Inlägg från: Anonym (Tvärtom då?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tvärtom då?)

Om man inte vill ha barnen?

Om man inte är jätteförtjust över att barnen bor hos en.
    Hur gör man då? 
    Blir det ett tvång till det av familjerätten eller domstolen?
    Om andre föräldern vill det alltså...

• Svar på tråden Om man inte vill ha barnen?
  • Anonym (Tvärtom då?)

Så om jag inte vill att barnen ska bo här mer än varannan helg. 
    Men andre föråldern vill ha varannan vecka. 
    Hur gör man då? 
    Är det familjerätten som bestämmer åt oss då?
    Vill ha gemensam vårdnad men inte varannan veckas boende.
    Andre föräldern vill ha vv men inte hos mig bara varannan helg.
    Kan det beslutas om familjehemsplacering då varannan vecka??
    Låter helkonstigt...
    Kan tänka mig enbart umgänge men det önskar jag regelbundet.
    Aldrig hört om just denna situation så vet ingenting om vad som kan hända. 

• Anonym (Tvärtom då?)
    LEG skrev 2014-04-18 11:59:08 följande:
    Håller verkligen helt med - låter helkonstigt. Hur kan man bara komma på tanken på en sådan lösning, familjehemsplacerade varannan vecka. Skulle de bo på tre ställen? Tänk på barnen och inte bara på dig själv! Har man skaffat barn får man ta sitt ansvar, så enkelt är det. 
    Nu är det ju då inte det bästa för barnen att bo hos mig varannan vecka. 
    Det är anledningen. 
    Det är inte alltid för barnens bästa att bo hos just de som är föräldrarna/vårdnadshavarna. 
  • Anonym (Tvärtom då?)
    LEG skrev 2014-04-18 12:16:55 följande:
    Kan så vara, och det är väl god självinsikt om man inser det, men flytta runt på tre ställen, vad tror du det blir för uppväxtmiljö för barnen. Redan varannanvecka-lösningen är många gånger jobbig för barn. 
    Men hur ska vi göra då?
    Det är ju därför jag frågar om andra vet något om hur vi ska lösa det.
    Jag vill ju heller inte ha vv för barnen, det är andra föräldern som vill.
    Och hen vägrar liksom vh nu.
    Jag tycker inte det är bra för barnen. 
    Men om hen fortsätter vägra vh blir det väl vv ändå om familjerätten tycker det låter bra...eller så tvingar de andra föräldern till heltid förutom vh. Eller så rekommenderar de annat boende varannan vecka...:-/
    Det får de bestämma om de som är objektiva och bättre förstår detta med det bästa för barnen i just vår situation. 
  • Anonym (Tvärtom då?)
    Anonym (Kanske) skrev 2014-04-18 21:07:26 följande:
    Du som vill ha varannan helg kommer att få varannan helg. Den andra föräldern får kliva in och ta veckorna. Om denne inte vill, så blir kanske barnen familjehemsplacerade på heltid då de kanske anser att ingen av er är en fullgod vårdnadshavaare.
    Men så får de inte göra. 
    Det ska till allvarliga missförhållanden för att ta ifrån de biologiska föräldrarna vårdnaden om de vill ha det.
    Och det är inte frågan om det. 
  • Anonym (Tvärtom då?)
    Anonym (Kanske) skrev 2014-04-18 21:15:32 följande:
    Nej, men vill DU inte ha barnet i veckorna och den andra föräldern inte heller vill det, då ÄR det något som är fel.
    Det som är fel är att det blir synd om barnen att bo varannan vecka! 
    Pga omständigheterna som jag inte tänker gå in på här av olika orsaker. 
    Hade det passat så visst!  Men nu gör det inte det tyvärr...
    Andra föräldern vill visst ha barnen i veckorna men varannan har jag skrivit redan. 
  • Anonym (Tvärtom då?)
    Muppet skrev 2014-04-18 21:29:12 följande:
    Så man får alltså sätta barn till världen utan att ha förpliktelser? Bara att lämna bort?
    Verkar ju soft....
    Ja oh ja det får man! 
    Vad trodde du?
    Hur går det själv?
  • Anonym (Tvärtom då?)

Visste inte att det var ett tvång i Sverige på att man måste ha de biologiska barn man skapat boende hos sig på en viss tid. Det var nytt! 
    Attans...

• Anonym (Tvärtom då?)
    mamaleona skrev 2014-04-18 21:46:52 följande:
    Jag kan ta dom!
    Okej fråga deras far då.
    De är 10 och 8 år by the way.
  • Anonym (Tvärtom då?)
    Anonym (cirrus) skrev 2014-04-18 21:40:26 följande:
    Man kan väl hoppas att familjerätten ber föräldern som inte vill ha barnen vv utveckla om det går att ändra/anpassa livet så att varannan vecka "passar".
    Ja det är väl förmodligen så det blir! 
  • Anonym (Tvärtom då?)
    Fundersam02 skrev 2014-04-18 22:13:20 följande:
    De flesta föräldrar VILL HA varannan vecka. En del vill ha sina barn på heltid dessutom.

Men ingen kan väl tvinga dig att ha barnen varannan vecka. Det är bara det att vuxna förväntas ta halva ansvaret för barnen. Men om du inte vill ha barnen hos dig så känner de nog sig oönskade både om de är hos dig eller inte.

Om en andra föräldern inte orkar ha dem alla veckor, så kanske samhället gå in då och ta ansvar för dina biologiska barn.
    Ah vi får se vad de tycker! 
    Finns väl olika lösningar. 
    Klart vi älskar dem båda!! Därför jag vill deras bästa!  Och jag vet varför men ja det visar sig alltså. 
    Nu har vi i princip vv ändå som det är nu.
  • Anonym (Tvärtom då?)
    Muppet skrev 2014-04-18 22:43:12 följande:
    Tvärtom: Ja men då vet jag. Då är det bara att yngla av sig och sprida dem för vinden.

Hur det går själv? Jo jag har barn varannan vecka som jag sörjer att jag måste lämna bort. Skulle gärna ha dem jämt.
    Ja i vissa fall är det tydligen det...
    Tom något bra! 

Hur mår barnen då när du sörjer? 
    Känner de sig inte splittrade mellan dig och andra föräldern? 
    Kanske ni/du har vårdnadstvist om att du/hen vill ha dem mest...?
  • Anonym (Tvärtom då?)
    Anonym (brittastina) skrev 2014-04-19 08:25:04 följande:
    Och VAD exakt är det som kan vinna över ens barn, seriöst? varför ser man själv som mamma (antar det är mamma) att det är bäst för barnen att träffa dom enbart varannan helg? En ny karl i livet som är ALLT??? finns ju dom också men för största delen är barnen nr 1. Karriär? samma svar som fråga ett. Droger? tja--- finns väl den risken då. Har själv en tioåring och hittar verkligen INGENTING som någonsin skulle få mig att lämna henne o träffas varannan helg....jisses, fattar du hur mycket man MISSAR av en tioårings vardag????? Nånting är väldigt fel o snedvridet då man öht TÄNKER i domhär banorna?!!!
    Gäller det mer för mammor än för pappor? 

Svar på tråden Om man inte vill ha barnen?