• Redaktör

Familjelivs träningsutmaning vecka 1 - Häng på!

Välkommen till Familjelivs träningsutmaning 2014!

Nu upprepar vi succén från förra året – häng med du också! Varje vecka fram till sommaren – totalt sju veckor – kommer vi att lägga ut en ny utmaning från Elmina Saksi, Familjelivs träningsexpert.

Övningarna är enkla och passar både dig som är nybörjare och dig som är en van motionär. Övningarna bygger på att man ska göra ett visst antal repetitioner eller sträcka per vecka – hur man delar upp övningen väljer man själv efter egen förmåga.

Häng med från början eller delta de veckor som passar dig!

UTMANING 1 den 23-30/4: RODD

Teknik:
    Stå framåtlutad med lätt böjda knän och med aktiv mage. Tänk att magmusklerna är ett stöd för ländryggen och har du svårt att veta om du kopplar på magmusklerna säger du "schh" och håller kvar den anspänningen under hela övningen.

Dra upp vikten mot naveln. Armarna ska dras upp nära kroppen och i det övre läget pressar du ihop skulderbladen. Tänk på att ha sänkta axlar hela tiden, dvs avståndet mellan axlar och öron ska vara så stort som möjligt.

Dag 1 : 10 rodd
    Dag 2: 15 rodd
    Dag 3: 20 rodd
    Dag 4: 25 rodd

Dag 5: 30 rodd
    Dag 6: 35 rodd
    Dag 7: 40 rodd

= 175 rodd

Välj själv hur du vill dela upp repetitionerna och om du vill dela upp repetitionerna i set, vilket rekommenderas om du lägger på extra vikter. Ex om du ska köra 30 rodd en av dagarna kan du dela upp så att du kör 3 X 10 st med ca 15 sekunders vila mellan.

Elminas kläder kommer från Stadium.
    ----

Utmaningen är kopplad till en öppen medlemsgrupp, där man kan stötta och peppa varandra. Självklart kommer Elmina att finnas på plats i tråden och coacha.

Klarar du utmaningen och är aktiv i tråden, genom att peppa och stötta andra, kan du vissa veckor vinna fina priser!
    Den här veckan kan du vinna boken "Mage, rumpa, lår. Träningen som ger resultat" av Annika Sjöö, känd från bla Let´s dance.

Nu kör vi!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-24 07:19
    Vi förtydligar: Du väljer själv hur ofta du vill träna, huvudsaken är att slutsumman blir 175 den här veckan.
  • Svar på tråden Familjelivs träningsutmaning vecka 1 - Häng på!
  • Träningsexpert Elmina
    5by5 skrev 2014-04-24 06:04:24 följande:
    Låter som ett dumt upplägg, muskler ska vila 48h innan man aktiverar samma muskelgrupp igen. Kör varannan dag iställlet så hinner kroppen byggas upp och inte bara brytas ner...
    Du väljer själv hur ofta du vill träna, huvudsaken är att slutsumman blir 175. Men det kan förtydligas att man inte behöver köra varje dag.

Sedan beror det även på hur tungt du kör, kroppen är gjord för rörelse och att använda ryggen varje dag i sju dagar kommer knappast att göra dig övertränad.
    Få mer träningstips: www.facebook.com/Foraldrafitness
  • kexan

Bra jobbatð?? Ska genast gå och leta efter något som kan vara hantlar , har ju gummiband frågan är hur jag har gummibandet i denna övning :)

• Liljan77
    kexan skrev 2014-04-24 07:51:27 följande:
    Bra jobbat👍 Ska genast gå och leta efter något som kan vara hantlar , har ju gummiband frågan är hur jag har gummibandet i denna övning :)
    Sätt fast ( kliv på ) gummibandet med foten som du har främst o så dra uppåt precis som med hantlarna.
  • Redaktör

Här kommer två bilder till, som visar hur man utföra rodd-övningen med hjälp av en väska istället för hantlar.

Elminas träningskläder kommer från Stadium.
  • Olyckan

Precis hemkommen och ska på det och köra mina övningar för idag och efter det en långpromenad Glad Själv väljer jag att slå ut antalet övningar över veckan så jag kommer köra 20*4 30*2 o sista dagen 35. Ser redan fram emot vad för utmaning det blir nästa vecka Skrattande 

Svar på tråden Familjelivs träningsutmaning vecka 1 - Häng på!