Mira14 skrev 2014-05-25 23:03:27 följande:
Jag behöver rådfråga er!
Jag har en tillsvidareanställning och har arbetat där i 1,5 år. Nu har ett jobb dykt upp som jag gärna vill ha. Jag sökte tjänsten och har varit på en intervju, intervju två ska jag på imorgon. På den tjänsten är det sex månaders provanställning.
Är jag dum som söker tjänsten? Jag vill ju inte sluta försöka få barn (försök fem) eftersom jag aldrig kan veta när vi kommer att lyckas, det kan ju lika görna ta ett år till som en månad till...
Hur hade ni gjort?
Saken är den att jag även har tre månaders uppsägningstid på mitt nuvarande arbete så mycket kan hinna hända.
Hade ni väntat med barn, med jobb eller både tackat ja till arbete och fortsätta med barntillverkningen?
Jag är verkligen kluven.. Barn har jag velat ha i flera år då vill verkligen inte ta en paus nu när min sambo äntligen vill!
Eftersom du har en tillsvidareanställning nu så kanske du kan förhandla bort de 6 månaders provanställningen som är på nya jobbet?
Förklara att din nuvarande arbetsgivare är, och har alltid varit, väldigt nöjd med dig och det känns fel att lämna den anställningstryggheten om det de kan erbjuda känns sämre eller osäkert.
Om du får jobbet så ta det! Ingen vet vad som kommer att hända och att avsluta en kvinnas provanställning pga graviditet får inte hända och det skulle bli värsta ramaskriet om de gjorde det. Jag har en fd kollega som började och hade 6 månaders provanställning och fick reda på precis när hon kom till oss att hon var gravid och berättade det. Hon blev tillsvidareanställd strax innan hon gick på sin mammaledighet.
Tänk såhär, om du tackar nej till jobbet och det sen visar sig att det tar er 1,5 år att bli gravida, kommer du då inte att ångra dig något enormt att du inte tog jobbet?
Och tänk också på att tar du jobbet och ni pausar er verkstad och sen om säg 1 år eller så nu börjar försöka så visar det sig att dina äggreserver håller på att ta slut och hade ni fortsatt försöka så hade era chanser varit betydligt bättre? (Helt osannolikt scenario kanske men du förstår nog vad jag menar).
Lycka till!