• stockholmare

Pengar till tonåring som börjat röka?

Min tonåring har börjat röka. Hon har hittills haft sitt studiebidrag som ska räcka till smink, godis och vissa kläder men nu handlar hon cigaretter för alla pengar så i slutet av månaden har jag fått betala allt hon behöver. Funderar på att dra in alla hennes pengar tills hon slutar att röka. Är det rätt att helt låta henne vara utan pengar? Hon är 15 år.

• Svar på tråden Pengar till tonåring som börjat röka?
  • Madraykin
    Rude Billy skrev 2014-04-24 22:44:02 följande:
    Jag skulle inte ge pengar utöver barnbidraget /.../
    Haskel skrev 2014-04-24 22:48:11 följande:
    Hade det varit min dotter, hade jag låtit henne behålla studiebidraget. /.../

Ni som hade låtit henne fortsätta styra över bidraget. Hur resonerar ni? Lära sig prioritera absolut, men har en som 15-åring börjat röka upp större delen av sitt bidrag så visar en (väl??) att en inte är mogen för detta än?
  • Linda Lights
    stockholmare skrev 2014-04-24 22:54:39 följande:
    Problemet är att hon bara prioriterar cigg och sedan tar hon mitt smink, godis och läsk som är familjens gemensamma( för godis vill hon minsann ha men hon har inte råd ) och hon tar det utan att fråga. Ändå känns det fel att låta henne vara utan pengar. Hon kanske börjar snatta eller sälja saker.
    Exakt så har jag resonerat kring mina rökande döttrar. De har haft sitt barn- eller studiebidrag och aldrig fått något extra för att kunna köpa cigaretter, men jag har ändå velat lära dem att se att man måste kunna göra vettiga prioriteringar. Rädslan för det du beskriver (snatteri etc) samt att ha skulder till höger och vänster har ändå gjort att de fått fortsätta disponera sina pengar. Jag tycker det har varit en jättesvår fråga att hantera.
  • Madraykin
    Problemet är att hon bara prioriterar cigg och sedan tar hon mitt smink, godis och läsk som är familjens gemensamma( för godis vill hon minsann ha men hon har inte råd ) och hon tar det utan att fråga. Ändå känns det fel att låta henne vara utan pengar. Hon kanske börjar snatta eller sälja saker.
    Absolut, den risken finns. Men genom att dra in pengarna gör du det svårare för henne att röka. Och genom lösningen med kvitto kan hon ju fortf shoppa själv, så hon fortf får förfoga över hela bidraget men att ni portionerar ut pengarna när hon behöver dem och att hon sen kommer med kvitto.

Vad en behöver resonera kring är ju hur en ska göra om hon Inte uppvisar kvitto och mest rycker på axlarna, men kanske behöver ni inte komma dit. För min del visade jag kvitto på varenda pinal....

...dock stal jag lite småpengar från extrajobbet jag hade, för att kunna fortsätta finansiera mitt rökande. Men det höll inte i längden, såklart. Men nej problemfritt är det ju inte, men det är det ju inte att hon röker heller!!
  • Rude Billy
    Madraykin skrev 2014-04-24 22:57:34 följande:

Ni som hade låtit henne fortsätta styra över bidraget. Hur resonerar ni? Lära sig prioritera absolut, men har en som 15-åring börjat röka upp större delen av sitt bidrag så visar en (väl??) att en inte är mogen för detta än?
    Jag tänkte väl mest ifall hon inte drog in pengarna för dottern, att hon då inte skulle ge extra pengar utöver det hon redan har...
    Hade det varit min son hade jag börjat med att be om kvitton på alla utgifterna och skulle inte det fungera så skulle jag dra in pengarna och så hade han fått komma till mig när han behövde något. 
    Fast det är väl ändå ett rätt långt steg till att börja snatta?
    Vad säger hon när du pratar med henne om att hon tar ditt smink och andra saker? Vet att inte det hör hit men är nyfiken på hur hon resonerar bara:)
    I rule, you dont. Deal with it!!
  • Akua

Jag är 26 år och jag hade inte alls så mycket pengar att röra mig med varje månad. Din dotter behöver ju inte spendera så mycket pengar. Jag tycker du ska dra in pengarna och sen be om kvitto, bra tips. Snatteri tror jag inte kommer från att föräldrarna inte vill att sitt barn ska röka....fler faktorer spelar in där. Ha en rejäl, LUGN och mysig (köp värsta go-fika) och prata igenom det här tillsammans med din dotter. Berätta varför du har funderat som du har gjort och nu tänker prova detta ett tag för att se hur det känns och bli. Fråga om hon själv har något förslag på hur hon kan motstå att röka när hennes kompisar gör det och varför hon och hennes kompisar gör det. Ta kål på myten om att det är coolt.

• Haskel
    Madraykin skrev 2014-04-24 22:57:34 följande:

Jag kan givetvis inte generalisera, och säga att det är rätt väg att gå, med alla barn/ungdomar.

Jag kan enbart se till mina egna, som jag/"vi" uppfostrat. Ungarna vet att allting får konsekvenser. Köper man något, finns det mindre till annat. De har mitt fulla förtroende, vilket innebär stor frihet och stora fördelar för dem. Bryts det förtroendet, förlorar de givetvis delar av sin frihet och fördelar. De kan alltid vända sig till mig, oavsett hur dumt de betett sig. Jag förlåter och hjälper dem alltid, men de vet att allting här i livet "har sitt pris".

