• stockholmare

Pengar till tonåring som börjat röka?

Min tonåring har börjat röka. Hon har hittills haft sitt studiebidrag som ska räcka till smink, godis och vissa kläder men nu handlar hon cigaretter för alla pengar så i slutet av månaden har jag fått betala allt hon behöver. Funderar på att dra in alla hennes pengar tills hon slutar att röka. Är det rätt att helt låta henne vara utan pengar? Hon är 15 år.

• Svar på tråden Pengar till tonåring som börjat röka?
  • mammaåten

Jag tycker inte du har någon skyldighet att ge henne mer pengar. Så länge hon får mat hemma & om de är nå kläder som absolut behövs (typ jackor och sånt som man ändå kan hjälpa till med) :).

Får hon hela bidraget eller bara lite?

• mammaåten

Okej såg att hon fick hela.

Huruvida du vill dra in pengarna helt eller inte tycker jag du bestämmer själv. Eller om du vill ge utegångsförbud eller liknande.

Men tycker absolut du ska sluta betala extra utöver studiebidraget.

• stockholmare

Hon har haft hela och med det skulle hon betala toppar, underkläder, shorts och billigare kläder+ smink och fika med kompisar. Jag vet att hon har gjort av med alla pengar som hon fått av släktingar i present och i julklapp och nu känner jag att jag vill ge henne en riktigt tråkig och fattig tillvaro som "straff"

• Madraykin

Jag tycker inte heller att det är fel att du drar in alla hennes pengar - snarare tvärtom, om du vill få det jobbigt för henne att röka. Jag var också 15 när jag började röka, och föräldrarna drog in pengarna direkt. När jag behövde pengar fick jag gå till dem och fråga, sen uppvisa kvitto. Rökningen blev inte särskilt långvarig (sen att jag började snusa så fort jag fick tillbaka makten över ekonomin, och än idag snusar, det är ju en annan femma... Tungan ute)

Men sen går det ju som ungdom alltid att få tag på pengar eller cigg på andra sätt, såklart. Men så länge hon inte är 16 har hon ingen laglig rätt att själv förfoga över någon ekonomi, utan det är upp till dig som förälder.

• Lindsey Egot the only one

Jag hade dragit in bidraget tills hon får bättre tankar. Hon har inte rätt till bidraget förrän hon är 18 år och myndig. Så länge hon röker så skulle jag iaf inte ge henne det. En konsekvens till hennes korkade agerande.

• Rude Billy

Jag skulle inte ge pengar utöver barnbidraget om ni har en överenskommelse om vad det ska gå till...
    Du kan ju tyvärr inte tvinga henne att sluta att röka för hon kommer med största sannolikhet att göra det oavsett vad du säger.
    Du skulle ju kunna köpa det hon behöver åt henne om du inte tycker det känns bra att låta henne styra över pengarna själv. Vet inte om det är en bra idé, utan det var bara ett förslag.

I rule, you dont. Deal with it!!
  • Haskel

Hade det varit min dotter, hade jag låtit henne behålla studiebidraget. MEN givetvis inte stött till med extra pengar i slutet av månaden.

På så sätt får hon lära sig att prioritera sin ekonomi. Något hon kommer att ha nytta av i framtiden.

• Morsan 027

Tycker inte att du ska ge henne pengar. Inte skall du sponsra hennes rökning!

Röker hon upp hela bidraget verkar hon ju inte riktigt mogen för det ansvaret. 

• stockholmare

Problemet är att hon bara prioriterar cigg och sedan tar hon mitt smink, godis och läsk som är familjens gemensamma( för godis vill hon minsann ha men hon har inte råd ) och hon tar det utan att fråga. Ändå känns det fel att låta henne vara utan pengar. Hon kanske börjar snatta eller sälja saker.

Svar på tråden Pengar till tonåring som börjat röka?