Inlägg från: Bebislängt |Visa alla inlägg
  • Bebislängt

Vi runt 35 år som väntar barn

LuPeRo skrev 2014-12-08 21:38:53 följande:
    17 långa dagar över tiden nu smile4.gif

Var tillbaka idag för ctg-koll och nu gick det bra. Bebisen visade sig på sin bästa sida smile9.gif

Ny hinnsvepning gjordes och nu under kvällen har lite av slemproppen med blod kommit. Starkare sammandragningar och mer mensvärk. Så det kan starta av sig själv om jag har tur smile1.gif

Annars har jag fått tid till igångsättning på onsdag, då får jag INTE gå längre. Så nu ser jag ett slut på denna graviditet. Snart får vi träffa den nya familjemedlemmen som hållt oss på sträckbänken!
    Trodde att de alltid satte igång efter två veckor. Fy vad tråkigt att gå så länge. Stackars dig.
  • Bebislängt
    LuPeRo skrev 2014-12-11 12:52:09 följande:

20 dagar över tiden så kom hon. En vacker och välskapt tjej som är det finaste jag sett smile9.gif

Hon kom 04.35 imorse och strax ska jag åka hem. Längtar efter min familj! Skriver mer sen smile1.gif

Äntligen! Grattis :) berätta mer sen. Kram!
  • Bebislängt

Känner igen det där att man vill att de ska vara helt nyfödda för alltid. Jag kände så i början, sen nöjde jag mig med att han bara kunde vara bebis för alltid men nu ser jag fram emot både ett och tre och fem år. Fast kommer alltid att längta tillbaka lite efter de där första fyra veckorna tror jag.

Vår kille har precis blivit hela tre månader och har lika precis tagit sig ur sitt tredje utvecklingssprång och är en då himla pigg, glad och social typ. Han ler så fort han ser mig och är verkligen supercharmig och vi väntar med spänning på första skrattet :)

Lika charmig och härlig som han är mellan sprången, ungefär lika jobbig är han i dem. Det första språnget runt fem veckor märkte vi knappt men de senaste två... Vägrar äta, vägrar sova, blir gnällig och stingslig. Var tvungen att ringa hem min kille från jobbet i veckan hehe. Men han är som tur var inte lika retlig hela sprången igenom och tur är väl det för nästa ska vara i fem veckor... MEN nu njuter jag av min lilla solstråle :D

God jul på er! :)

• Bebislängt

Gott nytt år på er!

Jag tycker absolut inte att det är något konstigt att du inte vill att svärmor ska hålla i barnet när det är ledset men det är ju så klart bra för anknytningen om hon håller barnet så mycket som möjligt när det är på bra humör, det gagnar ju er i framtiden när ni behöver barnvakt också ;). Och jag skulle inte heller ha lagt ifrån mig det på en smal soffa. Det skulle vara om man hade henne i vagnen eller kanske ett täcke på golvet, om hon trivdes där. Alternativt att ni köper em babysitter och har hemma hos svärföräldrarna. Men det är ju om DU tycker att det är jobbigt att hålla i henne.

• Bebislängt

Det där med problem med sömnen på nätterna har vi tack och lov klarat oss utan. Det var några nätter de första två veckorna som han kunde vara vaken ett par timmar i stöten på natten, men då skrek han aldrig utan låg liksom bara vaken. Från tre veckor sov han från 23-07, så skönt! Men de ändrades ju. När han är i utvecklingssprång vaknar han flera gånger per natt och tidigt på morgonen men annars så kan han nu sova från 20-09 med två uppvak. Det är väldigt skönt att ha fått tillbaka kvällarna lite grann :)

Nu är han i språng men han lär sig massor av nya grejer så det är kul. Nu väntar vi på det första skrattet som fortfarande inte har kommit. Och i nästa vecka ska vi prova morotspuré! Usch, vad snabbt de blir stora.

• Bebislängt

Beklagar verkligen sorgen LuPeRo! Förstår att det måste vara alldeles vansinnigt jobbigt. Men skönt ändå att hon han träffa sitt barnbarn innan. Kram.

