Inlägg från: Bettanspettan |Visa alla inlägg
  • Bettanspettan

BF Januari 2015

mariaheterjag skrev 2014-08-21 16:56:19 följande:

Min förlossning var också relativt lätt. Tror det tog 5 timmar ifrån att vi blev inskrivna på sjukhuset tills att sonen föddes. Jag fick EDA vilket var skitbra, förutom att värkarna stannade av och jag gillade inte det värkstimulernande droppet. De värkarna jag fick av det kändes mycket mer obehagliga än de vanliga värkarna. Minns även att det gjorde sjukt ont precis när huvudet skulle komma fram. Sprack rätt mycket också och blev inte sydd bra vilket gjorde första halvåret efter förlossningen rätt trist.

Denna gång är jag nervös för att tappa kontrollen och bli jätterädd. Tänker att jag kanske glömt bort hur värkarna känns och kommer få panik när jag kommer ihåg dem. Är även rädd för att spricka mycket.

Min kompis som jobbar på BVC säger att det finns någon typ av bedövning som man kan kombinera med EDA och som liksom bedövar därnere när själva huvudet ska ut. Den är vanlig i USA bl a. Skulle kännas skönt om man kunde få den.

Det låter ju som bäckenbottenbedövning (PDB eller pudendusblockad) som jag fick med tvåan. Man får en spruta på varsin sida upp i livmodertappen. Det påverkar inte smärtan av värkarna så mycket men gör att själva utdrivningen inte känns så mycket.
  • Bettanspettan
    Bettanspettan skrev 2014-08-22 09:53:32 följande:
    Det låter ju som bäckenbottenbedövning (PDB eller pudendusblockad) som jag fick med tvåan. Man får en spruta på varsin sida upp i livmodertappen. Det påverkar inte smärtan av värkarna så mycket men gör att själva utdrivningen inte känns så mycket.
    Fel av mig. Kollade journalen nu och det var det här jag fick.

" Livmoderbedövning (PCB) - detta innebär att man bedövar livmodern. Metoden är snabb och enkel och ger smärtlindring när smärtan är som störst, vilket är runt tiden då livmodermunnen är öppen cirka 3-4 centimeter. Viss påverkan av smärtlindringen kan gå över till barnet vilket märks genom att barnets hjärta slår lite långsammare efter att bedövningen har lagts. Därför används metoden sällan. Metoden har även emot sig att effekten av den är relativt kortvarig 1-1,5 timmar men man kan få flera sprutor. Positivt är att livmoderbedövning inte har samma avstannande effekt på förlossningsförloppet som ryggbedövning har."
  • Bettanspettan

Jag har börjat känna av foglossningen nu. Har blivit sjukskriven mellan 8-10 veckor innan BF de tidigare gångerna och räknar nästan med att det blir samma nu. December är ju dessutom "värsta" tänkbara då jag jobbar i handeln. (Coop Forum)

• Bettanspettan
    Mimmi90 skrev 2014-08-25 10:18:42 följande:
    Jag har fått stora problem med foglossning som blir värst när jag jobbar och bättre när jag är hemma och vilar. Jobbar på Coop Konsum så har också ett tungt jobb, ser inte fram emot december då det är som värst i butiken! Kan ju "hoppas" man blir sjukskriven pga foglossningen tills dess...
    Ja det är ju sjukt stressigt i julhandeln. Jag är i Kundtjänst så det är inga lyft, men man står ju upp hela tiden och tio timmars pass är ju inte ovanligt. Att sitta tex i kassan är inte mycket bättre tycker jag för det är också jobbigt med foglossning.
  • Bettanspettan
    mariaheterjag skrev 2014-08-25 20:27:12 följande:
    Grattis Var ni på RUL idag? Hur många pojkar har ni sedan innan? Vi kommer få vår andra pojke. Kändes lite konstigt först då jag alltid föreställt mig att jag ska få en flicka också, men tror att det kommer blir bra!
    Ja Rul igår. Det var ingen tvekan, vi såg själva tydligt den lilla snoppen. Blir pojke nummer fem i familjen, min fjärde. 

Jag har sen i lördags känt rörelser varje dag, innan det lite då och då. Oftast när jag ligger ner.V 19 idag.
  • Bettanspettan

Jag har börjat få kramp i vaderna på nätterna. Minns att jag fick så förra gången också. Jäklar vad ont det gör!

Svar på tråden BF Januari 2015