• Anonym (Modern)

Familjehem/förälder vem betalar vad?

Hej

min dotter på 12 är familjehemsplacerad och är hos mig varannan helg. Nu undrar jag vem ska betala vad när hon vistas hos mig.

Jag och min sambo ska gifta oss i sommar och vi funderar på vem som ska fixa dotterns kläder?
    Vi tänker ha ett budget bröllop eftersom vi inte har så mycket pengar.
    Enligt familjehemmet har flickan inget passande att ta på sig, och inga skor.
    Men vem är den skyldiga att stå för hennes kläder? Vi? Dem som har hela barnbidraget?

Tack på förhand! 

• Svar på tråden Familjehem/förälder vem betalar vad?
  • Radhuspinglan
    Queenie70 skrev 2014-04-12 21:43:13 följande:
    Rötägg är man om man avser skicka räkning till kommunen för att man köper kläder till sitt barn som man annars slipper 90% av ansvaret för.

Eller om man tvunget måste sparka på den som redan ligger ner...
  • Fanny b
    Radhuspinglan skrev 2014-04-12 21:57:47 följande:

Nej, för jag anser inte att det är någon förälders jobb att välja fritidsaktivitet till sitt barn. Men om _barnet_ vill börja på en sport, så ska familjehemmet givetvis betala.
    Är det alltid självklart? När det gäller fritidsaktiviteter så är det ju inte alltid föräldrar har råd med de dyra aktiviteterna som barnen vill gå på, det är ju inte säkert att familjehem inte alltid heller har det. För den inkomst de får med sina fosterbarn kan inte alltid vara öronmärkta åt de specifika barnen.
  • alexias mamma

Men alltså... VILL du inte unna din dotter nya kläder? Hur mycket kan det kosta, max typ 400. Jag tror inte din dotter bryr sig så mycket om hur dyra kläderna är utan mer att det är nåttfrån dig där ni tillsammans gått och handlat/haft mysdag. Jag tycker det e helt fantastiskt att få gå i affärer med mina barn där dom kan få vara med och peka på vad dom vill. Jag tycker faktiskt du är jävligt snål TS. Och nej, jag är verkligen inte rik men jag prioriterar att ge mina barn nya kläder vid speciella tillfällen.

• Anonym (... 2)

Köp en begagnad bröllopsklänning till dig själv så har du kanske råd att köpa bröllopskläder till ditt barn?

• Anonym (Annaofie)

Jag var också familjehemsplacerad under mina tonår, och jag råkar också veta att familjehemmen ska betala allt! Man kan även söka extrapengar från soc till klädinköp etc. Annars får man en ganska fin peng som fosterfamilj jag placerades nämligen hos en dam som jag vuxit upp med och känt sedan jag var liten, så vi pratar mycket om sådana här saker då det intresserar mig. Familjehemmet ska stå för allt från klädinköp till nöjen och aktiviteter, så som övningskörning, dans, ridning you name it.

• Radhuspinglan
    Fanny b skrev 2014-04-12 22:01:57 följande:
    Är det alltid självklart? När det gäller fritidsaktiviteter så är det ju inte alltid föräldrar har råd med de dyra aktiviteterna som barnen vill gå på, det är ju inte säkert att familjehem inte alltid heller har det. För den inkomst de får med sina fosterbarn kan inte alltid vara öronmärkta åt de specifika barnen.

Det finns buffertar för sånt hos soc. Läs på lite innan. Du gissar ju bara.
  • Queenie70

Men snälla människor, detta handlar ju om hur det är ställt i huvudet på en som förälder om man ynkar om och vill skicka kvitto för återbetalning, om man Då och då köper nåt till sitt barn (som man annars har NOLL kostnader för) finns det INGET incitament, för att SJÄLV få göra nåt för sitt barn? Ingen känsla av stolthet över att själv få bidra medans barnet ändå så gott som helt tas om hand och sörjs för i vardagen av samhället?

• Fanny b
    Queenie70 skrev 2014-04-12 23:00:31 följande:
    Men snälla människor, detta handlar ju om hur det är ställt i huvudet på en som förälder om man ynkar om och vill skicka kvitto för återbetalning, om man Då och då köper nåt till sitt barn (som man annars har NOLL kostnader för) finns det INGET incitament, för att SJÄLV få göra nåt för sitt barn? Ingen känsla av stolthet över att själv få bidra medans barnet ändå så gott som helt tas om hand och sörjs för i vardagen av samhället?
    Jag håller med. Även om familjehemmet är skyldig att betala för bröllopskläderna så tycker jag ts bör vilja stå för den utgiften själv, för det handlar ju om speciella kläder till  ts bröllop.
  • Fanny b
    Radhuspinglan skrev 2014-04-12 22:28:09 följande:

Det finns buffertar för sånt hos soc. Läs på lite innan. Du gissar ju bara.
    Jag gissar inte, jag frågar för jag vill veta. Jag tycker också det är märkligt, visst jag kan förstå det där med fritidsaktiviter som barnet vill gå på, men i ts fall handlar det om speciella kläder till hennes bröllop, jag tycker man som förälder oavsett om man har barnet boende hos sig eller är hos familjehem bör vilja bekosta sådant själv.
  • Anonym (Annaofie)

Jag tror att om ts hade haft råd är det väl en självklarhet att stå för den kostnadeen själv? Hon säger ju inte att hon inte vill utan hon frågar ju bara hur det ligger till, vem som ska betala vad. Min fosterfamilj hade inte tvekat en sekund att stå för den kostnaden! Men tror att de flesta föräldrar också skulle stå för kostnaden, trots allt: har man råd att gifta sig så..? Måste bröllopet ske just precis då när ni planerat det då? Kan ni inte vänta en månad till så kan du köpa klänningen själv ändå? eller finns det ingen släkting som kan hjälpa till med det? Det finns ju alltid lösningar på alla problem och en klänning behöver inte ruinera er heller

Svar på tråden Familjehem/förälder vem betalar vad?