• Bebislängt
    Mon bébé 81 skrev 2015-01-18 22:49:35 följande:

Tack för input LuPeRo! Har pratat ihop mig med maken som förstår mig, och nu ska vi hjälpas åt att sätta gränser och vara supertydliga!

Bebislängt: vad skönt att det har fungerat med sömnen för er! Hur mkt sover er bebis på dagen?

Vår flicka somnar i sängen mellan 23-01 (dessförinnan sover hon någon timme i bärsele hos mig eller maken innan hon äter det sista kvällsmålet). Sedan vaknar hon och äter 2 ggr under natten. Vid ett av uppvaken är hon ofta vaken/orolig i 1-2 h och vill ligga på någon av oss och sova/vila. Vid 7-8 vaknar hon och äter frukost. Sedan brukar hon ligga vaken och mysa och leka med någon av oss tills vi går upp. Detta känns helt fantastiskt i jämförelse med de första 6 veckorna :).

Vår somnade också vid 23 fram till tre månaders ålder ungefär, så det blir bättre! :)

Han sover inte så mycket på dagarna. Skulle tippa på 2-3 timmar uppdelat på tre eller fyra lurar beroende på om han bara sover halvtimmar eller om han lyckas sova lite längre. Idag har jag lyckats få honom att somna inne nu på förmiddagen så det är en vagnpromenad man slipper :D
  • Bebislängt
    Mon bébé 81 skrev 2015-01-26 21:37:54 följande:

Bebislängt: det låter bra att det blir ännu bättre med nattsömnen! :). Å andra sidan låter det även som att det blir betydligt mer vakentid på dagarna istället....hihi. Jag tycker att min flicka sover väldigt mycket på dagarna nu, även om hon sover mycket på natten också. Men jag har aldrig räknat ihop vare sig sovtiden eller vakentiden, så jag har lite dålig koll känner jag. Finns aldrig någon tid till att fundera ordentligt över något ;). 

LuPeRo: precis så där var det med vår bebis också. Hon satte igång vid 16-tiden och man fick trava fram och tillbaka med henne i famnen eller i bärsele. Höll på hela kvällen (och ibland hela natten). Vår bebis hade iofs ont i magen, men vi kom till bukt med det - men mycket av skrikigheten var kvar. De flesta har väl en jobbig skrikperiod där runt sex veckor :/. Hursomhelst så blev det mycket bättre runt sju veckor, och sedan har det faktiskt blivit lite bättre hela tiden sedan dess. 

Har ni babysitter till era bebisar? När använder ni dem isf?
    Vi har inte köpt någon, och har inte känt att vi behöver någon heller. Dock ska min man börja jobba om en månad, och då tänker jag att jag skulle behöva en "barnvakt" när jag duschar eller lagar mat. Har flickan i bärsele nästan jämt (om hon inte är vaken - för då är vi på golvet eller i soffan och myser/leker. Men är det rimligt att tro att en bebis håller sig nöjd en stund i en babysitter vid tre månaders ålder och framåt några månader? Jag har tittat lite på bumbo också, men det verkar som att många är missnöjda med dem (även om de är sjukt söta...hihi). 

Jo, det blir ju en del vakentid men ofta kan han sysselsätta sig lite själv i babygymet. :) Vi har en babysitter och den har vi använt en del men han vill inte sitta längre stunder men den är bra när vi ska äta (fast nu börjar han kunna sitta i barnstol) eller han sitter och tittar medan jag diskar eller lagar mat. Sen tycker jag att den har varit bra eftersom han är en kräkis så kan han sitta där en stund efter han har ätit.

Vi fick en Bumbo men den har vi knappt använt. Han verkar inte alls gilla att sitta i den men han är kanske för liten än. Men den kommer vi nog i alla fall skänka vidare för det känns bara som den tar plats. Och han kan lika gärna sitta i barnstolen istället.
  • Bebislängt
    Mon bébé 81 skrev 2015-02-14 10:01:40 följande:

Tredje utvecklingssprånget nu, enligt wonderweeks. Märks tydligt att det är något som händer. Mycket gnäll och plötslig gråt - som vi inte riktigt kan se vad det beror på. Tiden bara rusar iväg! Kan bli lite nostalgisk när jag tänker tillbaka på de första veckorna, men samtidigt blir det bara roligare ju mer som händer.

