• kokos

Fortsättningstråd-Vi som har BF Maj 2014

förväntansfull2014 skrev 2014-05-30 17:43:40 följande:

Har haft folk här hela tiden sen i onsdags. Sambon fyller 40 år så hans föräldrar, bror å sambo samt min bror å sambo å deras barn vart här igår. Vart full rulle från tidig morgon till sent på natten med en extremt pigg bebis mellan tre å fem. Så nu längtar jag tills söndag då alla åkt hem samt till måndag då jag kommer att vara ensam hemma med inga planer.

Fick massa blöjor från sambons bror smile1.gif Fyra små pkt Libero a 36 st/pkt. Det riktigt sjuka är att dessa fyra paketen kostar endast 60 kr i Norge??? De kostar 20 kr pkt å köp 4 å betala för 3. Så gissa att jag kommer att köpa blöjor i Norge när vi åker till besök hos dem smile2.gif Någon fördel när man har långt till släkten...

Oj det var billigt!!

Förstår att det är tufft med bebis och massa folk samtidigt. Tycker det känns med bara en gäst... Alla rutiner jag hade med 4&5 åringarna är totalt borta :-/ Jag hade alltid senast 20 ska de vara nattade. Nu är de uppe till 22... Kulturkrock jag vet men här är inte Turkiet och de har dagis vilket medför att de behöver sin sömn. 12 dagar kvar :-P Svärmor har hjälpt mig jättemycket och jag är såå tacksam men nu vill jag ha tillbaka vår vardag och få in alla rutiner igen
  • kokos
    maribel skrev 2014-05-31 09:49:56 följande:

Ja, rutiner känns verkligen som dem inte följs riktigt längre. Blir nog så med alla besök, syskon och ny bebis.

Här har det ammats kl 0030 0130 0230 0430 0530 och 0700 så förväntar mig en rejäl viktuppgång på ons på bvc Glad kan tilläggas att mamma är trötttt! Har någon haft förkylda syskon i huset ännu? Båda barnen är snuviga och nu blir man lite orolig för bebis ska smittas? Vet att amning skyddar men ändå?

Min bebis var förkyld redan första veckan. Hans pappa var dunderförkyld när han föddes sedan gick det runt hos oss alla.
  • kokos

Min bebis har börjat jollra lite smått och igår 04:30 fick jag första leendet Imorgon måndag är han 4 veckor. Hjälp vad tiden går!

• kokos
    SophiaI skrev 2014-06-01 12:37:35 följande:

I torsdags kom vår dotter till världen! 2855 gram och 49 cm lång, allt gick bra. Sprack lite ytligt, grad 1, knappt tre stygn sa barnmorskan (stygn på olika ställen om jag förstod rätt i lustgas-yran).

Lillasyster ammar med 1-4 timmars mellanrum, 10-30 minuter per gång. Däremellan soooover hon, precis som sin storasyster gjorde. Men hon är pigg när hon väl är vaken :) Tyvärr gör mina bröst så fruktansvärt ont när hon börjar suga, det lättar efter en liten stund men känns lite hela tiden. Det ser ut som att hon har rätt tag, så tror bara brösten behöver härdas lite.

Har fått några småsår på toppen av ena bröstet, det såg ut som det var små blåsor där förut. Jaja, det har blivit lite mindre smärtsamt på ena bröstet så jag hoppas det ger med sig snart.

Sen tänkte jag höra om någon har samma, jag har som en tyngdkänsla mellan benen, som att något hela tiden är på väg ut. Är det vanligt efter vaginal förlossning eller? Någon mer som har så? Svullnaden har gått ner ganska mycket men tyngdkänslan är kvar. Blir värre om jag står eller går länge.

Jag kämpar i alla fall på ned knipövningar och hoppas att det blir bättre snart, vill kunna gå ut på promenader utan detta som stör och känns så obehagligt. phpBXD2rA91046.jpg

Tygndkänslan hade jag också i typ en vecka efter förlossningen.
  • kokos
    Erika 146 skrev 2014-06-02 19:57:44 följande:

Hej alla!
    Äntligen kan jag haka på här smile2.gif
    Den 27/5 kom vår prinsessa Meja till världen, 3845g och 51cm.

