Inlägg från: Lindsey Egot the only one |Visa alla inlägg
  • Lindsey Egot the only one

Min rätt som förälder att veta vilka som utsatt min dotter?

Du ska göra en polisanmälan så får skolan hjälpa polisen. Om inte skolan gör en anmälan skyddar de en brottsling.

Man kallar inte flickor i tio års ålder för horor och spottar på dom.

Punkster skrev 2014-05-20 08:30:57 följande:

Skolkatalogen är offentlig, namn och adress är det i vissa fall också.

Sådant som kan misstänkas leda till att personen ifråga kommer att lida men får dock inte lämnas ut. Om skolan t.ex. misstänker att TS kommer att ringa till de andra barnens föräldrar för att "skälla ut dem" eller liknande så har de rätt att hålla inne med uppgifterna med hänvisning till sekretess. Sen kan TS såklart kolla i skolkatalogen och få informationen den vägen. Men räkna inte med att skolan ska berätta något i stil med "Ditt barn har blivit slagit av Kalle, Johan och Daniel idag på rasten". Det är ett såklart brott mot sekretessen. Tycker man sedan att skolans bedömning av sekretessen är felaktig så kan man gå till tingsrätten och begära ut uppgifterna den vägen. De måste dock isf vara dokumenterade (nedskrivna) och vara av sådan karaktär att Kalle, Johan eller Daniel inte lider men av att de lämnas ut.

Det var det dummaste. Självklart har TS all rätt i världen att ringa föräldrarna och berätta att deras barn spottar och ropar skällsord efter småflickor i skolan varav TS dotter är en av de drabbade. Skolan har inte rätt att hålla inne med offentliga handlingar som namn och adresser om inte barnen har skyddade identitet. Men att ringa föräldrarna har alla rätt till. Jag ringer alltid föräldrarna om något hänt mina barn som deras barn är orsaken till först och främst för mina barns skull men även för att dessa idiotiska handlingar som dessa barn sysslar med ska komma till föräldrarnas kännedom. Man blir oftast inte så stursk om morsan och farsan får reda på en galna upptåg. Och det borde ben veta om. Men idag vågar inte vuxna ta ansvar. Och då kan ungarna göra precis vad de villig tom kalla en 10 åring för hora.
    Hallonbåt02 skrev 2014-05-20 09:03:18 följande:
    Precis.  Helt klart har dagens tonåringar blivit värre från sisådär  15-20  år sedan. Curling av barn hjälper föga :p
    Nej de har definitivt inte blivit värre. Jag har också blivit kallad hora, slampa, svennefitta osv i skolan av tafsande pojkar när jag var mellan 10-12 år och hade inte ens några utvecklande bröst att ta på och det är 25 år sedan och jag var inte den enda drabbade flickan i skolan. Det kommer alltid finnas pojkar oavsett ursprung som beter sig idiotiskt.
    Hallonbåt02 skrev 2014-05-20 16:03:39 följande:
    Fast nu pratar inte jag om ursprung.. Där jag växte upp är ungdomarna 7 resor värre idag än för 20 år sedan och vad beror det då på kan man ju undra?!..
    Där jag bor nu är ungarna harmoniska och bryr sig om varann och vågar säga till om något är fel.
Svar på tråden Min rätt som förälder att veta vilka som utsatt min dotter?