Har dock problem med vagnen. Bebis gillar inte alls att åka, och det slutar nästan alltid med att jag får bära bebis istället. Ganska så tröttsamt....

Hur går det för er?

Vi har ganska nyligen tagit oss igenom det 36 dagar långa tredje språnget. Men det gick superbra. Han sov och åt lite sämre hela tiden men var bara extra gnällig i några dagar.

Vår bebis tycker att det är trist att åka vagn men jag brukar planera så vi bara går någonstans när han ska sova. Just nu funkar det ändå rätt bra för han kan ligga 15-30 minuter innan han lessnar.

Annars är det fint här. Bebisen har verkligen utvecklats efter det här språnget. Babblar hela tiden, griper efter ALLT och rullar över på mage så fort man lägger ner honom. Han har helt plötsligt verkligen blivit en liten person och man kan föreställa sig honom som ettåring. Han somnar typ åtta varje kväll och sover till sju, åtta. Ibland vaknar han inget alls under natten och ibland vaknar han en eller två gånger. Det verkar bero lite på hur mycket gröt man får i honom på kvällen :D

Jag är också supernostalgisk. Skulle gärna vilja att han kunde gå tillbaka till att vara tre veckor ibland. Även fast det ju såklart kul att se honom växa också.
  • Bebislängt
    Mon bébé 81 skrev 2015-02-16 21:57:28 följande:

Vi har också styrt vagnpromenaderna till sömnen, men ju äldre hon blir desto svårare är det. Är ju väldigt mkt vakentid (vilket är jätteroligt!), men svårt om man behöver ta sig någonstans vid en specifik tid - som inte sammanfaller m bebis sovtid....

Funderar på att skaffa en börjacka så att jag kan ta mig ut och inte blir så låst. Men samtidigt skulle jag behöva vila rygg och axlar ngn gång också.

Apropå det så provade vi sittvagn häromdan. Han är ju nästan fem månader. Dessutom har vi en vagn som man kan ha antingen helt nedfälld, mittemellan och ganska mycket upprätt. Så jag hade honom på mittemellanläget men vi kom ut rätt sent så jag fällde ner så han låg och då somnade han som vanligt. När han vaknade så fällde jag upp så han var halvsittande igen och kunde gå och handla. Vi var ute i en timme efter att han vaknat utan att han klagade. Sån himla frihet :D
  • Bebislängt

Det var alltså menat som ett hoppingivande inlägg och inte ett skrytigt "min sitter som ett ljus"-inlägg hehe. Det är väl inte långt kvar innan din kan åka sittvagn?

Troligtvis har vi båda nyfikna små barn som gärna vill se sig omkring. :)

• Bebislängt

Hej! Hur går det för er!?

Här är vi mitt i ett utvecklingssprång. Det jobbigaste hittills! Sover dåligt och är uppmärksamhetskrävande och allmänt smågnölig. Men ändå sjukt söt så klart och kan även vara hur charmig som helst ;)

Bebisen är 5,5 månad, vad fort det har gått! Ett halvår snart :)

• Bebislängt
    Mon bébé 81 skrev 2015-03-20 22:17:45 följande:

Hej! :)

Det går bra för oss! Bebis är 4 månader om några dagar. Vi befinner oss i fjärde språnget, men tycker inte att det märks så mycket just nu. 

Förövrigt känns det som att vi har fått mer koll på familjelivet. Även om det varierar från dag till dag med mat och sömn, så tycker jag ändå att man kan skönja ett relativt tydligt mönster. Jag vet mer vad som fungerar, och vad som inte fungerar. 

Men något som är jobbigt är att bebis vägrar sitta i bärsele just nu. Hon vill bli buren i mina armar hela tiden. Börjar få riktigt ont i axlarna och ryggen :(. 

Det språnget märktes typ ingenting för oss. Men det som precis ska ta slut nu. Vilken månad. Jag är heeeelt slut! Första gången som jag har känt att det har varit riktigt jobbigt att ha en bebis. Jag hoppas att det blir bättre snart. Sen håller han på och lära sig krypa också så han är en riktig gnällspik dessutom heh.

