Madraykin skrev 2014-04-24 23:48:36 följande:
Tack för förtydligandet, du har ett vettigt resonemang. Jag är glad över att jag själv inte är förälder ha ha! För så är det ju också - att förbud och förmaningar, ofta kan stjälpa istället för hjälpa.
Funderingen jag själv hamnar i, en av dem, är t.ex. "skalan" mellan tex rökning, snatteri och stöld. Ok de senare två är brott som påverkar andra personer, så självklart att det kan ses som grövre. Men att börja röka i ung ålder är så skadligt för hälsan, och nog så allvarligt - enligt mig. Så för Mig hade nog förtroendet brustit redan där.
Och om ungdomen verkligen Vill fortsätta, så kommer hen göra det. Kvitton går att få från kompisar t.ex. Men just poängen att göra det svårare för ungdomen, vilket faktiskt gör att vissa - inte alla - slutar!
Jag tror tyvärr många människor gör "misstaget" att själva glömma bort sin egen ungdom/barndom. Hur reagerade de själva på sina föräldrars förmaningar och förbud.
Enligt mig fungerar barn och ungdomar precis som oss vuxna. Man kan inte kontrollera andrar människor, och därmed inte heller barn och ungdomar. Vill de röka, kommer de att röka, oavsett hur mycket vi förbjuder dem. Förbud och kontrollerande får ofta snarast motsatt effekt.
Man kan däremot "lura/manipulera" människor. Genom att få dem att vilja själva. En typ av omvänd psykologi.
Ett exempel kan vara att till och med höja barnets månadspeng med någon 50-lapp. Sedan förklara att man nu litar på han/hon faktiskt klarar att sköta alla sina inköp själv, och att det ska räcka till cigaretter också. Kontentan blir ofta då att rökning blir mindre "spännande" och förbjudet, och tappar lite av sin tjusning. De har ju också förtroendet att handla sådant som de verkligen vill ha. Mindre cigaretter innebär mer smink, kläder, eller vad som nu är intressant för de flesta flickor.