• Redaktör

Familjelivs träningsutmaning vecka 1 - Häng på!

Välkommen till Familjelivs träningsutmaning 2014!

Nu upprepar vi succén från förra året – häng med du också! Varje vecka fram till sommaren – totalt sju veckor – kommer vi att lägga ut en ny utmaning från Elmina Saksi, Familjelivs träningsexpert.

Övningarna är enkla och passar både dig som är nybörjare och dig som är en van motionär. Övningarna bygger på att man ska göra ett visst antal repetitioner eller sträcka per vecka – hur man delar upp övningen väljer man själv efter egen förmåga.

Häng med från början eller delta de veckor som passar dig!

UTMANING 1 den 23-30/4: RODD

Teknik:
    Stå framåtlutad med lätt böjda knän och med aktiv mage. Tänk att magmusklerna är ett stöd för ländryggen och har du svårt att veta om du kopplar på magmusklerna säger du "schh" och håller kvar den anspänningen under hela övningen.

Dra upp vikten mot naveln. Armarna ska dras upp nära kroppen och i det övre läget pressar du ihop skulderbladen. Tänk på att ha sänkta axlar hela tiden, dvs avståndet mellan axlar och öron ska vara så stort som möjligt.

Dag 1 : 10 rodd
    Dag 2: 15 rodd
    Dag 3: 20 rodd
    Dag 4: 25 rodd

Dag 5: 30 rodd
    Dag 6: 35 rodd
    Dag 7: 40 rodd

= 175 rodd

Välj själv hur du vill dela upp repetitionerna och om du vill dela upp repetitionerna i set, vilket rekommenderas om du lägger på extra vikter. Ex om du ska köra 30 rodd en av dagarna kan du dela upp så att du kör 3 X 10 st med ca 15 sekunders vila mellan.

Elminas kläder kommer från Stadium.
    ----

Utmaningen är kopplad till en öppen medlemsgrupp, där man kan stötta och peppa varandra. Självklart kommer Elmina att finnas på plats i tråden och coacha.

Klarar du utmaningen och är aktiv i tråden, genom att peppa och stötta andra, kan du vissa veckor vinna fina priser!
    Den här veckan kan du vinna boken "Mage, rumpa, lår. Träningen som ger resultat" av Annika Sjöö, känd från bla Let´s dance.

Nu kör vi!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-24 07:19
    Vi förtydligar: Du väljer själv hur ofta du vill träna, huvudsaken är att slutsumman blir 175 den här veckan.
  • Svar på tråden Familjelivs träningsutmaning vecka 1 - Häng på!
  • Wilowa

93 gånger gjorda! Nu har jag inte läst alla inlägg, men jag kom på att det är lätt att göra fel. Jag ställde mig vid en spegel så jag kunde ha koll på hur jag stod och så satte jag fokus mellan skulderbladen. Hade jag inte fokusdär så använde jag andra muskler istället.

Lite bakgrund om mig...jag har under flera år haft problem med min kropp, gått hos sjukgymnaster, kiropraktor och läkare under flera år, men inte fått rätt hjälp. I höstas brakade jag ihop totalt och var sjukskriven heltid i elva veckor och halvtid två. Jag kunde knappt stå upp när det var som värst, jag var för ostadig. Jag kände att nånstans så var det en muskel som inte bar mig, men jag visste inte vilken. Äntligen kom jag till rätt sjukgymnast och fick diagnosen "snapping hips" och mycket riktigt så hade jag en muskel i höftpartiet som var helt ur funktion. När sjukgymnasten testade den muskeln så hade jag inget att sätta emot. Jag fick övningar av henne att göra och blev snabbt mycket bättre och kunde efter några veckor gå över till att träna hela kroppen på gymmet. Allt gick jättebra tills verkligheten kom ikapp mig och jag skulle få till träningen som mer eller mindre ensam mamma (min man jobbar borta) till tränande barn och heltidsarbetande förskollärare.

