• Lilla Fjun

Är kvinnans rätt att skaffa barn större än barns rätt till två föräldrar?

Apropå att singlar nu får insemineras. Helt fel tycker jag!!

• Svar på tråden Är kvinnans rätt att skaffa barn större än barns rätt till två föräldrar?
  • Arbetsvegan
    Elsa von Brabant skrev 2014-05-18 10:09:54 följande:
    Jag har tänkt igenom detta väldigt noga - är politiskt aktiv och vet var jag står i dessa frågor. Jag är också mycket väl insatt i kvinnlig reproduktion (nej jag är inte från Norge). 

Detta i kyrkböckerna kan bero på att folk inte kände sin verkliga ålder på den tiden. Man tog sig inte ner till kyrkbyn bara för att döpa sista barnet, utan det hann ofta bli flera barn, och föräldrarna höll inte så noga reda på när de var födda. Prästen fick ofta försöka uppskatta deras ålder. 

Det är DU som lider under en farlig missuppfattning. Jag säger "farlig", för det är den missuppfattningen som gör att kvinnor idag ofta väntar för länge med att försöka skaffa barn. Det hinner bli för sent. Undersökningar från gynmottagningar visar, att när man frågar unga kvinnor vid vilken ålder de tror att deras fruktsamhet kommer att ta slut, så svarar de fel med i genomsnitt fem år (åt det övre hållet alltså). De tror att de ska kunna föda sista barnet vid 45, fast sista tåget i själva verket kommer att gå vid 40. 
    Du har alltså ingen som helst koll på hur extrem kontrollen var förr på folk. kyrkböcker fördes inte under medeltiden utan från 1600 och framåt. Av politiska orsaker höll man stenkoll på befolkningen via prästerna.
    Har du någon mer konstig bortförklaring?
  • Radhuspinglan
    Elsa von Brabant skrev 2014-05-18 09:22:30 följande:
    VAR skrev jag något om sexualmoral..? Jag beskrev att ett barn blir till genom att en man och en kvinna har en union - och det kan du väl inte neka till..? Det funkar även om de inte är gifta med varandra! Klimakteriet är en långt utdragen process. Den sista mensen brukar komma i 50-årsåldern, men det är ändå inte möjligt för en 50-årig kvinna som har mensen kvar, att både bli gravid naturligt, behålla graviditeten tiden ut och föda ett levande barn. Detta har endast hänt i några få fall i hela världen - så kallade "medicinska mirakel". I praktiken försvinner en kvinnas möjligheter att föda fram ett frisk och levande barn mellan 40 och 45 års ålder, men det finns även många som inte längre kan bli gravida vid 37.

Jag vet några stycken mellan 50-55 år som fött barn. Hur menar du?
  • sextiotalist
    Elsa von Brabant skrev 2014-05-18 10:09:54 följande:
    Jag har tänkt igenom detta väldigt noga - är politiskt aktiv och vet var jag står i dessa frågor. Jag är också mycket väl insatt i kvinnlig reproduktion (nej jag är inte från Norge). 

Detta i kyrkböckerna kan bero på att folk inte kände sin verkliga ålder på den tiden. Man tog sig inte ner till kyrkbyn bara för att döpa sista barnet, utan det hann ofta bli flera barn, och föräldrarna höll inte så noga reda på när de var födda. Prästen fick ofta försöka uppskatta deras ålder. 

Det är DU som lider under en farlig missuppfattning. Jag säger "farlig", för det är den missuppfattningen som gör att kvinnor idag ofta väntar för länge med att försöka skaffa barn. Det hinner bli för sent. Undersökningar från gynmottagningar visar, att när man frågar unga kvinnor vid vilken ålder de tror att deras fruktsamhet kommer att ta slut, så svarar de fel med i genomsnitt fem år (åt det övre hållet alltså). De tror att de ska kunna föda sista barnet vid 45, fast sista tåget i själva verket kommer att gå vid 40. 

