• Anonym (Modern)

Familjehem/förälder vem betalar vad?

Hej

min dotter på 12 är familjehemsplacerad och är hos mig varannan helg. Nu undrar jag vem ska betala vad när hon vistas hos mig.

Jag och min sambo ska gifta oss i sommar och vi funderar på vem som ska fixa dotterns kläder?
    Vi tänker ha ett budget bröllop eftersom vi inte har så mycket pengar.
    Enligt familjehemmet har flickan inget passande att ta på sig, och inga skor.
    Men vem är den skyldiga att stå för hennes kläder? Vi? Dem som har hela barnbidraget?

Tack på förhand! 

• Svar på tråden Familjehem/förälder vem betalar vad?
  • Anonym (Modern)

Klart hon kostar mig! Jag betalar ju allt när hon är här, men en lön på 9000 kr i månaden.
    Nu ska vi gifta oss och vi har inte råd med nya kläder till henne..Möjligtvis begagnade, det är ju vad vi andra använder

• Radhuspinglan
    Queenie70 skrev 2014-04-12 21:29:57 följande:
    Om du sitter och funderar på hur du ska slippa betala ett par jävla bröllopskläder till din egen unge som i dagsläget inte kostar dig ett skit så är det väl en jävla tur att barnet inte bor hos dig i alla fall.

I sann familjelivsanda! Jävligt märkligt att familjeliv.se har en sådan förmåga att locka tills sig Sveriges vidrigaste rötägg. Palla vara otrevlig. Hon ställde en fråga. Svara på den eller gå vidare. Hur svårt kan det vara?
  • Anonym (...)

Jag tycker faktiskt att ditt tänk är lite konstigt, det är DITT barn och du ska gifta dig - Och du räknar ören på barnets kläder? Känns otroligt snålt i sammanhanget faktiskt.. 

• Queenie70
    Radhuspinglan skrev 2014-04-12 21:33:23 följande:
    Säg att du tar med dig dottern ut för att köpa kläder, sedan lämnar du helt sonika över kvittot till familjehemmet och säger att ni kan dela på kostnaderna. De får barnbidraget - barnbidraget ska täcka sånt.

Du måste skämta om du tror att barnbidraget är tänkt att täcka alla kostnader för ett barn. Det är bara ett BIdrag, en liten hjälp i tillvaron. Och TS slipper tillskillnad från alla andra föräldrar alla vardagliga kostnader för sitt barn. Men här sitter folk och uppmanar TS till att skicka in kvitton till kommunen för att begära tillbaks pengar för att TS bidrar med en minimal BRÅKDEL av barnets kostnader. Man baxnar fanimej...
  • Queenie70
    Anonym (Modern) skrev 2014-04-12 21:34:26 följande:
    Klart hon kostar mig! Jag betalar ju allt när hon är här, men en lön på 9000 kr i månaden.

Nu ska vi gifta oss och vi har inte råd med nya kläder till henne..Möjligtvis begagnade, det är ju vad vi andra använder

Jadu om du inte har råd att bidra till ditt barn på den lönen så får du väl skaffa mer inkomster eller dra ned på utgifterna då.
  • Anonym (X)
    Queenie70 skrev 2014-04-12 21:38:51 följande:

Du måste skämta om du tror att barnbidraget är tänkt att täcka alla kostnader för ett barn. Det är bara ett BIdrag, en liten hjälp i tillvaron. Och TS slipper tillskillnad från alla andra föräldrar alla vardagliga kostnader för sitt barn. Men här sitter folk och uppmanar TS till att skicka in kvitton till kommunen för att begära tillbaks pengar för att TS bidrar med en minimal BRÅKDEL av barnets kostnader. Man baxnar fanimej...
    Det är du som måste skämta. Som sagt, föräldrar till placerade barn ska betala till Försäkringskassan precis som föräldrar som inte har omfattande umgänge.
  • Queenie70
    Radhuspinglan skrev 2014-04-12 21:37:01 följande:
    I sann familjelivsanda! Jävligt märkligt att familjeliv.se har en sådan förmåga att locka tills sig Sveriges vidrigaste rötägg. Palla vara otrevlig. Hon ställde en fråga. Svara på den eller gå vidare. Hur svårt kan det vara?

Rötägg är man om man avser skicka räkning till kommunen för att man köper kläder till sitt barn som man annars slipper 90% av ansvaret för.
  • Fanny b
    Anonym (Modern) skrev 2014-04-12 21:34:26 följande:

Köp kläder till henne på second hand? När det gäller kostnaderna så kostar hon dig mycket mindre än vad hon skulle göra om hon bodde hos dig.
  • Radhuspinglan
    Queenie70 skrev 2014-04-12 21:38:51 följande:

Familjehemmet får barnbidrag, underhåll samt pengar av socialtjänsten för att ha barnet placerat hos sig. Så ja, de ska betala... Allt!
  • Queenie70
    Anonym (X) skrev 2014-04-12 21:41:51 följande:
    Det är du som måste skämta. Som sagt, föräldrar till placerade barn ska betala till Försäkringskassan precis som föräldrar som inte har omfattande umgänge.

Och?? Man är dummare än tåget om man tror att barnbidrag och underhållsstöd täcker kostnaderna för ett barn. Det blir MYCKET billigare att ha sin unge placerad ÄVEN om man betalar underhållstöd vilket jag starkt betvivlar att TS gör. Att då börja kräva betalt för att man bidrar med nåt enstaka jävla plagg är ju skamligt!!
Svar på tråden Familjehem/förälder vem betalar vad?