• Redaktör

Familjelivs träningsutmaning vecka 1 - Häng på!

Välkommen till Familjelivs träningsutmaning 2014!

Nu upprepar vi succén från förra året – häng med du också! Varje vecka fram till sommaren – totalt sju veckor – kommer vi att lägga ut en ny utmaning från Elmina Saksi, Familjelivs träningsexpert.

Övningarna är enkla och passar både dig som är nybörjare och dig som är en van motionär. Övningarna bygger på att man ska göra ett visst antal repetitioner eller sträcka per vecka – hur man delar upp övningen väljer man själv efter egen förmåga.

Häng med från början eller delta de veckor som passar dig!

UTMANING 1 den 23-30/4: RODD

Teknik:
    Stå framåtlutad med lätt böjda knän och med aktiv mage. Tänk att magmusklerna är ett stöd för ländryggen och har du svårt att veta om du kopplar på magmusklerna säger du "schh" och håller kvar den anspänningen under hela övningen.

Dra upp vikten mot naveln. Armarna ska dras upp nära kroppen och i det övre läget pressar du ihop skulderbladen. Tänk på att ha sänkta axlar hela tiden, dvs avståndet mellan axlar och öron ska vara så stort som möjligt.

Dag 1 : 10 rodd
    Dag 2: 15 rodd
    Dag 3: 20 rodd
    Dag 4: 25 rodd

Dag 5: 30 rodd
    Dag 6: 35 rodd
    Dag 7: 40 rodd

= 175 rodd

Välj själv hur du vill dela upp repetitionerna och om du vill dela upp repetitionerna i set, vilket rekommenderas om du lägger på extra vikter. Ex om du ska köra 30 rodd en av dagarna kan du dela upp så att du kör 3 X 10 st med ca 15 sekunders vila mellan.

Elminas kläder kommer från Stadium.
    ----

Utmaningen är kopplad till en öppen medlemsgrupp, där man kan stötta och peppa varandra. Självklart kommer Elmina att finnas på plats i tråden och coacha.

Klarar du utmaningen och är aktiv i tråden, genom att peppa och stötta andra, kan du vissa veckor vinna fina priser!
    Den här veckan kan du vinna boken "Mage, rumpa, lår. Träningen som ger resultat" av Annika Sjöö, känd från bla Let´s dance.

Nu kör vi!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-24 07:19
    Vi förtydligar: Du väljer själv hur ofta du vill träna, huvudsaken är att slutsumman blir 175 den här veckan.
  • Svar på tråden Familjelivs träningsutmaning vecka 1 - Häng på!
  • hjärtemamma

Tänkte jag skulle dela med mig av mig själv lite grann. Jag har alltid varit lat och inte tränat något nämnvärt och dessutom en riktig sockerråtta. Därmed har jag även en stor övervikt. I januari bestämde jag mig för att ta tag i mitt liv. Jag började träna, slutade äta godis och försökte tänka på vad jag stoppade i mig. Nu snart fyra månader senare har jag gått ner 11,3 kg och har en lång resa kvar. Vill man så kan man tjejer, skippa ursäkterna och se denna utmaning som en start på något nytt och bra...lycka till allihop

• Neelah
    hjärtemamma skrev 2014-04-28 19:21:03 följande:
    Tänkte jag skulle dela med mig av mig själv lite grann. Jag har alltid varit lat och inte tränat något nämnvärt och dessutom en riktig sockerråtta. Därmed har jag även en stor övervikt. I januari bestämde jag mig för att ta tag i mitt liv. Jag började träna, slutade äta godis och försökte tänka på vad jag stoppade i mig. Nu snart fyra månader senare har jag gått ner 11,3 kg och har en lång resa kvar. Vill man så kan man tjejer, skippa ursäkterna och se denna utmaning som en start på något nytt och bra...lycka till allihop
    Bra jobbat!
    Följ dina drömmar var de än leder
  • Wilowa
    Bra jobbat! Skål Kan bara hålla med dig, vill man så kan man! ...och kan man inte så finns det många duktiga pt och sjukgymnaster att ta hjälp av. Från att knappt kunna stå upp till att köra fullt program på gymmet tog mig en månad ungefär med rätt hjälp.Solig

Nu har jag 20 kvar att göra denna veckan, får se om det blir idag eller imorgon. Imorgon är det träningsdag så troligtvis gör jag ett gäng imorgon även om jag går i mål idag. Jättebra övning som jag lätt lägger till i mitt hemmaprogram.
  • stor grön drake

Jag håller med om att vill man så kan man
    ... meeen jag vill inte ha en mindre kropp tillräckligt för att träna styrka och kondition 6-7 ggr/vecka, vilket är vad som krävs för att just min kropp ska ge ifrån sig sina kära fettdepåer. Flertalet kostrådgivare och läkare har konstaterat att mitt matintag i kombination med den träning jag har, tillika med vardagsmotion och rörligt jobb -borde- räcka för viktminskning.