Jag har lovat att betala deras körkort, om de inte röker. Men vill de hellre röka, så är det deras val. Några mer pengar än studiebidraget får de inte heller, oavsett de röker eller ej.

Väljer de att snatta och stjäla, bryter de däremot mitt förtroende. Vilket givetvis har sitt pris, gällande självbestämmande och annat.
  • Madraykin
    Haskel skrev 2014-04-24 23:19:08 följande:
    Jag kan givetvis inte generalisera, och säga att det är rätt väg att gå, med alla barn/ungdomar.

Jag kan enbart se till mina egna, som jag/"vi" uppfostrat. Ungarna vet att allting får konsekvenser. Köper man något, finns det mindre till annat. De har mitt fulla förtroende, vilket innebär stor frihet och stora fördelar för dem. Bryts det förtroendet, förlorar de givetvis delar av sin frihet och fördelar. De kan alltid vända sig till mig, oavsett hur dumt de betett sig. Jag förlåter och hjälper dem alltid, men de vet att allting här i livet "har sitt pris".

Jag har lovat att betala deras körkort, om de inte röker. Men vill de hellre röka, så är det deras val. Några mer pengar än studiebidraget får de inte heller, oavsett de röker eller ej.

Väljer de att snatta och stjäla, bryter de däremot mitt förtroende. Vilket givetvis har sitt pris, gällande självbestämmande och annat.
    Tack för förtydligandet, du har ett vettigt resonemang. Jag är glad över att jag själv inte är förälder ha ha! För så är det ju också - att förbud och förmaningar, ofta kan stjälpa istället för hjälpa. 

Funderingen jag själv hamnar i, en av dem, är t.ex. "skalan" mellan tex rökning, snatteri och stöld. Ok de senare två är brott som påverkar andra personer, så självklart att det kan ses som grövre. Men att börja röka i ung ålder är så skadligt för hälsan, och nog så allvarligt - enligt mig. Så för Mig hade nog förtroendet brustit redan där.

Och om ungdomen verkligen Vill fortsätta, så kommer hen göra det. Kvitton går att få från kompisar t.ex. Men just poängen att göra det svårare för ungdomen, vilket faktiskt gör att vissa - inte alla - slutar!
  • Linda Lights
    Madraykin skrev 2014-04-24 23:48:36 följande:
    Tack för förtydligandet, du har ett vettigt resonemang. Jag är glad över att jag själv inte är förälder ha ha! För så är det ju också - att förbud och förmaningar, ofta kan stjälpa istället för hjälpa. 

Funderingen jag själv hamnar i, en av dem, är t.ex. "skalan" mellan tex rökning, snatteri och stöld. Ok de senare två är brott som påverkar andra personer, så självklart att det kan ses som grövre. Men att börja röka i ung ålder är så skadligt för hälsan, och nog så allvarligt - enligt mig. Så för Mig hade nog förtroendet brustit redan där.

Och om ungdomen verkligen Vill fortsätta, så kommer hen göra det. Kvitton går att få från kompisar t.ex. Men just poängen att göra det svårare för ungdomen, vilket faktiskt gör att vissa - inte alla - slutar!

Håller med om att Haskel har ett vettigt resonemang.

Mina båda döttrar började båda att röka redan i 13-årsåldern när de börjat i sjuan (då fick de inte sina barnbidrag själva utan hade månadspeng). Jag lovar att jag under lång tid, medan jag själv tänkte att de inte hunnit bli jätteberoende, gjorde det mesta jag kunde för att de skulle sluta. Det var resonemang, ekonomiska konsekvenser, "bestraffningar"  osv. Inget hjälpte och det var utifrån att jag kände mig tvungen att kapitulera som jag också gav dem förtroendet att ändå hushålla med sina barnbidrag.

Det är väldigt lätt att tycka i den här frågan om man inte varit där, ibland är det svart och vitt men minst lika ofta verkligheten mer komplicerad än så.

• Qaroline

Jag har dumt nog rökt sen jag var 14-15, gjorde även många av mina kompisar.
    Och man får tag på cigaretter om man vill, utegångsförbud och sånt hjälper vääääldigt sällan.

Men jag skulle inte gett pengar utöver det hon får i barn/studiebidrag, och ditt smink ska hon inte röra.
    Gör klart för henne att om hon tänker fortsätta spendera alla sina pengar på rökning så får hon gå utan smink och utan att fika med vänner, shoppa och annat.

Eller så gör du som en kompis pappa gjorde mot henne.
    Han såg henne röka på altanen när han kom hem tidigare efter jobbet.
    Han sa: Jasså, står du här och röker?
    Hon blev lite lagom skräckslagen över att bli påkommen..
    Han fortsätter: Nänä fortsätt röka nu, jag står här och kollar på.
    Hon röker upp ciggen.
    Han: Så nu kan du ta en cigg till..
    Hon tvekar och tänder en cigg till, när hon rökt klart den säger han:
    Så och så kan du fortsätta att röka upp resten av paketet!
    Som nybliven rökare så gav hon upp efter ett par till cigg eftersom hon började må riktigt dåligt, pappan tog cigaretterna och slängde och hon har aldrig rökt efter det.

Hårt men antagligen väääldigt effektivt ;)

• baobab

Dra in alla pengar och gör som folk ovan har skrivit: be henne visa kvitto eller gå med henne och handla kläder etc. Hon kommer säkert att "hata" dig och vara arg men så gjorde mina föräldrar med mig när jag var tonåring och idag är jag glad att de brydde sig och sa ifrån.

Svar på tråden Pengar till tonåring som börjat röka?