Inlägg från: DevilsDaughter |Visa alla inlägg
  • DevilsDaughter

Längtar att få föda? BF JUNI 2014!!

Tizi: vad bra! Hmm.. Oftast har jag typ ca 5 förvärkar/sammandragningar om dagen som jag känner av. Sen kan det komma en dag eller natt där jag får som du, flera i timmen under flera timmar, men sen nästa dag är det dött igen.. Hoppas din kropp bestämt sig för förlossning nu!!

Kia: Kan inte mer än hålla med.. Det tar mkt på psyket att vara så beredd hela tiden och hoppa mellan hopp och besvikelse. Tror det är lite därför humöret är som det är också..

• DevilsDaughter

jansson: Det är nog sammandragning ändå. Jag har också så ibland, att den är/blir hård för minsta lilla och då kan den vara det jättelänge ibland. Efter sex tex brukar den vara stenhård jättelänge men som du säger utan den där obehagliga känslan och utan mensvärk eller annat. Men det är ju ändock en sammandragning.

Tizi: Åh hoppas det är på gång!! har ni långt in till förlossningen? 

nica: Tack! Jag vill verkligen stå på mig.. Men så tänker jag att de lär ju få tjat från alla gravida som går över och vet hur de ska "tackla" dem för att inte ge vika för sådant gnäll och tjat, hehe... 

• DevilsDaughter

Grattis Evelina! Vilket fint namn! 

Towandaa: Ska du till MVC eller förlossningen? 

Tinzu: Läste häromdagen att det är vanligt att blodtrycket höjs i slutet.. Men det ska ju inte skjuta i höjden.. men vid minsta tecken på att det skulle tyda på havandeskapsförgiftning så antar jag att de sätter igång dig, du är ju ändå fullgången.. Hur högt var blodtrycket och hur långt har du gått? Kollade de protein i urinen? Kan kan inte mkt om havandeskapsförgiftning, men jag kan tycka att det låter lite länge att vänta till fredag med att kolla igen..

• DevilsDaughter

Har en diffus konstant värk i ryggslutet.. Eller det känns egentligen mer som ett tryck i ryggen där nere på nåt sätt, men det känns inte som att bebisen trycker eller så utan en sorts svag "tryckvärk" liksom.. Antagligen bara en annan skepnad att mina ganska obefintliga förvärkar, men man kan ju inte låta bli att hoppas på att det ändå ska vara början till förlossningen! Fler som känner liknande?
    Har haft några förvärkar idag, inte ett dugg onda men ändock lite kännabara vilket de jag haft de senaste dagarna inte varit.  

• DevilsDaughter

jansson: har också fått såna ryck emellanåt och det känns bra när man kan få känna sig lite effektiv ibland!

Kia: Liknande också lite sådär skumt. Men antar man kan göra det utan att det är nåt.

Kropfan: Känns bra med ett slutdatum ändå va? Hoppas dock det kommer igång för dig innan!

Tinzu: ok, hoppas det inte blir något av det.. Va vaksam på hur du mår och ring hellre en gång för mkt än för lite om du skulle känna dig konstig eller må dåligt. Och som jansson säger, vila!

Towandaa: Tryggt ändå att de kollar så pass ofta! Det är jättebra tycker jag!

En fråga... Mina förvärkar känns som sagt pyttelite om ens något alls. Fick en förvärk för typ 30 minuter sen, den kändes litegrann men absolut ingen smärta inblandat alls. Så fick jag en till precis nyss och den kändes först svagare än den jag hade för 30 minuter sen, man brukar ju känna ganska tidigt i förvärken om den kommer bli starkare eller svagare än den man hade innan, tänkte då typiskt, denna är svagare än förra.
    Men så började bebisen röra sig ordentligt mitt i förvärken, typ tryckte ut med rumpan åt ena sidan, fötterna åt andra sidan och så bökade den neråt med huvudet samtidigt. Helst plötsligt så gjorde förvärken nästan ont, det var helt klart den förvärk som känts mest smärtliknande av alla jag haft denna graviditeten. Kändes som en underbar smärta haha. Alltså det gjorde inte bara ont där bebisen tryckte ut med sina kroppsdelar utan det kändes i hela livmodern och ryggen med tror jag och särskilt längst ner i magen. 
    Alltså jag hatar ju att hoppas i onödan och jag har ju inte gjort annat nu i flera veckor och jag vet ju att det logiska är att det gjorde ont bara för att bebisen rörde sig så kraftigt mitt under förvärken och att det antagligen inte hade med förvärkens intensitet att göra alls. Men jag kan ändå inte låta bli att bli uppspelt över detta! Så frågan, har ni känt att bebisen rört sig någon gång under en förvärk och har ni då upplevt att förvärken blivit starkare av det?

• DevilsDaughter

unborn: Vissa tycker att det gör ont, andra inte.. Det beror nog på lite olika saker. Mest hur mkt läkaren/BM tar i antar jag.. En del är ju väldigt hårdhänta medan en del bara gör det lite lätt. Man kan ju stoppa in fingret och bara svepa lite lätt, då gör det ju inte så ont, sedan kan man även dra/tänja i tappen och hålet och då gör det ondare. Man är ju ganska känslig i tappen. Sen beror det på hur lättåtkomligt det är också, om livmodertappen inte är rätt riktad kan det hända att de kan behöva dra lite i den för att få fram den ordentligt och det kan göra ganska ont. Men många gör inte hinnsvepningen om tappen ligger lite bakåt utan låter då bli istället. De stoppar inte in hela handen, 2 fingrar skulle jag tro. Tror det räcker att man är öppen 1 finger= ca 1,5 cm ungefär.

