Haskel skrev 2014-04-24 23:19:08 följande:
Jag kan givetvis inte generalisera, och säga att det är rätt väg att gå, med alla barn/ungdomar.
Jag kan enbart se till mina egna, som jag/"vi" uppfostrat. Ungarna vet att allting får konsekvenser. Köper man något, finns det mindre till annat. De har mitt fulla förtroende, vilket innebär stor frihet och stora fördelar för dem. Bryts det förtroendet, förlorar de givetvis delar av sin frihet och fördelar. De kan alltid vända sig till mig, oavsett hur dumt de betett sig. Jag förlåter och hjälper dem alltid, men de vet att allting här i livet "har sitt pris".
Jag har lovat att betala deras körkort, om de inte röker. Men vill de hellre röka, så är det deras val. Några mer pengar än studiebidraget får de inte heller, oavsett de röker eller ej.
Väljer de att snatta och stjäla, bryter de däremot mitt förtroende. Vilket givetvis har sitt pris, gällande självbestämmande och annat.
Tack för förtydligandet, du har ett vettigt resonemang. Jag är glad över att jag själv inte är förälder ha ha! För så är det ju också - att förbud och förmaningar, ofta kan stjälpa istället för hjälpa.
Funderingen jag själv hamnar i, en av dem, är t.ex. "skalan" mellan tex rökning, snatteri och stöld. Ok de senare två är brott som påverkar andra personer, så självklart att det kan ses som grövre. Men att börja röka i ung ålder är så skadligt för hälsan, och nog så allvarligt - enligt mig. Så för Mig hade nog förtroendet brustit redan där.
Och om ungdomen verkligen Vill fortsätta, så kommer hen göra det. Kvitton går att få från kompisar t.ex. Men just poängen att göra det svårare för ungdomen, vilket faktiskt gör att vissa - inte alla - slutar!