Vad vill jag med detta?
    Jo, vi har alla olika grundförutsättningar, och även om jag kommer köra detta program slaviskt i 7 veckor och tänka mer på vad jag äter (tänker redan på vad jag äter, chips och läsk aldrig, godis undviker jag så mycket det bara går osv) så tror jag inte på någon viktminskning för min egen del. Min förhoppning är däremot att få lite inspiration till den hemmaträning jag borde göra för att förhindra problem jag fått av förslitningsskador

• Liljan77
    Bra jobbat.
    Jag har gått ner 21 kg sen i jan genom att skippa pasta,bröd, sötsaker o ta promenader.
  • Wilowa
    stor grön drake skrev 2014-04-28 20:26:03 följande:
    Jag håller med om att vill man så kan man
    ... meeen jag vill inte ha en mindre kropp tillräckligt för att träna styrka och kondition 6-7 ggr/vecka, vilket är vad som krävs för att just min kropp ska ge ifrån sig sina kära fettdepåer. Flertalet kostrådgivare och läkare har konstaterat att mitt matintag i kombination med den träning jag har, tillika med vardagsmotion och rörligt jobb -borde- räcka för viktminskning.

Vad vill jag med detta?
    Jo, vi har alla olika grundförutsättningar, och även om jag kommer köra detta program slaviskt i 7 veckor och tänka mer på vad jag äter (tänker redan på vad jag äter, chips och läsk aldrig, godis undviker jag så mycket det bara går osv) så tror jag inte på någon viktminskning för min egen del. Min förhoppning är däremot att få lite inspiration till den hemmaträning jag borde göra för att förhindra problem jag fått av förslitningsskador smile1.gif
    Jag tycker inte att syftet med träning ska vara att gå ner i vikt, träna ska man göra för att det är kul och för att bli starkare och piggare. Behöver man gå ner i vikt och gör det så är det en bonus. Solig För min del handlar det enbart om att bli starkare och orka mer. Som det är just nu så sliter mitt jobb otroligt på både kropp och ork, men jag känner redan hur jag börjar bli starkare (2-3 veckor sedan jag började styrketräna igen. Jag jobbar som förskollärare och det är inget vilsamt jobb precis.
  • hjärtemamma
    Liljan77 skrev 2014-04-28 21:04:20 följande:
    Bra jobbat. Jag har gått ner 21 kg sen i jan genom att skippa pasta,bröd, sötsaker o ta promenader.

Jättebra jobbat :)
  • Wilowa
    Liljan77 skrev 2014-04-28 21:04:20 följande:
    Bra jobbat.
    Jag har gått ner 21 kg sen i jan genom att skippa pasta,bröd, sötsaker o ta promenader.
    Oj! Det var inte illa! Bra jobbat verkligen!
  • Neelah
    Wilowa skrev 2014-04-28 21:09:28 följande:
    Jag tycker inte att syftet med träning ska vara att gå ner i vikt, träna ska man göra för att det är kul och för att bli starkare och piggare. Behöver man gå ner i vikt och gör det så är det en bonus. Solig För min del handlar det enbart om att bli starkare och orka mer. Som det är just nu så sliter mitt jobb otroligt på både kropp och ork, men jag känner redan hur jag börjar bli starkare (2-3 veckor sedan jag började styrketräna igen. Jag jobbar som förskollärare och det är inget vilsamt jobb precis. smile5.gif
    Jag tränar inte för att gå ner i vikt, utan för att jag har problem med ryggen och behöver träna för att slippa smärta. Om jag också går ner i vikt så är det en bonus, men inte mitt huvudsakliga mål. Jag tränar hellre en stund varje dag än att äta värktabletter. Solig
    Följ dina drömmar var de än leder
Svar på tråden Familjelivs träningsutmaning vecka 1 - Häng på!