Towandaa: Jo, antagligen var det livmodern som blev retad när bebisen rörde sig. Men fick en förvärk nån timme efter det sen som faktiskt kändes lite mer än de tidigare (om man bortser från den när bebisen rörde sig). Tror inte det är på gång, känns inte så, men det är iaf ett steg i rätt riktning känns de som!

nica: Va synd! Har aldrig hört att de inte vill göra det om bebisen inte är fixerad! Va konstigt! Förstår att det känns hopplöst.. Men chansen är ju verkligen jättestor nu att det sätter igång precis när som helst eftersom du gått så pass långt över tiden, även om det inte känns som att det ska göra det.
    Risken är ju dessutom ganska stor när man gått så mkt över tiden att fostervattnet har sinat och sådant gör ju att de gärna sätter igång. Så det är ju ändå inte helt kört inför kollen imorgon! Vilken tid ska du dit?

Kia: Spännande!! Hoppas det drar igång nu!!

• DevilsDaughter

weehoo! Fick ännu en förvärk med tydlig mensvärk samt någon annan värk i livmodern! Man glädjs ju åt det lilla! Känns som att humöret hålls uppe så länge jag har något tecken på att förlossningen möjligvis inte är jättelångt borta..

• DevilsDaughter

nica: Hoppas att de har tid för dig när du ringer kl 8! Jag fattar inte hur det funkar när man har flera alternativa sjukhus att vända sig till? Kan du få komma på koll imorgon på ditt "andraalternativsjukhus" och sedan ändå sättas igång dagen efter på ditt förstvalsjukhus om de har plats för dig då? Kan inte alla liksom neka då om de har dåligt med plats? Där jag bor finns bara ett enda som man tillhör och inga andra alternativ.

• DevilsDaughter

nica. aha ok, då förstår jag! Hoppas det går bra idag!

Towandaa: Bra att du fick lite känningar av hinnsvepningen, hoppas det tar fart igen när du vilat lite! Jag hade som en krampliknande smärta igår utanför livmodern på ena sidan, tror det var bukmusklerna som värkte/krampade efter förvärkarna jag hade igår.. Va inte alls behagligt. 

jansson: Jag TROR att bebis ändå kan röra lite på huvudet trots att den är fixerad, han borde ju iaf kunna trycka sig ännu mer nedåt tex och det är nog därför du fortfarande får ilningar och hugg där nere. Jag har också så som du beskriver det med det molande, ibland kommer det i samband med sammandragningarna/förvärkar men ibland är det liksom mer bestående och sitter i en längre stund utan att jag får sammandragning samtidigt, så även om det inte är en direkt förvärk så är det nog sammankopplat på något sätt. Häromnatten när jag fick massa förvärkar med kort mellanrum under flera timmar så hade jag en sådan molande konstant värk en stund i livmodern, så nog hör det ihop iaf. Men jag vet inte heller riktigt vad det är, livmodern som "jobbar" på nåt sätt antar jag som när man har ägglossning/mens typ. 

• DevilsDaughter

nica: Har du känt av något av hinnsvepningen än? Borde ju verkligen sätta igång snart! Man lär ju vara mer mottaglig för hinnsvepning ju längre gången man är med..

• DevilsDaughter

Va synd! Hoppas det drar igång ändå, effekten av en hinnsvepning sägs sitta i i 2 dygn, så kanske drar det igång inatt! Ja, jag var hos BM imorse. Hon sa att de inte får ändra tiden för överburenhetskontrollen som ska infalla fredagen den 4 juli, men jag sa då att jag var orolig över att det skulle vara för lite fostervatten eftersom det blev det i i slutet av min förra graviditet.
    Då sa hon att hon kunde skicka en remiss till Gyn för en extrakoll med ultraljud där de kollar vattenmängd osv pga oro.  Och att överburenhetskontrollen fortfarande ligger kvar den 4 juli. Tyckte det var en helt ok lösning. 
    Dock var det ändå förlossningen som ringde mig senare under dagen och gav mig tid på förlossningen för koll. Misstänker att Gyn skickade vidare remissen till förlossningen, att de tänkte att det var lika bra att förlossningen tog mig eftersom jag ändå gått över tiden.. Eller jag vet inte varför det blev så.. men fick iaf tid redan på måndag kl 9.00, har då gått 13 dagar över tiden. Men jag hoppas ju såklart på att det ska sätta igång innan av sig självt! Få se om man orkar sig på en färdknäpp ikväll för öka oddsen lite.. Var ett tag sedan sist och man borde ju vara mer mottaglig för sådant ju längre man gått.. Kände både igår (som jag skrivit innan) och idag att förvärkarna har ökat lite i intensitet så jag hoppas ju att det ska tyda på att det börjar närma sig! 

• DevilsDaughter

korpfan: Usch av läskigt.. Man ska nog inte klara på sin förlossningsvård här då;)

Mina förvärkar har börjat kännas lite, lite småont sådär.. Men de kommer väldigt sällan, inte ens en i timmen. Kom väldigt mkt slem nyss med en hel del blod i.. Detta har ju hänt otaliga gånger de senaste 4 veckorna, att det kommer blodigt slem alltså, men nu när det kommer samtidigt som förvärkarna börjar kännas mer så kan jag inte låta bli att hoppas lite extra! 

• DevilsDaughter

Hon är här! Kl 2 fick jag värkar, kl 3 ringde vi barnvakten, kl 04:05 är hon född! Förlossningen var såå smidig! Visst gjorde det ont men kände mig inte maktlös eller att jag inte kunde hantera det. 3510g och 51cm lång.

Svar på tråden Längtar att få föda? BF JUNI 2014!!