"Det går över det går över det går över"
  • Bebislängt
    Mon bébé 81 skrev 2015-03-27 19:41:51 följande:

Haha, ja det är varje förälders mantra: "det går över" ;). 

Vad spännande att det är krypning på gång för er! Blir ju en helt ny upplevelse när bebis börjar ta sig fram (och så småningom börjar röja runt....hm).

Har ni börjat barnsäkra hemmet? Jag kom att tänka på det idag, men har inte gjort något ännu. Tänker hela tiden att det är långt kvar tills bebis börjar ta sig fram, men tiden går så fort att snart är vi ju där. 

Är din bebis mammig?
    Min har börjat bli det nu. Jag och maken var hemma gemensamt de första tre månaderna, och då kunde vem som helst av oss ta hand om bebis. Sedan började maken jobba och nu märker jag successivt att bebis kräver att jag har henne när hon är trött och kinkig. När hon är pigg är hon hur nöjd som helst hos maken. Hon skiner upp som en liten sol när han kommer hem från jobbet. Sedan när det blir jobbigt så vill hon tillbaka till mig....suck ;).

Vi har inte barnsäkrat någonting än. Men vi tänkte sänka ner hans säng nu idag för han har börjat försöka dra sig upp. Han kommer ju ingenstans än men plötsligt händer det.

Min bebis har varit lite mammig i perioder men oftast går båda lika bra. Men han blir lugnare med mig och busigare med pappan hehe.

Nu tror jag att det är tänder på gång :D

Hur har ni det med sömnen nu?
  • Bebislängt
    Lantlollan skrev 2015-07-09 11:34:59 följande:

Hej allihop!

Några "känner" jag sedan tidigare och jag är så glad att äntligen, äntligen, äntligen ta ett försiktigt skutt in i den här gruppen. Efter tre års försök och två missfall (varav ett naturligt, ett via IVF/ICSI) är vi nu gravida igen med hjälp av IVF/ICSI. Vi plussade för en vecka sedan och jag konstaterar dag för dag att stickorna går åt rätt håll. Har även tagit två hCG-prov på vdc och även de ser bra ut. 

Om allt går som det ska är det BF den 13/3 2016, första barnet. Jag är 34, maken 31 och vi bor strax söder om Sthlm (jag kommer dock från Skåne).

Grattis Lantlollan! Vad roligt! Perfekt att få barn i mars så kan de ligga på en filt i skuggan och sprattla hela sommaren. En annan som fick barn i september får inte en lugn stund denna sommar :D Men det är ju roligt på ett annat sätt!

Den här gruppen är väl inte superaktiv för tillfället men förhoppningsvis fylls den på :)

Uppdatera gärna ni andra hur det går för er! Här går det bra. Bebisen utvecklas hela tiden och är just i färd med att våga sig på att stå utan stöd. För min skull får han gärna hålla i sig ett tag till hehe. Sömnen är sådär men det har blivit bättre nu efter fyra månader av kaos och bebisen är så glad och charmig att det funkar ändå. :)
  • Bebislängt

Hej hur går det för er?

Här hemma är det full fart!
    "Bebisen" har nyligen börjat förskola men vi räknar väl med mest vabb under vintern nu hehe. Annars har vi en oftast glad, ganska mammig liten kille som springer runt och river i det mesta men som sitter stilla om han blir läst för :)

• Bebislängt
    dalin79 skrev 2016-01-07 15:35:56 följande:

Hej! Hoppar in med en liten uppdatering. Är nu i v.28+2. Mår inte alls bra och antar det är pga min IBS. Har dessutom haft en del migrän med aura och värk i kroppen. Så känner mig väldigt trött och längtar efter att bebben ska titta ut. BF 28/3. Bebislängt: Låter verkligen som att ni har det mysigt där hemma med er lille kille ? Härligt!

Åh vad jobbigt! Men inte så långt kvar nu ändå. Fast jag vet ju att det känns som evigheter.
Svar på tråden Vi runt 35 år som väntar barn