• Anonym (Modern)

Familjehem/förälder vem betalar vad?

Hej

min dotter på 12 är familjehemsplacerad och är hos mig varannan helg. Nu undrar jag vem ska betala vad när hon vistas hos mig.

Jag och min sambo ska gifta oss i sommar och vi funderar på vem som ska fixa dotterns kläder?
    Vi tänker ha ett budget bröllop eftersom vi inte har så mycket pengar.
    Enligt familjehemmet har flickan inget passande att ta på sig, och inga skor.
    Men vem är den skyldiga att stå för hennes kläder? Vi? Dem som har hela barnbidraget?

Tack på förhand! 

• Svar på tråden Familjehem/förälder vem betalar vad?
  • Anonym (Krukan)
    Queenie70 skrev 2014-04-12 21:43:13 följande:

Rötägg är man om man avser skicka räkning till kommunen för att man köper kläder till sitt barn som man annars slipper 90% av ansvaret för.
    För övrigt skickar man inte räkningen till kommunen utan ger den till familjehemmet.

Familjehemmet ska bekosta kläder och annat som barnet/ungdomen behöver.
    Så är det, oavsett vad alla tycker om saken.
  • Queenie70

Glöm inte att skicka kvitto till kommunen nästa gång du köper en julklapp till ungen också..,jamenar DU har ju inga skyldigheter som förälder längre..

• Anonym (X)
    Queenie70 skrev 2014-04-12 21:46:38 följande:

Och?? Man är dummare än tåget om man tror att barnbidrag och underhållsstöd täcker kostnaderna för ett barn. Det blir MYCKET billigare att ha sin unge placerad ÄVEN om man betalar underhållstöd vilket jag starkt betvivlar att TS gör. Att då börja kräva betalt för att man bidrar med nåt enstaka jävla plagg är ju skamligt!!
    Har man en väldigt låg inkomst kan man antagligen inte låta barnet kosta mycket mer "än enligt norm" även om man är boendeförälder.

Om TS inte betalar underhållsstöd beror det på att hon bedöms vara för fattig.

Hade hon haft barnet hos sig hade hon kanske fått socialbidrag eller bostadsbidrag
  • Queenie70
    Radhuspinglan skrev 2014-04-12 21:46:34 följande:
    Familjehemmet får barnbidrag, underhåll samt pengar av socialtjänsten för att ha barnet placerat hos sig. Så ja, de ska betala... Allt!

Så du menar att kommunen ska betala föräldrarna för att de har ungen på umgänge??? Du har fått saken om bakfoten gravt.
  • Fanny b
    Radhuspinglan skrev 2014-04-12 21:46:34 följande:

Familjehemmet får barnbidrag, underhåll samt pengar av socialtjänsten för att ha barnet placerat hos sig. Så ja, de ska betala... Allt!
    Gäller det även för kläder och aktiviteter som föräldrarna vill att barnet ska ha? T ex om de vill att barnet ska börja på en dyr hobby eller som i ts fall, vill ha bröllopskläder, som ska användas på ett bröllop inom föräldrarnas krets?
  • Queenie70
    Anonym (Krukan) skrev 2014-04-12 21:47:12 följande:
    För övrigt skickar man inte räkningen till kommunen utan ger den till familjehemmet.

Familjehemmet ska bekosta kläder och annat som barnet/ungdomen behöver.

Så är det, oavsett vad alla tycker om saken.

Du snackar skit på alla möjliga sätt du...skicka kvitto till famijehemmet... Haha..
  • Anonym (Kolla med soc)

Ta upp det med din dotters handläggare hos soc! Hen ska hålla koll på det.

Jag bodde i familjehem i 5 och det var bara fram och tillbaka med vem som skulle betala vad. Till slut fick jag betala allt för mig själv med mitt studiebidrag (cigg, mat, busskort, mobil, resor). I efterhand visade det sig att familjehemmet skulle ha betalat en massa som de inte gjorde.

En annan placering som bor kvar där har tagit upp det med sin handläggare hos soc som har sagt vad det är familjehemmet, biofamiljen och hon själv ska betala. (Familjehemmet sköter ändå sig inte! Jävla skitfamilj.) Men ta upp det med soc, de ska ha koll.

• Queenie70
    Anonym (X) skrev 2014-04-12 21:49:13 följande:
    Har man en väldigt låg inkomst kan man antagligen inte låta barnet kosta mycket mer "än enligt norm" även om man är boendeförälder.

Om TS inte betalar underhållsstöd beror det på att hon bedöms vara för fattig.

Hade hon haft barnet hos sig hade hon kanske fått socialbidrag eller bostadsbidrag

Och där får man inga extra pengar till bröllopskläder eller julklapp. Då trixar man och avstår från lite eget för att kunna ge sitt barn nåt extra, men det finns tydligen inte på kartan för TS, men bröllop det har man råd med.
  • Anonym (Krukan)
    Queenie70 skrev 2014-04-12 21:51:31 följande:

Du snackar skit på alla möjliga sätt du...skicka kvitto till famijehemmet... Haha..
    Eller hur?
    Jag har en son placerad, jag vet att det är så.

Sedan kan du hånskratta så mycket du orkar.
  • Radhuspinglan
    Fanny b skrev 2014-04-12 21:50:35 följande:
    Gäller det även för kläder och aktiviteter som föräldrarna vill att barnet ska ha? T ex om de vill att barnet ska börja på en dyr hobby eller som i ts fall, vill ha bröllopskläder, som ska användas på ett bröllop inom föräldrarnas krets?

Nej, för jag anser inte att det är någon förälders jobb att välja fritidsaktivitet till sitt barn. Men om _barnet_ vill börja på en sport, så ska familjehemmet givetvis betala.
Svar på tråden Familjehem/förälder vem betalar vad?