Är kvinnans rätt att skaffa barn större än barns rätt till två föräldrar?
Apropå att singlar nu får insemineras. Helt fel tycker jag!!
Apropå att singlar nu får insemineras. Helt fel tycker jag!!
OK, om jag säger som att det flera kvinnor i min släkt som i modern historia har fött barn efter det de fyllt 45 (och detta innan IVF och sådant fanns) och att min släkt dessutom är en släkt (på min mammas sida) som har haft många välutbildade och läskunniga, så de vet mycket väl när de var födda, datum och även klockslag (noterat i dagböcker).
Nej, alla som födde barn på 1800-talet var inte icke-läskunniga torpare.
Du kan inte vara insatt i kvinnors fertilet om du skriver att kvinnor inte kan få barn efter 42 och än mindre att det är ett mirakel om det händer kring 50. Ovanligt, absolut, men inget mirakel.
OK, om jag säger som att det flera kvinnor i min släkt som i modern historia har fött barn efter det de fyllt 45 (och detta innan IVF och sådant fanns) och att min släkt dessutom är en släkt (på min mammas sida) som har haft många välutbildade och läskunniga, så de vet mycket väl när de var födda, datum och även klockslag (noterat i dagböcker).
Nej, alla som födde barn på 1800-talet var inte icke-läskunniga torpare.
Du kan inte vara insatt i kvinnors fertilet om du skriver att kvinnor inte kan få barn efter 42 och än mindre att det är ett mirakel om det händer kring 50. Ovanligt, absolut, men inget mirakel.
1. Vår starkaste drift, förutom mat och sömn, är att reproducera oss. För väldigt många är ett liv utan barn helt meningslöst.
2. Man behöver inte ha två föräldrar. Det är inte speciellt många år utav de hundra tusentals av Homo Sapiens existens som fadern har haft en betydande roll för uppfostran och trygghet för det lilla barnet. Detta uttalande gör många tokiga, men så är det. Det innebär BARA att man klarar sig fint med en förälder. Det finns ofta andra anhöriga att få infallsvinklar ifrån. Det är förstås också stor skillnad på att bli separerad ifrån sin ena förälder än att aldrig ha upplevt annat.
//uppvuxen utan pappa.