Inlägg från: cloudberry79 |Visa alla inlägg
  • cloudberry79

Min rätt som förälder att veta vilka som utsatt min dotter?

lilleman2000 skrev 2014-05-20 08:48:30 följande:
    Du har ingen aning vad du pratar om. 
    Jodå, han har helt rätt. Från skolans sida har man sekretess om man har minsta misstanke om att eleven kan lida men av att hens uppgifter lämnas ut. Även om klasslistor och klassfoton är offentlig handling så är en del förhållanden kring en elev sekretessbelagda.
  • cloudberry79
    Zenitha skrev 2014-05-20 09:22:42 följande:
    Kan man inte stänga av ungar som gör så här? Stackars din dotter och kompisen...hur tacklar du det här gentemot din dotter? Vad säger du till henne?  Vi har haft liknande problem och jag tyckte det var svårt att hantera- helst ville man ju säga åt henne att sparka tillbaka- svårare när de är äldre, förstås. Och säkert inte bra ur "vuxenansvarsperspektiv". Och de kan ju råka ännu värre ut. Men samtidigt- varför ska småtjejer behöva ta skit som detta ? Varför ska de tiga och lida ....Vi hade problem ett tag tidigare med en tjej som gav sig på min dotter gång på gång- mest psykiska trakasserier. När jag kom till skolan ibland, satt den där tjejen och smilade mot mig. Fick riktiga psykopatvibbar. Men jag tog ner den här tjejen på jorden och talade om vad jag tyckte om hennes beteende. Det blev mycket bättre efter detta. Jag tror det hjälpte att jag som vuxen visade att jag såg henne överhuvdtaget. Föräldrarna verkade i hennes fall vara så måna om att upprätthålla en tjusig fasad att de inte ens la märke till när dottern gick till skolan utan vare sig strumpor, skor eller ytterkläder på vintern.
    Ja, det kan man. Rektor har rätt att stänga av elev från undervisning på skolan (men måste uppfylla undervisningstiden ändå) eller tillfälligt omplacera eleven till en annan skola eller skolenhet. Om problemet är inom en klass kan eleven tillfälligt placeras i en parallellklass.

Mer skrämmande än själva händelsen i TS är att en del här i tråden tycker att deras barn är små änglar som inte gör något alls. Som inte är del av problemet aaallls. Jag hade en elev, Kalle kan vi kalla honom. Han klarade inte ens av att gå till skolan längre på grund av långvarig mobbning. Ändå hade ett flertal föräldrar synen på Kalle som skurken. Ja, han hade varit dum med Lisa, men Lisa och hennes vänner behandlade Kalle som en insekt. De trampade på honom dagligen och hela klassen behandlade honom rent ut sagt som SKIT. Tänk på att ni bara har ert eget barns "sanning" att gå på, en del föräldrar beter sig värre än högstadieelever själva ibland...
    Just NO.
Svar på tråden Min rätt som förälder att veta vilka som utsatt min dotter?