Arbetsvegan skrev 2014-05-18 13:08:03 följande:
Du måste läsa din historia bättre för det fattas en massa saker. Folk var inte så isolerade som du tror, tvärt om. dessutom hade prästerna en skyldighet att undervisa sockensborna långt innan 1842 års skollag. Prästerna var inga som satt stilla i kyrkan utan for runt i socken på olika ärenden, bland annat hurförhör som skedde årligen.
Barn döptes inom en vecka, oftast 2-3 dagar, pga den höga spädbarnsdödligheten, odöpta kom ju inte in i himlen så det var bråttom. Prästen kallades således dit.
Om din pappa var same så tillhörde han inte den kristna kulturen, det går således inte att göra den generella jämförelse du gör.
Nog OT.
Min farmor var halvsame, och det jag beskriver är hennes barndom. Hon var dotter till en same och en svensk flicka från ett nybygge i fjällbygden. Den svenska flickan rymde med den unge samen, när de inte fick gifta sig. Hennes föräldrar var inte bofasta, utan de bodde i kåta och flyttade runt med sina renar hela tiden - till nya, fräscha betesmarker.
Min farmor var född på 1880-talet, men det är ingen som vet exakt hur gammal hon egentligen var. Hon tror själv att hennes föräldrar hade blandat ihop hennes födelsedatum med en tidigare flickas, som dött som spädbarn. Hon var nämligen både längre och tidigare utvecklad än påstått jämnåriga barn, sedan när hon kom ner till kyrkbyn för att gå i skola och konfirmeras.
Det förekom till och med att barn aldrig döptes och folkbokfördes överhuvudtaget.
Det DU beskriver är ju större byar, organiserade i sockar, runt de stora städerna i mellersta och södra Sverige. Livet i skogsbyarna samt på fjället var något HELT annat.