• LyCKa55

Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet

Enlängtan skrev 2016-06-11 08:51:38 följande:

Här rullar det på, vecka 7 (6+5), så närmar oss vecka 8.

Än är det väldigt likt graviditeten med pigan, ev lite kraftigare illamående men spyr iaf inte. Mår illa på morgonen och om jag är hungrig eller för mätt :)

Har upplevt mer yrsel denna gång, var till hälsan på jobbet och kolla blodtryck, puls och järnvärde (131/62, 67 och 126) vilka var helt ok.

Har ni skrivit in er och när gjorde ni det?

Jag har inte gjort det än och tänkte nog vänta med det till efter semestrar osv (upplevde ju inte MVC som något roligt under förra graviditeten och så känns det som att jag inte har samma behov av att fara dit plus att nu i början händer ju inte så mycket där heller man får ju inte höra något hjärtljud osv).

Försöker träna och hålla igång för att försöka mota foglossning, vätskeansamling och lika stor viktuppgång som förra gången så hoppas det ger resultat.

I övrigt trött som attan, vill bara sova hela tiden men det kan man ju glömma för pigan tycker inte att mamma ska ha sovmorgon eller vila :/

Jag var på hälsosamtal i v.6(väldigt tidigt tycker jag). Inskrivning i v.11. Då tog de blodprov för KUB-Testet tex så det är rätt viktigt att gå dit då iaf.

Sen hade vi KUB-ultraljudet i v.13. Nu gick jag in i v.15 idag:)

Nästa besök är RUL-Ultraljudet 14/7
  • LyCKa55
    vår sommar skrev 2016-06-11 21:35:19 följande:

Jag har bf 30 november vad har ni för bf?

Va på inskrivning i vecka 10, sen ska jag gå på flera läkarbesök hela graviditeten den här gången och är även redan inskriven på spec. Mödravården efter mardrömsförlossningen/komplikationer med Alfred efter förlossningen.

Jag har Bf 9/12.

Okej, låter som en tuff förlossning ja!(läste dina andra inlägg). Jag tyckte förlossningen va ett helvete av smärta men det räknades som normalt. Jag har funderat på det här med kejsarsnitt men är kluven. Fick sy rätt mycket sist, bla i mellangården och är orolig att det ger en större risk för tex sfinkter- ruptur osv. Vill inte ens utsätta mig för det om risken är större.

Ska få sånt där Aurora-samtal runt v.25, får se där. Det är ju ett steg på vägen. Jag tror det är lättare att få kejsarsnitt när man pratar med dem än den vanliga barnmorskan. Hon verkade helt anti och sa att jag ju fött ett barn vaginalt så därför borde jag ju klara det igen. Varför då liksom? Bara för att jag plågade mig igenom det sist måste jag inte göra det igen. Jag vet ju vad det innebär, till skillnad mot dem som tilloch med får snitt pga ren rädsla utan att ha testat. Men vi får se
  • LyCKa55
    Enlängtan skrev 2016-06-11 21:58:54 följande:

LyCKa55, här uppe får vi inte göra KUB så det är egentligen först ultraljudet kring vecka 18-20 som intresserar mig, före dess kan jag nog hålla koll på vikt och mående själv tänker jag :)

Ska nog även boka tid till en kvinna som gör ultraljud privat i Finland längre fram, då filmas hela ultraljudsundersökningen och hon berättar en massa och man får se/veta mer än under RUL - är ju t.ex nyfiken på kön denna gång :)

Vår sommar, hade helt missat att det blev komplikationer för dig under och efter förlossningen med Alfred, vad hände? (Om du känner att du vill dela med dig såklart). Skönt ändå att bli tagen på allvar och få extra kontroller i såna lägen där det faktiskt finns trauma i bakgrunden :)

Jah har BF 29/1, Pigan kom i vecka 38+2 och var stor och eftersom jag hoppas på "normal" förlossning denna gång så hoppas jag att barnet kommer vara lite mindre - haha :)

Okej, det fick inte jag heller med S. Då bodde i i södermanland. Men här,hemma, är det bättre.

Okej, ja alla gör ju som de vill. Själv känner jag att jag vill ha kontroller. Tyckte inte det va tillräckligt sist så jag går gärna lite oftare. Är för mycket kontrollmänniska för att släppa det.

Roligt det lät med lite mer avancerat ultraljud! Vi ska också kolla kön. Jag tror det blir en pojke igen. Men hoppas på tjej. Har ju mått så annorlunda denna gången. Om det inte vore för tröttheten och lite foglossningskänningar hade jag inte tänkt på att jag är gravid
  • LyCKa55
    garin skrev 2016-06-24 21:17:55 följande:

Åh men grattis vad roligt!!!! Spännande! Läste även inläggen efter detta och ser att du mår bra hittills, skönt det! Minns att mest mådde jag dåligt andra graviditeten just för att jag var sååååå trött... Och mådde illa hela tiden till v17, sen kom halsbrännan några veckor efter det.

Ser också att du funderade på det här med att gamla bristningar kunde göra att man kanske fick lättare att brista lika mkt eller mer nästa gång. Kan säga att första fl fick jag partiell sfinkter och andra fl i stort sett ingenting. Var lite orolig först men sjukvården bedömde att min förra skada inte skulle påverka och så länge jag själv kände mig återställd fysiskt och inte var livrädd så fanns det liksom inga medicinska hinder. Visst gör en förlossning jävligt ont men jag kände verkligen att jag fick en revansch andra gången!

