.ex. klasslistor, skolkatagloger och betyg. Men som Cloudberry skriver så är vissa förhållanden kring elever sekretessskyddade eftersom det kan antas att eleven ifråga kan lida men om uppgifterna kommer ut. Allt detta står tydligt i sekretesslagen.
Svar på tråden Min rätt som förälder att veta vilka som utsatt min dotter?