• k girl

Hjälp mig hitta nyttig mat!

Köp svenskt kött och så närproducerat som möjligt. Gärna krav eller naturbeteskött.

Om du ska välja mellan olika produkter att köpa eko, köp då kaffe, vin och vindruvor, mejeriprodukter och potatis. Även paprika är en gifthärd.

Köp tetra hellre än burkar (t ex kokosmjölk, bönor, tomater) också.

• k girl
    maritbinge skrev 2014-03-23 16:14:15 följande:
    Försök lära dig äta baljväxter. Jag gillade det inte heller förut, men det handlade bara om att vänja sig och nu älskar jag det. 

Frysta grönsaker är ju en bra grej. T.ex. fryst spenat. Det är lätt att laga mat med och vad jag vet är de oftast mer näringsrika än grönsakerna som stått på hyllan i affären eftersom man fryser dem så snabbt efter att de plockats.

Gör egen kokosmjölk istället för att köpa på burk. Det är enkelt, man häller kokande vatten på kokosflingor och låter det stå, sedan mixar man och silar bort kokosköttet. (Det brukar vara en del snack om att kokosmjölk i burk innehåller onödigt mycket gift.) 
    Jo, det gäller alla burkar, därför är det bättre att köpa tetra. Men det finns t ex ekologisk kokosmjölk också som är bra. 
  • k girl
    Rodhakestigen skrev 2014-03-23 16:39:21 följande:

www.svt.se/nyheter/val2014/forskare-om-ekomat...

Tycker denna artiklen är bra! Man ska inte blanda ihop närproducerat och ekologiskt.

Köp ALDRIG choklad, bananer, kaffe och te oeko. Svensk potatis är ävenen värsting. Köp i säsong och ta små steg så kommer det att gå kalas. Lycka till! :)

Jag är vegetarian och ologiskt. Känns läskigt med alla besprutade gröd
    or. Anser dock att det är superviktigt att hålla svenska gårdar vid liv! Längtar hellre till äppelsäsongen än att köpa utlänska.

Åååh, inte långt kvar till rabarbern nu! ;)
    (Våren går fort)
    Ah, just det, bananer glömde jag bort. De är så mycket godare än vanliga bananer också, fattar inte att folk hellre köper dem i överhuvudtaget!

Samma sak med ägg för övrigt. Jag äter minst två ägg om dagen och tycker att konventionella ägg smakar vedervärdigt. Ekoäggen är mycket lättare att skala också.
Svar på tråden Hjälp mig hitta nyttig mat!