Inlägg från: Madraykin |Visa alla inlägg
  • Madraykin

Pengar till tonåring som börjat röka?

Jag tycker inte heller att det är fel att du drar in alla hennes pengar - snarare tvärtom, om du vill få det jobbigt för henne att röka. Jag var också 15 när jag började röka, och föräldrarna drog in pengarna direkt. När jag behövde pengar fick jag gå till dem och fråga, sen uppvisa kvitto. Rökningen blev inte särskilt långvarig (sen att jag började snusa så fort jag fick tillbaka makten över ekonomin, och än idag snusar, det är ju en annan femma... Tungan ute)

Men sen går det ju som ungdom alltid att få tag på pengar eller cigg på andra sätt, såklart. Men så länge hon inte är 16 har hon ingen laglig rätt att själv förfoga över någon ekonomi, utan det är upp till dig som förälder.

• Madraykin
    Rude Billy skrev 2014-04-24 22:44:02 följande:
    Jag skulle inte ge pengar utöver barnbidraget /.../
    Haskel skrev 2014-04-24 22:48:11 följande:
    Hade det varit min dotter, hade jag låtit henne behålla studiebidraget. /.../

Ni som hade låtit henne fortsätta styra över bidraget. Hur resonerar ni? Lära sig prioritera absolut, men har en som 15-åring börjat röka upp större delen av sitt bidrag så visar en (väl??) att en inte är mogen för detta än?
  • Madraykin
    stockholmare skrev 2014-04-24 22:54:39 följande:
    Problemet är att hon bara prioriterar cigg och sedan tar hon mitt smink, godis och läsk som är familjens gemensamma( för godis vill hon minsann ha men hon har inte råd ) och hon tar det utan att fråga. Ändå känns det fel att låta henne vara utan pengar. Hon kanske börjar snatta eller sälja saker.
    Absolut, den risken finns. Men genom att dra in pengarna gör du det svårare för henne att röka. Och genom lösningen med kvitto kan hon ju fortf shoppa själv, så hon fortf får förfoga över hela bidraget men att ni portionerar ut pengarna när hon behöver dem och att hon sen kommer med kvitto.

Vad en behöver resonera kring är ju hur en ska göra om hon Inte uppvisar kvitto och mest rycker på axlarna, men kanske behöver ni inte komma dit. För min del visade jag kvitto på varenda pinal....

...dock stal jag lite småpengar från extrajobbet jag hade, för att kunna fortsätta finansiera mitt rökande. Men det höll inte i längden, såklart. Men nej problemfritt är det ju inte, men det är det ju inte att hon röker heller!!
  • Madraykin
    Haskel skrev 2014-04-24 23:19:08 följande:
    Jag kan givetvis inte generalisera, och säga att det är rätt väg att gå, med alla barn/ungdomar.

Jag kan enbart se till mina egna, som jag/"vi" uppfostrat. Ungarna vet att allting får konsekvenser. Köper man något, finns det mindre till annat. De har mitt fulla förtroende, vilket innebär stor frihet och stora fördelar för dem. Bryts det förtroendet, förlorar de givetvis delar av sin frihet och fördelar. De kan alltid vända sig till mig, oavsett hur dumt de betett sig. Jag förlåter och hjälper dem alltid, men de vet att allting här i livet "har sitt pris".

Jag har lovat att betala deras körkort, om de inte röker. Men vill de hellre röka, så är det deras val. Några mer pengar än studiebidraget får de inte heller, oavsett de röker eller ej.

Väljer de att snatta och stjäla, bryter de däremot mitt förtroende. Vilket givetvis har sitt pris, gällande självbestämmande och annat.
    Tack för förtydligandet, du har ett vettigt resonemang. Jag är glad över att jag själv inte är förälder ha ha! För så är det ju också - att förbud och förmaningar, ofta kan stjälpa istället för hjälpa. 

Funderingen jag själv hamnar i, en av dem, är t.ex. "skalan" mellan tex rökning, snatteri och stöld. Ok de senare två är brott som påverkar andra personer, så självklart att det kan ses som grövre. Men att börja röka i ung ålder är så skadligt för hälsan, och nog så allvarligt - enligt mig. Så för Mig hade nog förtroendet brustit redan där.

Och om ungdomen verkligen Vill fortsätta, så kommer hen göra det. Kvitton går att få från kompisar t.ex. Men just poängen att göra det svårare för ungdomen, vilket faktiskt gör att vissa - inte alla - slutar!
  • Madraykin
    Haskel skrev 2014-04-25 00:36:11 följande:
    /.../
    Linda Lights skrev 2014-04-25 16:59:29 följande:
    /.../
    Som förälder har jag inte varit där nej, men jag minns väldigt väl alla gräl, alla konsekvenser, alla indragna förmåner etc etc som blev av att jag själv rökte och föräldrarna kom på mig. Hade det inte varit för deras absoluta nolltolerans så hade jag fortsatt, så idag är jag givetvis väldigt glad för det. Sen började jag förvisso snusa istället, och lyckades smussla med det tyvärr så att de aldrig kom på mig i tid...men ändå, i vuxen ålder är jag ändå bra mycket gladare över snusberoendet än över ett cigarettberoende.

Samma med alkohol - föräldrarna hade absolut nolltolerans och det blev ett jädra liv så fort jag bröt reglerna. Klart jag söp till ändå ibland, men inte alls lika ofta som jag hade gjort om föräldrarna vart mer neutrala. I vuxen ålder har jag aldrig haft problem med att vara nykter vid fest, medan mina vänner vars föräldrar hade en neutralare alkoholinställning hellre skippar festen om de "måste vara nyktra". Så återigen är jag väldigt glad över att mina föräldrar var hårda här.

Sen fick jag många andra friheter, det var nog bara alkohol/tobak som de var hårda med så sett. Men jo - deras förbud och förmaningar gav absolut resultat, och så tror Jag att det är för många unga. Men inte för alla, såklart. En känner ju sitt barn bäst själv, och lär förhoppningsvis ha ett hum om hur just hen reagerar i olika situationer och vad som biter och inte. 
Svar på tråden Pengar till tonåring som börjat röka?