Dygnet hade inte tillräckligt många timmar och kroppen inte tillräckligt med energi, så jag fick helt enkelt välja bort min egen träning under några månader. Nu är det vår och barnens träningar har minskat och jag har både mer tid och mer ork. Fast att lägga massor med timmar och pengar på gymmet vill jag inte, jag vill få det att fungera hemma. Många av de övningarna jag fått av min sjukgymnast att göra i gymmet kan jag göra hemma, men denna roddövning hade jag förträngt, jättebra ersättning för maskinen...måste bara åka och köpa fler vikter på hantlarna Hoppas på fler bra övningar som jag kan göra och gärna med hantlar, men framförallt så är det motivationen till att faktiskt träna som är viktigast. Jäklar så lat och bekväm man är!

• Wilowa
    Träningsexpert Elmina skrev 2014-04-27 06:58:34 följande:

Bjuder på lite inspiration för er som har äldre barn.

Äldre barn? Jag tror att min hockeyspelande tolvåring kan göra den övningen med mig som tyngd istället.

...en liten varning till barnets armar, jag gjorde nåt liknande med min dotter när hon var liten och det slutade på akuten med en axel som hoppat ur led.
  • Wilowa

Så där ja, nu har hela kroppen fått sig en genomkörare och jag är uppe i 110 repetitioner...bara 65 kvar på två dagar! Solig Tio tillgodo till och med enligt planen.

Heja, heja! Kunde jag ta mig ur höstens kris så kan ni alla fixa detta! Solig

Fast lyssna på kroppen och sluta om det känns fel. Något som jag lärt mig den hårda vägen. Att det blev så illa var att jag i våras pressade mig hårdare än jag borde i slalombacken, i övrigt ingen träning alls. En hel dag i svarta backar var mer än vad min kropp klarade. Fast jag fick ordning på det och har i vinter kunnat åka som vanligt, men jag har hållit mig i blåa och gröna backar samt nån röd då och då...fast fel är inte att muskeln bara blir trött.

• Neelah

Jag har också kommit upp till 110 idag. Tänkte köra 2x20, men det blev 1x20 och 1x15...

Följ dina drömmar var de än leder
  • Wilowa
    Neelah skrev 2014-04-27 14:40:23 följande:
    Jag har också kommit upp till 110 idag. Tänkte köra 2x20, men det blev 1x20 och 1x15...
    Bra jobbat! Orkar du inte det du tänkt dig så ska du antingen minska vikten eller antalet repetitioner per set. Det ska vara jobbigt i slutet av setet, men du ska klara att göra övningen rätt. Jag brukar i vanliga fall köra 3x12, men nu körde jag några fler set för att komma ikapp.

• Träningsexpert Elmina
    Wilowa skrev 2014-04-27 12:15:03 följande:
    Äldre barn? Jag tror att min hockeyspelande tolvåring kan göra den övningen med mig som tyngd istället. smile2.gif

...en liten varning till barnets armar, jag gjorde nåt liknande med min dotter när hon var liten och det slutade på akuten med en axel som hoppat ur led. smile4.gif
    usch då, självklart får man ta det lugnt med barnet
    Få mer träningstips: www.facebook.com/Foraldrafitness
  • hjärtemamma

har gjort 60 stycken idag också och ör nu uppe i 160/175. Att klara utmaningen kommer inte vara några problem för mig, men det viktigaste i det här är att utmana mig själv, att pressa mig lite längre än vad jag tror jag kan.

• Lady Namárië

Jag är lite stel i nacken och ryggen efter att ha sovit i en mörkrädd fyraårings säng en natt. Var skall jag rikta blicken för att hålla huuvdet rätt när jag gör övningen? Strax framför tårna?

So say we all
  • Wilowa
    Lady Namárië skrev 2014-04-27 19:32:02 följande:
    Jag är lite stel i nacken och ryggen efter att ha sovit i en mörkrädd fyraårings säng en natt. Var skall jag rikta blicken för att hålla huuvdet rätt när jag gör övningen? Strax framför tårna?
    Jag fick rådet av min sjukgymnast att hålla in hakan för att skona nacken och då tränar man nacken samtidigt...vet inte om det gäller samma för den här övningen dock, men det kändes så när jag testade nu.
Svar på tråden Familjelivs träningsutmaning vecka 1 - Häng på!