Vad härligt att du skriver Karin???? Så skönt att läsa om vad nån annan redan varit med om o erfarenheter från nån som har två redan.

Det där lättade mig lite med din beskrivning av andra förlossningen. Men jag ska iaf gå o prata med nån på aurora-samtal o be dem bedömma hur min skada kan påverka. Vill verkligen inte riskera att få livslånga besvär pga en förlossning när man kan få kejsarsnitt. Sen är egentligen inte det vad jag vill trots smärtan i en vaginal förlossning. Det är en häftig upplevelse o man känner sig så duktig efterråt. Att man klarade det. O så lilla belöningen för det????

Mådde du sämre andra gången? Jag har som sagt mått MYCKET bättre. Nu har jag mått rejält illa vissa dagar men det går över efter nån timme. Är på morgonen om jag får sova lite längre o inte äter nåt så snart jag vaknar. Och tandborstningen. Det är det värsta på hela dagen. Har bara kräkts ett par gångern och då när jag borstat tänderna. Munskölj är bra????
  • LyCKa55
    Enlängtan skrev 2016-06-29 08:00:28 följande:

Puuuh, jag har sånt illamående eller snarare sug i magen hela tiden (känns precis som när man är riiiiiiiiktigt hungrig, inga spyor).

När jag är hungrig mår jag illa och äter jag är det bra för stunden och sen mår jag illa igen och eftersom mitt illamående känns som att jag är hungrig pga den där sugande känslan så blir jag "lurad" att jag är hungrig.

Kommer ihåg att det var lika med pigan, minns dock inte när det försvann men jag hoppas på snart! ;)

Stackare! Jag mådde ju jättedåligt med Sixten o kräktes som en galning. Nu har jag som sagt mått bra med en del illamående på morgonen. Men rena drömmen mot sist.

Känns skönt att ha passerat de där tuffaste veckorna. Hoppas det är över för dig med snart!

Vilken vecka är du i? Jag är i v.17(16+4)
  • LyCKa55
    Enlängtan skrev 2016-06-29 10:34:33 följande:

Man känner sig rätt slak och helst när man ska orka jaga efter lillhuliganen här hemma (förra gången så kunde man ju ligga och slappa på sängen) haha :)

Jag gick in i vecka 10 i måndags (smidigt med veckobyte på måndagar) så idag är det väl 9+2. Är glad att jag slipper spy något iaf bara det är ju positivt men småäter ju hela tiden istället i ett försök att mota illamåendet och det är ju mindre bra.

Skönt att du sluppit ifrån att må lika dåligt som med Sixten det är ju jättebra :) Då är inte ditt rul så långt borta va?

Vet precis vad du menar!;) Min sambo veckopendlade fram tills för två veckor sedan så jag tog allt i veckorna + att må dåligt o va trött.

Nu mår jag rätt bra jämfört med det.

Ja eller det är typ 2veckor kvar. Har det den 14juli. Kommer va i slutet av v.19(18+5). Men är rätt lugn. KUB va bra o jag känner buffar lite då o då:)

Med Sixten fick jag bara RUL. Annat landsting. Så det här är ju mycket bättre:)

Får du KUB?
  • LyCKa55
    vår sommar skrev 2016-06-29 16:22:08 följande:

Jag tycker det är förvånadsvärt att man blir så lugn med andra graviditeten.

Med A gick jag på helspänn, googlade allt och nojjade för minsta lilla. Nu är jag som en filbunke, äter medium kött om jag känner för det, slank även ner lite gravad lax på midsommar. Och jag är så himla fridfullt lugn nu. Kanske för att man inte får så mycket pekpinnar på sig denna gång. Vet inte men är himla gött iallafall.

Har rul nästa fredag men ska inte kolla kön, jag är lite sugen på det men sambon vill inte.

Ska ni kolla vad det blir?

Vad skönt! Lite lugnare är jag nog men jag är rätt nervös av naturen. Men jag tänker inte alls på det hela tiden som då. Nu glömmer jag bort det flera timmar o kommer på mig själv med att jag är gravid. Måste innebära att jag mår rätt bra just nu plus har mycket mer att göra;)

Ja vi ska kolla kön faktiskt!:) Gjorde inte det sist men är sugen på det nu o sambon vill så..
  • LyCKa55
    vår sommar skrev 2016-07-03 10:02:14 följande:

Åååå igår kände jag en spark så väl att jag kubde känna den utanför magen

Va magiskt det är <3

• LyCKa55

Oj! Råkade skicka utan att skriva nåt:)

Jag skulle skriva att jag kännt sparkar ett tag(typ en vecka) men inte utanpå. Men det är nog bara en tidsfråga inom de närmsta veckorna. Har moderkakan i bakvägg så borde kunna känna rätt tidigt:)

• LyCKa55
    vår sommar skrev 2016-07-03 18:55:36 följande:

Två gånger, en gång i vecka 6 eftersom jag har haft x, och en gång i vecka 13. Skulle nog expoderat om jag hade varit tvungen att vänta ända till rul.

Skönt att du fått så bra uppföljning när du varit med om nåt sånt. Jag fick KUB-ultraljud denna gången i v.13 och så om 10dagar typ då vi har RUL. Så kul att få se två gånger:) Förra gången fick vi gott vänta till RUL i v.19. Det va en seeg väntan men det va bättre åt det hållet än att jag hade två ultraljud sist o bara ett nu. Så det går åt det bättre i och med landstingsbyte i och med flytt
Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet