Inlägg från: Rektorn |Visa alla inlägg
  • Rektorn

Min rätt som förälder att veta vilka som utsatt min dotter?

Stjärnfall76 skrev 2014-06-03 17:09:34 följande:
    Sekretess från skolan är en sak, men det beror väl på vad som har hänt. OM det tex är mord eller våldtäkt så tror jag verkligen inte skolan kan peka på sekretesslagar. Om ett dagisbarn biter ett annat barn, så kan de.

Detta tycker jag var ganska grovt, och ska polisanmälas. Och då kan jag tänka mig att de blir tvungna att ta fram namnen. 
    Jag skulle absolut inte accepterat något så grovt mot mina barn. Hur mår tjejerna idag??

Hej!

All kränkande behandling och hot ska polisanmälas av skolan och ni som föräldrar ska också göra en egen polisanmälan.

Detta är ingen enkel situation för skolan och brukar ta ca en vecka att utreda. Det finns sekretess regler kring det självklart som skolan måste följa dock har ni rätt som föräldrar att få veta vad som görs av skolan för att detta inte ska hända igen och så att ert barn känner sig trygg.

Likaså ska åtgärder följas av rektorn som står i skollagen kring konsekvenser där även en avstängning kan ske som max i två veckor.

Om man inte har noll tolerans på skolan så kommer skolan aldrig vara en trygg plats för barnen.
    Lycka till!

Safia

Svar på tråden Min rätt som förälder att veta vilka som utsatt min dotter?