Igångsättning pga diabetes på 39+2. 
    De tog hål på hinnorna vid 10 var då öppen knappt 2cm, vid 13 sattes värkstimulerande. Runt kl 16 fick jag EDA och var då öppen 4,5cm. Stod upp för att bebis skulle sjunka då hon fortfarande låg högt upp. Vid 18 orkade jag inte stå längre och fick lägga mig för undersökning, var då öppen 8cm, kvart i 19 kom krystvärkarna och 19.22 är hon ute. Intensivt men bra och trygg förlossning och en toppen barnmorska.
    Var kvar 2 dygn på bb för att kolla blodsocker på Meja.

Amningen funkar bra och det börjar även bli sömn på schemat smile5.gif
    Mår (oförskämt tror jag) bra kroppsligt också med bara mindre blödningar nu. Dock något öm i ljumskar/musben/bäcknet och svanskota. har även redan gått ner 10(!)kg sen inskrivningen på fl, man kan tro att jag bar på en del vätska.. Tungan ute

Stort grattis!!
  • kokos
    mala01 skrev 2014-06-03 20:51:45 följande:

Min lilla dotter har väldigt tydliga fogar i suturerna bak i skallen. Nån mer som har/haft barn med detta och bör man vara orolig? Kom ihåg att läkaren på bb kände å mumlade något då han kände där bak på huvudet. En till fundering, dottern har sedan födseln haft gegg i ögonen. Får tvätta flera gånger om dagen och det kommer nytt gegg hela tiden. Hon är nu tre veckor drygt. Hur länge kan det vara bara trånga tårkanaler?

Min första son hade gegg i ögonen i två månader sedan gav det med sig.
  • kokos

Jag skriver inte så mycket här men läser desto mer Kommer alltid något mellan och sedan glömmer jag skriva.

På torsdag är Mert Ali 1 månad redan! Det går sjukt fort! Han har börjat kräkas mycket och verkar ha ont i magen Jag ger Semper magdroppar men ska byta bort babysemp till Nan imorgon. Hoppas det hjälper lite...

• kokos
    maribel skrev 2014-06-03 21:45:39 följande:
    Menar du fontaneller? Min pojke hade jätteskarpa kanter vid fontanellerna i fram men läk sa att det är helt normalt och ändras allteftersom. Nu är han 3v och det har växt ihop lite och syns inte så mycket.
    Var i ögonen hade han också 1v men där sa bm att om det fortsatte skulle man kolla med bvc om ev salva behövdes.
    kokos skrev 2014-06-03 21:14:06 följande:Jag skriver inte så mycket här men läser desto mer smile1.gif Kommer alltid något mellan och sedan glömmer jag skriva.
    På torsdag är Mert Ali 1 månad redan! Det går sjukt fort! Han har börjat kräkas mycket och verkar ha ont i magen smile4.gif Jag ger Semper magdroppar men ska byta bort babysemp till Nan imorgon. Hoppas det hjälper lite...
    Är det vanligt kräks eller kaskadkräk, min dotter hade kaskadkräk och ont i magen vid välling och det visade sig att hon hade komjölkproteinallergi.

Det är vanlig rapkräkning typ. Har köpt nan nu så får vi se. Ska till Bvc imorgon så ska höra vad hon säger också
  • kokos

Igår var vi på Bvc. På enmånadsdagen vägde Mert 4935g och 56 lång vilket förklarar varför han inte kan ha en del 56-bodys längre Angående naveln så ska vi bara avvakta, kändes inte helt bra tycker jag men det är ingen fara enligt sköterskan.

Jag har bytt från babysemp till Nan och vilken skillnad! Nu kan det gå 4-5 timmar mellan målen och han somnar lugnt efter Har nu tex sovit 21-01:30 så jag får sova mer också Jag är övertrött och somnar på de mest korkade sätten. Igår natt vaknade jag av att jag hade ont i nacken... Visade sig att jag hade nacken på sängkanten av trä och sovit så i 2 timmar :-S Aj!

Trevlig helg alla! @):-

• kokos
    trulle82 skrev 2014-06-09 17:16:19 följande:
    Har ert avslag försvunnit? För mig är det 5v imorgon och jag har fortfarande lite kvar.

5 veckor för mig idag och nu har jag bara lite lite ljusbrun flytning...
Svar på tråden Fortsättningstråd-Vi som har BF Maj 2014