Inlägg från: trulle82 |Visa alla inlägg
  • trulle82

Fortsättningstråd-Vi som har BF Maj 2014

[quote=73j53][quote-nick]MilayasMamma skrev 2014-05-23 21:52:20 följande:[/quote-nick]Mycket prat om amning här ser jag efter att inte ha varit inne på ett par dagar :) Skrev nyss ett långt inlägg på min blogg om amning. För här fungerade inte amningen alls, inte den här gången heller. Så kan dela med mig av min blogg så kan ni ju läsa om ni är intresserade av ett klagoinlägg ;) borknasliv.blogg.se[/quote]

Läste din blogg om amning. Det är konstigt vad en del har åsikter och lägger sig i saker de inte har att göra med. Amning verkar ju trigga igång många. Vill/kan man inte amma gör man inte det. Viktigast att mamma och bebis mår bra.

• trulle82
    Defeateris skrev 2014-05-24 11:13:17 följande:
    Väldigt tidigt på morgonen den 11/5 (BF-8) kom vår lille Jonathan till världen.. Förlossningen var långdragen - vi kom in väldigt tidigt i processen - och det dröjde nästan 24 timmar innan han kom ut.. På slutet gick det dock rejält fort.. 50 cm, 3560 gram.

Det var lite problem med att få livmodern att dra ihop sig ordentligt - efter ett par rejält smärtsamma undersökningar lyckades barnmorskan (medan jag febrilt andades lustgas) trycka ut något som när det kom ut kändes som en bebis till, en stor klump med koagulerat blod.

Precis efter förlossningen fick vi veta att min svärfar avlidit ungefär två timmar innan Jonathan föddes.. Väntat, men sorgligt och upprivande ändå och han hann aldrig få se sin sonson som han längtat så efter..

Vi flyttade till BB hela lilla familjen. Skönt att sambon fick stanna.
    Vi fick inte riktigt rätt på amningen, jag har tydligen lite platta bröstvårtor som han hade svårt att få tag på. Vi testade runt en massa med hjälp av barnmorskorna men fick till slut tillmata med en liten kopp ersättning eftersom han var så slö och trött. Sen testade vi med amningsnapp och han fick äntligen tag! Låg vid bröstet en timme och sög för fullt tills han somnade. Dock blev han tröttare igen så de gjorde en kontrollvägning innan och efter amning och på en timme fick han i sig 5 ml...... Han orkade helt enkelt inte få ut maten genom nappen.. Vi testade ett par gånger till och tillmatade under tiden med pumpad bröstmjölk..
    Till slut hittade vi en ställning som funkade bättre - att han ligger under armen, på utsidan så att säga. Även då hade han svårt att få ut maten så till slut skippade vi nappen och helt plötsligt fick han i sig massor! :)
    Amningen fortsatte dock att strula en del och det är nog egentligen först nu vi fått hyfsat rätt på det.. Följden är såklart lite såriga bröstvårtor (vilket gav mig skrämselhicka när han kräkte blod helt plötsligt..)

När amningen till slut löst sig drabbades jag av feber och illaluktande avslag så det blev ett besök på gynakut. Infektion i livmodern löd domen och resultatet blev två olika penicillin och livmoderssammandragande tabletter - Methargin. (Det står i FASS att en inte ska amma under tiden en äter dem men enligt överläkaren på gyn går det bra med en tredagarsbehandling..) det gav första natten en rätt stor blödning med lite klumpar men sen har allt blod avtagit. Det har dock också mjölken, tydligen en rätt vanlig biverkning så nu är det maratonamning som gäller. Det och en lätt mjölkstockning i ena bröstet.. Hoppas det försvinner nu när medicineringen är slut..

Nu hoppas jag att det är slut ned skit och att vi ska kunna verkligen njuta av vår son och varandra.. Men Jonathan uppväger alla bekymmer - otroligt vilken kärlek en kan känna för en person en träffade första gången för mindre än två veckor sedan.. :D
    Oj det låter kämpigt!! Hoppas allt löser sig nu så ni får njuta! Grattis till lilla Jonathan!
  • trulle82
    SaraD skrev 2014-05-26 21:12:47 följande:

Jag ska också på kontroll på fredag, ringde idag för att boka, fick då en tid om tre veckor, då bebis är 7 veckor, men jag började fråga massa frågor och beskrev hur jag ser ut, så fick en kontroll tidigare också. Känns skönt att de kollar, om något är fel kan det ju åtgärdas tidigare! Kommer vid första kontrollen vara 4,5 vecka sedan förlossningen. Jag är otålig och vill bli återställt, sluta blöda och börja få ett fungerande sexliv igen, det sistnämnda känns dock ganska avlägset..
    Vad skönt att du fick tid tidigare! Hoppas allt ser ok ut! Men som du säger, så är det ju bra om något är fel att åtgärda tidigare. Ja man är lite otålig nu, när det gäller sex kommer jag inte våga förrän efter kontrollen så att jag vet att det är läkt och ser fint ut. Min kontroll är 6 veckor efter tror jag!
  • trulle82
    kokos skrev 2014-05-27 19:17:08 följande:
    Jag ger ersättning... Försöker hålla tre timmar mellan så han ska få vila magen också. Känns som han sover väldigt lite. Ger Semper magdroppar också sedan två veckor tillbaka.