OK, om jag säger som att det flera kvinnor i min släkt som i modern historia har fött barn efter det de fyllt 45 (och detta innan IVF och sådant fanns) och att min släkt dessutom är en släkt (på min mammas sida) som har haft många välutbildade och läskunniga, så de vet mycket väl när de var födda, datum och även klockslag (noterat i dagböcker).

Nej, alla som födde barn på 1800-talet var inte icke-läskunniga torpare.

Du kan inte vara insatt i kvinnors fertilet om du skriver att kvinnor inte kan få barn efter 42 och än mindre att det är ett mirakel om det händer kring 50. Ovanligt, absolut, men inget mirakel.

• Elsa von Brabant
    Arbetsvegan skrev 2014-05-18 10:15:41 följande:
    Du har alltså ingen som helst koll på hur extrem kontrollen var förr på folk. kyrkböcker fördes inte under medeltiden utan från 1600 och framåt. Av politiska orsaker höll man stenkoll på befolkningen via prästerna.
    Har du någon mer konstig bortförklaring?
    Detta gällde ju inte befolkningen i skogsbyarna, de som bodde i små backstugor mitt i ödemarken, eller samer som levde som nomader i Lappland och Norrbotten ända in på 1900-talet. De kom kanske ner till kyrkbyn för att byta till sig salt och socker och annat de inte kunde göra själva, vartannat år, om ens det. Och då passade de ofta på att döpa barnen också, som fötts sedan sist. Det fanns liksom ingen polis eller några socialtanter, som jagade efter familjerna på fjället på skidor... Och jag råkar veta att det VAR så, eftersom min pappas släkt kommer från norra Sverige.
  • Elsa von Brabant
    Radhuspinglan skrev 2014-05-18 10:15:54 följande:

Jag vet några stycken mellan 50-55 år som fött barn. Hur menar du?
    Det kan inte vara möjligt utan äggdonation och IVF. Svenska rekordet för naturligt befruktade mammor IFRÅN ALLA TIDER är 51 år. Det var en kvinna på 1970-talet, som redan hade flera vuxna barn förut. Kolla själv i Guiness rekordbok!

Man ser ju de här Hollywoodskådespelerskorna som skjutit upp barnafödandet till 43-45-årsåldern - men då handlar det om äggdonation. De berättar det inte, och då tror fansen runt om i världen att DE också kan vänta så länge...
  • Elsa von Brabant
    sextiotalist skrev 2014-05-18 10:17:39 följande:

OK, om jag säger som att det flera kvinnor i min släkt som i modern historia har fött barn efter det de fyllt 45 (och detta innan IVF och sådant fanns) och att min släkt dessutom är en släkt (på min mammas sida) som har haft många välutbildade och läskunniga, så de vet mycket väl när de var födda, datum och även klockslag (noterat i dagböcker).

Nej, alla som födde barn på 1800-talet var inte icke-läskunniga torpare.

Du kan inte vara insatt i kvinnors fertilet om du skriver att kvinnor inte kan få barn efter 42 och än mindre att det är ett mirakel om det händer kring 50. Ovanligt, absolut, men inget mirakel.

...dessutom var det här scenariot MYCKET vanligt på den tiden, och i synnerhet i fina och välbeställda borgerliga familjer! Skrattande

