Inlägg från: stockholmare |Visa alla inlägg
  • stockholmare

Pengar till tonåring som börjat röka?

Min tonåring har börjat röka. Hon har hittills haft sitt studiebidrag som ska räcka till smink, godis och vissa kläder men nu handlar hon cigaretter för alla pengar så i slutet av månaden har jag fått betala allt hon behöver. Funderar på att dra in alla hennes pengar tills hon slutar att röka. Är det rätt att helt låta henne vara utan pengar? Hon är 15 år.

• Svar på tråden Pengar till tonåring som börjat röka?
  • stockholmare

Hon har haft hela och med det skulle hon betala toppar, underkläder, shorts och billigare kläder+ smink och fika med kompisar. Jag vet att hon har gjort av med alla pengar som hon fått av släktingar i present och i julklapp och nu känner jag att jag vill ge henne en riktigt tråkig och fattig tillvaro som "straff"

• stockholmare

Problemet är att hon bara prioriterar cigg och sedan tar hon mitt smink, godis och läsk som är familjens gemensamma( för godis vill hon minsann ha men hon har inte råd ) och hon tar det utan att fråga. Ändå känns det fel att låta henne vara utan pengar. Hon kanske börjar snatta eller sälja saker.

• stockholmare

Tack för alla svar och bra idéer. Jag förbjuder henne inte att röka, ingen idé, men det känns tråkigt att hon eldat upp sina sparpengar. Funderar på att ge henne halva barnbidraget i fortsättningen och använda resten till att köpa det hon behöver och vill ha. Då kan jag handla hem godis och läsk också som bara är hennes.

• stockholmare

Tyvärr, ja! Vi har nu gjort så att hon får 500 kr fritt/ månad. När de tar slut måste hon be om pengar och redovisa vad de skall gå till.

Svar på tråden Pengar till tonåring som börjat röka?