Ang navelstumpen... Sonens ramlade bort när han var tio dagar. Däremot har inte naveln dragit ihop sig helt och han är tre veckor nu. Är det vanligt? Jag har inte varit med om det tidigare. Vad gör man åt det?
    Här sovs det också lite, och jag ammar. Oftast sittande dock.På dagarna är det ofta bara 1h i sträck, har jag tur sover hon 2h någon gång. Däremellan är det amning. Kan vara lite påfrestande ibland, känns som att jag bara sitter i soffan och ammar. Idag är en sådan dag. Men hon går ju upp bra i vikt så hon äter ju ordentligt Glad. Hon är 3v idag.

Navelstumpen har inte trillat av än på Alva. På bvc säger de att det brukar ta upp till 3v innan den trillar av så hoppas den gör det snart.
  • trulle82
    Echinacea skrev 2014-05-28 17:02:24 följande:
    Vågen har stannat här också trots att jag äter nyttigt och powerwalkar flera dagar i veckan. Gick upp 12-13 kg under graviditeten och har gått ner 7 kg sen förlossningen. Väger nu 63 kg och ska ner till 56-57 kg. Hur mycket rör ni andra på er? Hur mycket gick ni upp under graviditeten och hur mycket har ni gått ner?
    Jag gick upp ca 11-12 kg och har gått ner ca 10 kg. Har dock inte ansträngt mig och lite mage har jag kvar än, men annars ser jag ut ungefär som tidigare. Jag försöker ta en promenad med barnvagnen nästan varje dag.
  • trulle82
    maribel skrev 2014-05-31 09:49:56 följande:
    Ja, rutiner känns verkligen som dem inte följs riktigt längre. Blir nog så med alla besök, syskon och ny bebis.

Här har det ammats kl 0030 0130 0230 0430 0530 och 0700 så förväntar mig en rejäl viktuppgång på ons på bvc Glad kan tilläggas att mamma är trötttt! Har någon haft förkylda syskon i huset ännu? Båda barnen är snuviga och nu blir man lite orolig för bebis ska smittas? Vet att amning skyddar men ändå?
    Känner igen de där amningstiderna i natt!! Glad Jobbigt! Rutiner dröjer nog känns det som!!
  • trulle82
    Sweetboxen skrev 2014-06-03 07:03:52 följande:
    Min första natt utan amning! Woop woop, nästan 8 tim sömn, jag bör omfamna denna dag med bara glädje idag då..;P
    Oj vilken lyx :D Hur gammal är din bebis nu?
    Jag tycker det är lyx när min dotter startar natten med att sova 3h :) Då har det varit en bra natt
  • trulle82
    SophiaI skrev 2014-06-05 08:47:35 följande:
    Inatt vaknade dottern för mat bara en gång! Tycker det var lite för lite. Hon åt 22, 04, 08. På BB sa dom att vi skulle väcka om det gick mer än 4 timmar mellan målen.

Men i tisdags var vi på återbesök på BB då hon var fem dagar gammal, då hade hon redan gått upp över födelsevikten, så hon äter bra.

Rädd för att mjölken ska försvinna om hon äter så sällan på natten. Men det känns ju inte så schysst att väcka heller. BVC kommer hit på tisdag på hembesök. Hur gör ni?
    oh vad jag önskade att min dotter sov s¨å bra på natten, hon är 4v nu! I natt har vi inte sovit mkt! Två timmar i sträck skulle gjort mig glad. 22.30 somnade hon, sen sov hon till 23. Sen somnade hon igen 23.30 och sov i två timmar vilket var bra! Sen var hon vaken i 1,5h. Sen sov hon i 2h och sen har hon inte sovit så bra resten av natten. Hoppas hinna med någon tupplur under dagen! Hon borde ju vara trött!

När det gäller att vecka var 4e timme gäller det väl innan mjölken runnit till? Det fick vi också göra de första dagarna när hon inte åt så bra. Men kan ju vara värt att fråga bvc när de kommer på besök :)
  • trulle82
    maribel skrev 2014-06-05 08:22:01 följande:
    Här råder sömnbrist. Vet knappt vad jag heter längre. Pluttt vaknar och äter varje ,varannan timme hela dygnet om. Gick ju upp dåligt i början men det har han tydligen hittat ett sätt att ta igen nu för på Bvc igår hade han gått upp 320g på en vecka. Behöver inte oroa mig längre för att det inte räcker med min mjölk men funkar inte det här med att inte sova.

Idag är barnen längre på dagis så ska försöka sova lite men det värsta är att bli väckt hela tiden. Hur fixar ni nätterna, några tips?
    Samma här :) När det gäller viktuppgång verkar det ju funka, min dotter har gått upp till 4100, hon vägde 3300 när hon föddes för 4 veckor sen Skrattande Men väldigt jobbiga nätter! Dagar också ibland
  • trulle82

Skönt det är fler som har det som jag. Har en kompis med en bebis som är drygt en vecka som redan sover 4 timmars pass på natten..något avis :D

Svar på tråden Fortsättningstråd-Vi som har BF Maj 2014