• stockholmare

Pengar till tonåring som börjat röka?

Min tonåring har börjat röka. Hon har hittills haft sitt studiebidrag som ska räcka till smink, godis och vissa kläder men nu handlar hon cigaretter för alla pengar så i slutet av månaden har jag fått betala allt hon behöver. Funderar på att dra in alla hennes pengar tills hon slutar att röka. Är det rätt att helt låta henne vara utan pengar? Hon är 15 år.

• Svar på tråden Pengar till tonåring som börjat röka?
  • Genuin

Jag skulle göra allt för att få henne att sluta röka. Jag önskar att mina föräldrar förstått att jag börjat när jag var ung och dum och gjort allt för att få mig att sluta då. Mycket lättare att sluta innan man är fast.

• vitlöksbröd
    Mosen skrev 2014-04-25 10:15:25 följande:
    Men alltså. Va? Hon är 15 år och hon får inte röka. Punkt slut. Lyssnar hon inte på dig får hon väl stanna hemma utan pengar tills hon tar sitt förnuft till fånga.

Hon är ett barn, du bestämmer över henne.
    Mina föräldrar provade också på det i någon vecka. Problematiken var ju att de inte kunde hålla mig borta från skolan precis, och det var ju där jag puffade på som mest.
  • Linda Lights
    Mosen skrev 2014-04-25 10:15:25 följande:
    Men alltså. Va? Hon är 15 år och hon får inte röka. Punkt slut. Lyssnar hon inte på dig får hon väl stanna hemma utan pengar tills hon tar sitt förnuft till fånga.

Hon är ett barn, du bestämmer över henne.

Ja, så enkel är ju världen... Eller inte!!! Misstänker att du inte har egna tonårsbarn.
  • Skånetös67

Har en 15-åring. Har sagt till henne att får jag reda på att hon börjat röka- ja då ryker studiebidraget med en gång. Utan att tveka. Sen hade jag köpt det hon behöver som kläder o godis. Men hon kommer aldrig börja röka, hon är en smart tjej?.

• Skånetös67

Utropstecken tryckte jag på, blev ett frågetecken. Behövs inte, jag vet att hon är smart nog att inte börja röka????

• Erfdgt

Jag rökte i tonåren, började där mellan nian och första året i gymnasiet. Jag fick mitt studiemedel, men inget mer. Mina föräldrar sa att det var mina pengar och jag fick hushålla med dom. Räckte inte pengarna till allt jag ville ha, så fick jag helt enkelt omprioritera. Givetvis betalade dom maten hemma samt förbrukningsvaror som tandkräm och liknande. Övriga saker, som tex godis, bio, smink, kläder (om det inte var något jag verkligen behövde), accessoarer, cigaretter osv, det fick jag bekosta själv. Dom ville inte finansiera min rökning och gav mig därför inga extra pengar. Dom ansåg dock att studiemedlet var mina pengar och att jag kunde spendera dom som jag behagade. Jag tyckte att det var ett rättvist upplägg och mina föräldrar var nöjda med det.

• fluu

I vår familj hade det blivit indragna pengar och indraget liv på det.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Tjohalia
    stockholmare skrev 2014-04-24 22:30:12 följande:
    Min tonåring har börjat röka. Hon har hittills haft sitt studiebidrag som ska räcka till smink, godis och vissa kläder men nu handlar hon cigaretter för alla pengar så i slutet av månaden har jag fått betala allt hon behöver. Funderar på att dra in alla hennes pengar tills hon slutar att röka. Är det rätt att helt låta henne vara utan pengar? Hon är 15 år.

Jag hade utan att tveka dragit in alla hennes pengar! Sen betalat det hon absolut behöver, men sett till att pengarna jag gav henne inte gick till cigaretter. Jag började själv röken när jag var 16-17 år, och mina föräldrar sa inte så mycket om det när jag kom ut med det inför dom. Jag hade önskat att dom tagit till lite mer drastiska åtgärder. Jag har slutat röka många gången, men lyckades först för fyra år sedan på riktigt. Nu vet jag att jag inte kommer börja om igen. Om nåt av mina barn börjar röka kommer det inte gå obemärkt förbi.
    Flicka 2005 * Pojke 2007
  • Madraykin
    Haskel skrev 2014-04-25 00:36:11 följande:
    /.../
    Linda Lights skrev 2014-04-25 16:59:29 följande:
    /.../
    Som förälder har jag inte varit där nej, men jag minns väldigt väl alla gräl, alla konsekvenser, alla indragna förmåner etc etc som blev av att jag själv rökte och föräldrarna kom på mig. Hade det inte varit för deras absoluta nolltolerans så hade jag fortsatt, så idag är jag givetvis väldigt glad för det. Sen började jag förvisso snusa istället, och lyckades smussla med det tyvärr så att de aldrig kom på mig i tid...men ändå, i vuxen ålder är jag ändå bra mycket gladare över snusberoendet än över ett cigarettberoende.

Samma med alkohol - föräldrarna hade absolut nolltolerans och det blev ett jädra liv så fort jag bröt reglerna. Klart jag söp till ändå ibland, men inte alls lika ofta som jag hade gjort om föräldrarna vart mer neutrala. I vuxen ålder har jag aldrig haft problem med att vara nykter vid fest, medan mina vänner vars föräldrar hade en neutralare alkoholinställning hellre skippar festen om de "måste vara nyktra". Så återigen är jag väldigt glad över att mina föräldrar var hårda här.

Sen fick jag många andra friheter, det var nog bara alkohol/tobak som de var hårda med så sett. Men jo - deras förbud och förmaningar gav absolut resultat, och så tror Jag att det är för många unga. Men inte för alla, såklart. En känner ju sitt barn bäst själv, och lär förhoppningsvis ha ett hum om hur just hen reagerar i olika situationer och vad som biter och inte. 
  • Kicki85

Jag tror inte att det går att generalisera, vilket många verkar göra. Ni som gör det tror att det är så j-a enkelt som att bara förbjuda er tonåring att röka, men den enkla lösningen kan ni (i de flesta fall) glömma. En tonåring som börjar röka vet att hen gör fel och att det ogillas av föräldrar, men just detta kan vara drivkraften till att fortsätta.

Jag var 17 när jag började röka och det dröjde nog 2-3 år innan mamma fattade att jag faktiskt rökte. Ekonomin fixade jag med hjälp av studiebidraget och extra/sommarjobb. Kan inte se att något hade förändrats om mamma kommit på att jag rökte på heltid och försökt förbjuda det.

Tror du tänker rätt TS som inte lägger energin på att förbjuda rökningen, men ändå försvårar det lite lagom med att hålla in en del av barnbidraget.

Svar på tråden Pengar till tonåring som börjat röka?