• Zirkon

Hjälp mig hitta nyttig mat!

hej där ute, jag behöver lite råd och tips!
    jag vill börja äta nyttigare mat. sånt som inte har 100 000 tillsatser. har börjat köpa mera ekologisk frukt iaf. men vad mer än ekologiskt kan man köpa? i matväg alltså, för ekologiskt kostar så himla mycket mer. och jag har inte den bästa ekonomin heller. tycker det är fel att de som inte har lika bra ställt oftast inte har råd med bra mat. och vill speciellt börja med nyttigare för min dotters skull. 

så vad har ni för tips? vad ska man kolla efter i affären? jag vill helst slippa stå o läsa innehållsförteckningen på varenda produkt man ska köpa, då dottern blir rastlös isf när man är i affären. vilka märken är bättre? vissa produkter ni vet är lite bättre osv.. 

skulle uppskatta svar, och hur ni gör! Glad

• Svar på tråden Hjälp mig hitta nyttig mat!
  • Lena

När det gäller grönsaker och frukt är prisskillnaden så stor om man väljer saker som är i säsong.

Just nu mycket morötter, kål och äpplen. I frysdisken majskorn, broccoli och ärtor. Inget av det mycket dyrare ekologiskt.

Soppor och grytor med linser/bönor/ärtor som man köper torkade är billigt och nyttigt.

• Lena

Vi gör en ordentlig inköpslista innan där allt står i samma ordning som i butiken, det gör det mycket enklare.

• Zirkon

Lins soppor är inte min grej hehe

Lena, inte för o vara elak men vad har det du skrev men nyttig mat att göra?

• Lena

Att äta mer grönsaker är nyttigt och ett bra sätt att äta ekologiskt utan stor kostnad.

• Zirkon

oj ursäkta såg nu att du hade skrivit båda inläggen hehe, syftade på ditt andra inlägg med inköpslistan :p 

ja tack för grönsakstipsen :)

vill gärna köpa nyttigare av annat än grönsaker oxå såklart

• Aniiee

Närproducerat över ekologiskt, när det gäller saker som kan odlas i sverige. Om då står och väljer på ekologiska morötter från tyskland och icke ekologiska morötter från Östergötland, så ska desvenska morötterna vinna. Samma sak med mejerierna (ännu kortare av stånd, då) bor du i skåne ska du inte köpa mjölk från dalarna, utan från skåne.) Helst ska man ju köpa det som är BÅDE eko OCH närodlat, men det är inte alltid man får tag på det.

Mat i säsong. Det är inte bara grönsaker som är i säsong. Nu i Mars är det:

Grönsaker:
    Endiver
    Grönkål
    Jordärtsskocka
    Kålrot
    Röd och Gul lök
    Morötter
    Palsternacka
    Potatis
    Rotselleri
    Rödbeta
    Vitkål

Frukt:
    Apelsin
    Citron
    Clementiner
    Satsumas
    Grapefrukt
    Kiwi
    Äpple

Fisk och skaldjur:
    Abborre
    Blåmusslor
    Gös
    Lake
    Ostron
    Räkor
    Strömming

DOCK så är Mars en tråkmånad, eftersom de flesta grönsakerna är sådana som lagrats länge nu. De inhemska rotsakerna ÄR tråkiga, fula och mjuka nu. Jag brukar faktiskt handla grönt i frysdisken istället i Mars.

Ett annat tips för att få lite mer billiga och ekologiska, närodlade grönsaker och färska örter är ju att odla de själv, om du har möjlighet. En balkong kan man göra mycket på, om man har. Egen färskpotatis till midsommar, kanske?

I am a citizen of the world. - Sylvia Beach
  • Vickisen

Vi köper inte allt ekologiskt men äter väldigt nyttigt ändå tycker jag. Det är bara att köpa hem färska råvaror (färskt kött, kyckling, fisk -> gå på extrapris!) och laga maten från grunden, då blir det inga onödiga tillsatser och du slipper läsa på några innehållsförteckningar! :)

• k girl

Köp svenskt kött och så närproducerat som möjligt. Gärna krav eller naturbeteskött.

Om du ska välja mellan olika produkter att köpa eko, köp då kaffe, vin och vindruvor, mejeriprodukter och potatis. Även paprika är en gifthärd.

Köp tetra hellre än burkar (t ex kokosmjölk, bönor, tomater) också.

• Zirkon

Tack alla! :) men känn er inte blyga att ösa mer tips över mig! O som sagt, inte bara grönsaker :)

• maritbinge

Försök lära dig äta baljväxter. Jag gillade det inte heller förut, men det handlade bara om att vänja sig och nu älskar jag det. 

Frysta grönsaker är ju en bra grej. T.ex. fryst spenat. Det är lätt att laga mat med och vad jag vet är de oftast mer näringsrika än grönsakerna som stått på hyllan i affären eftersom man fryser dem så snabbt efter att de plockats.

Gör egen kokosmjölk istället för att köpa på burk. Det är enkelt, man häller kokande vatten på kokosflingor och låter det stå, sedan mixar man och silar bort kokosköttet. (Det brukar vara en del snack om att kokosmjölk i burk innehåller onödigt mycket gift.) 

Svar på tråden Hjälp mig hitta nyttig mat!