En medelålders mamma och en ung dotter åker bort några månader till en kurort eller liknande. De förklarar, att mamman känner sig klen, och att dottern följer med som sällskap. När de kommer hem har den medelålders mamman en bebis på armen! Nu förstår alla orsaken till hennes "klenhet"! I själva verket är det förstås den ogifta dottern som har fött barnet... men det får ingen någonsin veta, och i kyrkboken står det att mamman mirakulöst nedkom med ett friskt gossebarn vid en ålder av 49...
  • Arbetsvegan
    Elsa von Brabant skrev 2014-05-18 12:55:07 följande:
    Detta gällde ju inte befolkningen i skogsbyarna, de som bodde i små backstugor mitt i ödemarken, eller samer som levde som nomader i Lappland och Norrbotten ända in på 1900-talet. De kom kanske ner till kyrkbyn för att byta till sig salt och socker och annat de inte kunde göra själva, vartannat år, om ens det. Och då passade de ofta på att döpa barnen också, som fötts sedan sist. Det fanns liksom ingen polis eller några socialtanter, som jagade efter familjerna på fjället på skidor... Och jag råkar veta att det VAR så, eftersom min pappas släkt kommer från norra Sverige.
    Du måste läsa din historia bättre för det fattas en massa saker. Folk var inte så isolerade som du tror, tvärt om. dessutom hade prästerna en skyldighet att undervisa sockensborna långt innan 1842 års skollag. Prästerna var inga som satt stilla i kyrkan utan for runt i socken på olika ärenden, bland annat hurförhör som skedde årligen.
    Barn döptes inom en vecka, oftast 2-3 dagar, pga den höga spädbarnsdödligheten, odöpta kom ju inte in i himlen så det var bråttom. Prästen kallades således dit.
    Om din pappa var same så tillhörde han inte den kristna kulturen, det går således inte att göra den generella jämförelse du gör.

Nog OT.
  • Radhuspinglan
    Elsa von Brabant skrev 2014-05-18 12:58:11 följande:
    Det kan inte vara möjligt utan äggdonation och IVF. Svenska rekordet för naturligt befruktade mammor IFRÅN ALLA TIDER är 51 år. Det var en kvinna på 1970-talet, som redan hade flera vuxna barn förut. Kolla själv i Guiness rekordbok! Man ser ju de här Hollywoodskådespelerskorna som skjutit upp barnafödandet till 43-45-årsåldern - men då handlar det om äggdonation. De berättar det inte, och då tror fansen runt om i världen att DE också kan vänta så länge...

Ja, via IVF. Precis som min syster, under 30 år, gjort. Vilken är skillnaden!?
  • konkelbär

1. Vår starkaste drift, förutom mat och sömn, är att reproducera oss. För väldigt många är ett liv utan barn helt meningslöst.

2. Man behöver inte ha två föräldrar. Det är inte speciellt många år utav de hundra tusentals av Homo Sapiens existens som fadern har haft en betydande roll för uppfostran och trygghet för det lilla barnet. Detta uttalande gör många tokiga, men så är det. Det innebär BARA att man klarar sig fint med en förälder. Det finns ofta andra anhöriga att få infallsvinklar ifrån. Det är förstås också stor skillnad på att bli separerad ifrån sin ena förälder än att aldrig ha upplevt annat.

//uppvuxen utan pappa.

• sextiotalist
    Arbetsvegan skrev 2014-05-18 13:08:03 följande:
    Du måste läsa din historia bättre för det fattas en massa saker. Folk var inte så isolerade som du tror, tvärt om. dessutom hade prästerna en skyldighet att undervisa sockensborna långt innan 1842 års skollag. Prästerna var inga som satt stilla i kyrkan utan for runt i socken på olika ärenden, bland annat hurförhör som skedde årligen.
    Barn döptes inom en vecka, oftast 2-3 dagar, pga den höga spädbarnsdödligheten, odöpta kom ju inte in i himlen så det var bråttom. Prästen kallades således dit.
    Om din pappa var same så tillhörde han inte den kristna kulturen, det går således inte att göra den generella jämförelse du gör.

Nog OT.

nåja, du får tro vad du vill. Men dagböcker kan berätta mycket. Min moster, åkte hon också bort (48 år gammal). Min syssling, 45. Min mammas moster? Ska jag fortsätta (kan väl tillägga att de flesta kvinnorna på min mammas sida började skaffa barn när de passerat 30 och höll på till de var ungefär 45.
Svar på tråden Är kvinnans rätt att skaffa barn större än barns rätt till två föräldrar?