• Anonym (Modern)

Familjehem/förälder vem betalar vad?

Hej

min dotter på 12 är familjehemsplacerad och är hos mig varannan helg. Nu undrar jag vem ska betala vad när hon vistas hos mig.

Jag och min sambo ska gifta oss i sommar och vi funderar på vem som ska fixa dotterns kläder?
    Vi tänker ha ett budget bröllop eftersom vi inte har så mycket pengar.
    Enligt familjehemmet har flickan inget passande att ta på sig, och inga skor.
    Men vem är den skyldiga att stå för hennes kläder? Vi? Dem som har hela barnbidraget?

Tack på förhand! 

• Svar på tråden Familjehem/förälder vem betalar vad?
  • Anonym (***)
    Queenie70 skrev 2014-04-12 21:34:22 följande:

Ja barn kostar vet du. Tror du det hafe varit billigare om hon bodde hos er? Tror du barnbidrag ens är i närheten av att bekosta vad ett barn verkligen kostar? Du vill allså ha betalt för de få dagar som barnet är hos er?? Skäms du inte ens pyttelite nu?
    Varför skulle ts skämmas när familjehemmet får MULTUM för att ta hand om barnet?! Ts får inte ens underhåll vilket hon SKA ha när hon har barnet varannan helg!

PUNKT!
  • Madmoiselle

Jag förstår att dottern är familjehemsplacerad. Det är en himla tur för henne.

• Anonym (***)
    Radhuspinglan skrev 2014-04-12 21:46:34 följande:

Familjehemmet får barnbidrag, underhåll samt pengar av socialtjänsten för att ha barnet placerat hos sig. Så ja, de ska betala... Allt!
  • Anonym (***)

Ts: Familjehemmet ska SJÄLVKLART stå för alla kläder till dottern. Dom har underhåll, barnbidrag, omsorgs ersättning OCH lön för detta barn. Dom har mer  än råd med kläder till ditt barn.

Hoppas hon får flytta hem snart så du slipper dylika problem i framtiden!

• Anonym (val)
    Anonym (Annaofie) skrev 2014-04-13 16:52:37 följande:
    Jag tror att om ts hade haft råd är det väl en självklarhet att stå för den kostnadeen själv? Hon säger ju inte att hon inte vill utan hon frågar ju bara hur det ligger till, vem som ska betala vad. Min fosterfamilj hade inte tvekat en sekund att stå för den kostnaden! Men tror att de flesta föräldrar också skulle stå för kostnaden, trots allt: har man råd att gifta sig så..? Måste bröllopet ske just precis då när ni planerat det då? Kan ni inte vänta en månad till så kan du köpa klänningen själv ändå? eller finns det ingen släkting som kan hjälpa till med det? Det finns ju alltid lösningar på alla problem och en klänning behöver inte ruinera er heller

Fast gifta sig är ju ett val. Som kostar ganska mycket så känns kanske lite dubbelmoral att säga att man inte har råd. Går ju alltid skjuta upp ett bröllop och spara undan mer om man inte har pengarna.  Om dottern nu tvunget måste ha finkläder.
  • Anonym (Annaofie)
    Anonym (val) skrev 2014-04-13 17:05:54 följande:
    Fast gifta sig är ju ett val. Som kostar ganska mycket så känns kanske lite dubbelmoral att säga att man inte har råd. Går ju alltid skjuta upp ett bröllop och spara undan mer om man inte har pengarna.  Om dottern nu tvunget måste ha finkläder.

Ja det var ju precis det jag sa
  • Anonym (IQ)

Flickan ska naturligtvis ha fina avslutningskläder för skolavslutningen och de ska familjehemmet köpa för ersättningen. De ska naturligtvis också se till att flickan kan gå på sin mammas bröllop, och ha adekvata kläder, vilket de får ersättning från kommunen för.

• Queenie70
    Anonym (***) skrev 2014-04-13 17:01:39 följande:
    Ts: Familjehemmet ska SJÄLVKLART stå för alla kläder till dottern. Dom har underhåll, barnbidrag, omsorgs ersättning OCH lön för detta barn. Dom har mer  än råd med kläder till ditt barn.

Hoppas hon får flytta hem snart så du slipper dylika problem i framtiden!

Om familjen inte har råd med ett enstaka klädesplagg till barnet hur ska barnet då kunna överleva om det får flytta hem?
  • Fanny b
    Queenie70 skrev 2014-04-13 17:24:43 följande:

Om familjen inte har råd med ett enstaka klädesplagg till barnet hur ska barnet då kunna överleva om det får flytta hem?
  • Anonym (Annaofie)
    Queenie70 skrev 2014-04-13 17:24:43 följande:

DET är ju en helt annan fråga, som vi inte har att göra med.
Svar på tråden Familjehem/förälder vem betalar vad?