• Queenie70

Familjehem/förälder vem betalar vad?

Om du sitter och funderar på hur du ska slippa betala ett par jävla bröllopskläder till din egen unge som i dagsläget inte kostar dig ett skit så är det väl en jävla tur att barnet inte bor hos dig i alla fall.

• Queenie70
    Anonym (Modern) skrev 2014-04-12 21:26:54 följande:
    Hon får gå men det är som att de förväntar sig att vi ska ut på stan och köpa nya passande kläde och skorr till henne.

Vi har alltid betalat för henne i allt vi gjort och så men nu har jag börjat funder på hur det ligger till egentligen.

Jag får ju inte en krona de helger jag har henne. Jag betalar ju mat och aktiviteter ifall vi gör nåt sådant.

Ja barn kostar vet du. Tror du det hafe varit billigare om hon bodde hos er? Tror du barnbidrag ens är i närheten av att bekosta vad ett barn verkligen kostar? Du vill allså ha betalt för de få dagar som barnet är hos er?? Skäms du inte ens pyttelite nu?
  • Queenie70
    Radhuspinglan skrev 2014-04-12 21:33:23 följande:
    Säg att du tar med dig dottern ut för att köpa kläder, sedan lämnar du helt sonika över kvittot till familjehemmet och säger att ni kan dela på kostnaderna. De får barnbidraget - barnbidraget ska täcka sånt.

Du måste skämta om du tror att barnbidraget är tänkt att täcka alla kostnader för ett barn. Det är bara ett BIdrag, en liten hjälp i tillvaron. Och TS slipper tillskillnad från alla andra föräldrar alla vardagliga kostnader för sitt barn. Men här sitter folk och uppmanar TS till att skicka in kvitton till kommunen för att begära tillbaks pengar för att TS bidrar med en minimal BRÅKDEL av barnets kostnader. Man baxnar fanimej...
  • Queenie70
    Anonym (Modern) skrev 2014-04-12 21:34:26 följande:
    Klart hon kostar mig! Jag betalar ju allt när hon är här, men en lön på 9000 kr i månaden.

Nu ska vi gifta oss och vi har inte råd med nya kläder till henne..Möjligtvis begagnade, det är ju vad vi andra använder

Jadu om du inte har råd att bidra till ditt barn på den lönen så får du väl skaffa mer inkomster eller dra ned på utgifterna då.
  • Queenie70
    Radhuspinglan skrev 2014-04-12 21:37:01 följande:
    I sann familjelivsanda! Jävligt märkligt att familjeliv.se har en sådan förmåga att locka tills sig Sveriges vidrigaste rötägg. Palla vara otrevlig. Hon ställde en fråga. Svara på den eller gå vidare. Hur svårt kan det vara?

Rötägg är man om man avser skicka räkning till kommunen för att man köper kläder till sitt barn som man annars slipper 90% av ansvaret för.
  • Queenie70
    Anonym (X) skrev 2014-04-12 21:41:51 följande:
    Det är du som måste skämta. Som sagt, föräldrar till placerade barn ska betala till Försäkringskassan precis som föräldrar som inte har omfattande umgänge.

Och?? Man är dummare än tåget om man tror att barnbidrag och underhållsstöd täcker kostnaderna för ett barn. Det blir MYCKET billigare att ha sin unge placerad ÄVEN om man betalar underhållstöd vilket jag starkt betvivlar att TS gör. Att då börja kräva betalt för att man bidrar med nåt enstaka jävla plagg är ju skamligt!!
  • Queenie70

Glöm inte att skicka kvitto till kommunen nästa gång du köper en julklapp till ungen också..,jamenar DU har ju inga skyldigheter som förälder längre..

• Queenie70
    Radhuspinglan skrev 2014-04-12 21:46:34 följande:
    Familjehemmet får barnbidrag, underhåll samt pengar av socialtjänsten för att ha barnet placerat hos sig. Så ja, de ska betala... Allt!

Så du menar att kommunen ska betala föräldrarna för att de har ungen på umgänge??? Du har fått saken om bakfoten gravt.
  • Queenie70
    Anonym (Krukan) skrev 2014-04-12 21:47:12 följande:
    För övrigt skickar man inte räkningen till kommunen utan ger den till familjehemmet.

Familjehemmet ska bekosta kläder och annat som barnet/ungdomen behöver.

Så är det, oavsett vad alla tycker om saken.

Du snackar skit på alla möjliga sätt du...skicka kvitto till famijehemmet... Haha..
  • Queenie70
    Anonym (X) skrev 2014-04-12 21:49:13 följande:
    Har man en väldigt låg inkomst kan man antagligen inte låta barnet kosta mycket mer "än enligt norm" även om man är boendeförälder.

Om TS inte betalar underhållsstöd beror det på att hon bedöms vara för fattig.

Hade hon haft barnet hos sig hade hon kanske fått socialbidrag eller bostadsbidrag

Och där får man inga extra pengar till bröllopskläder eller julklapp. Då trixar man och avstår från lite eget för att kunna ge sitt barn nåt extra, men det finns tydligen inte på kartan för TS, men bröllop det har man råd med.
  • Queenie70

Men snälla människor, detta handlar ju om hur det är ställt i huvudet på en som förälder om man ynkar om och vill skicka kvitto för återbetalning, om man Då och då köper nåt till sitt barn (som man annars har NOLL kostnader för) finns det INGET incitament, för att SJÄLV få göra nåt för sitt barn? Ingen känsla av stolthet över att själv få bidra medans barnet ändå så gott som helt tas om hand och sörjs för i vardagen av samhället?

• Queenie70
    Anonym (***) skrev 2014-04-13 17:01:39 följande:
    Ts: Familjehemmet ska SJÄLVKLART stå för alla kläder till dottern. Dom har underhåll, barnbidrag, omsorgs ersättning OCH lön för detta barn. Dom har mer  än råd med kläder till ditt barn.

Hoppas hon får flytta hem snart så du slipper dylika problem i framtiden!

Om familjen inte har råd med ett enstaka klädesplagg till barnet hur ska barnet då kunna överleva om det får flytta hem?
  • Queenie70
    Anonym (Annaofie) skrev 2014-04-13 17:27:38 följande:
    DET är ju en helt annan fråga, som vi inte har att göra med.

Helt annan fråga? Det är väl högst relevant. Antagligen högst relevant för socialtjänstens beslut också.
  • Queenie70
    Anonym (***) skrev 2014-04-13 17:39:45 följande:
    Med hjälp av barnbidrag, underhållsbidrag och bostadsbidrag! Precis som "alla andra" har rätt till.

Dom kommer självklart inte bli lika rika som det snåla familjehemmet, men barnet får det garanterat bättre!

Det där är ju ett tankefel eftersom dessa bidrag inte täcker ett barns kostnad och den största delen av ett barns försörjning ju kommer från föräldrars egen plånbok. Om man inte förmår stå för minimala kostnader i samband med umgänge med ett placerar barn och inte kan prioritera så att det funkar så lär det ju vara ett stort hinder mot att få hem barnet igen. Sen tycker jag ändå NATURLIGTVIS att socialtjänsten el faniljehemmet ska fixa bröllopskläderna till barnet om det nu är det som det hänger på om hon ska kunna delta. För barnets skull. Men föräldrarnas pajjiga inställning till detta kan jag verkligen inte fördra, och enligt mig visar det ju bara att basala föräldrarförmågor saknas.
Svar på tråden Familjehem/förälder vem betalar vad?