• Anonym (Tvärtom då?)

Om man inte vill ha barnen?

Om man inte är jätteförtjust över att barnen bor hos en.
    Hur gör man då? 
    Blir det ett tvång till det av familjerätten eller domstolen?
    Om andre föräldern vill det alltså...

• Svar på tråden Om man inte vill ha barnen?
  • Anonym (Tvärtom då?)
    mamaleona skrev 2014-04-18 21:46:52 följande:
    Jag kan ta dom!
    Okej fråga deras far då.
    De är 10 och 8 år by the way.
  • Sirling
    mamaleona skrev 2014-04-18 21:46:52 följande:
    Jag kan ta dom!

Jag med, vi har bara ett men kärlek & engagemang nog för fler. Tänk va, vissa är inte mogna & knoppar av sig så lätt, medan andra är väl beredda & får kämpa för att få dessa vackra små själar att vårda.
  • Anonym (Tvärtom då?)
    Anonym (cirrus) skrev 2014-04-18 21:40:26 följande:
    Man kan väl hoppas att familjerätten ber föräldern som inte vill ha barnen vv utveckla om det går att ändra/anpassa livet så att varannan vecka "passar".
    Ja det är väl förmodligen så det blir! 
  • Fundersam02
    Anonym (Tvärtom då?) skrev 2014-04-18 22:08:26 följande:
    Visste inte att det var ett tvång i Sverige på att man måste ha de biologiska barn man skapat boende hos sig på en viss tid. Det var nytt! 
    Attans...
    De flesta föräldrar VILL HA varannan vecka. En del vill ha sina barn på heltid dessutom.

Men ingen kan väl tvinga dig att ha barnen varannan vecka. Det är bara det att vuxna förväntas ta halva ansvaret för barnen. Men om du inte vill ha barnen hos dig så känner de nog sig oönskade både om de är hos dig eller inte.

Om en andra föräldern inte orkar ha dem alla veckor, så kanske samhället gå in då och ta ansvar för dina biologiska barn.
  • Anonym (Tvärtom då?)
    Fundersam02 skrev 2014-04-18 22:13:20 följande:
    De flesta föräldrar VILL HA varannan vecka. En del vill ha sina barn på heltid dessutom.

Men ingen kan väl tvinga dig att ha barnen varannan vecka. Det är bara det att vuxna förväntas ta halva ansvaret för barnen. Men om du inte vill ha barnen hos dig så känner de nog sig oönskade både om de är hos dig eller inte.

Om en andra föräldern inte orkar ha dem alla veckor, så kanske samhället gå in då och ta ansvar för dina biologiska barn.
    Ah vi får se vad de tycker! 
    Finns väl olika lösningar. 
    Klart vi älskar dem båda!! Därför jag vill deras bästa!  Och jag vet varför men ja det visar sig alltså. 
    Nu har vi i princip vv ändå som det är nu.
  • Muppet

Tvärtom: Ja men då vet jag. Då är det bara att yngla av sig och sprida dem för vinden.

Hur det går själv? Jo jag har barn varannan vecka som jag sörjer att jag måste lämna bort. Skulle gärna ha dem jämt.

• Anonym (Tvärtom då?)
    Muppet skrev 2014-04-18 22:43:12 följande:
    Tvärtom: Ja men då vet jag. Då är det bara att yngla av sig och sprida dem för vinden.

Hur det går själv? Jo jag har barn varannan vecka som jag sörjer att jag måste lämna bort. Skulle gärna ha dem jämt.
    Ja i vissa fall är det tydligen det...
    Tom något bra! 

Hur mår barnen då när du sörjer? 
    Känner de sig inte splittrade mellan dig och andra föräldern? 
    Kanske ni/du har vårdnadstvist om att du/hen vill ha dem mest...?
  • Muppet

Jag känner ingen hen utan det är pappan som jag lämnar till vv.
    Och det funkar bra. Vi samarbetar och vi VILL båda vara med våra barn. Har ingen vårdnadstvist.
    Båda har haft sina faser. Både mamma och pappafaser. Sonen är inne i mammafas nu men båda barnen känner att de har närvarande föräldrar och vill (för det mesta) ha varannan vecka.

Och din attityd behöver inte vara nedlåtande by the way.

• Muppet

De kan känna sig splittrade ibland just i lämningsskedet, men det brukar lugna sig. Och jag och pappan har alltid kommunikation om det.

• Muppet

Varför skaffar man barn om man inte vill ha dem hos sig oavsett "livsskede"?

Svar på tråden Om man inte vill ha barnen?