• Zirkon

Hjälp mig hitta nyttig mat!

hej där ute, jag behöver lite råd och tips!
    jag vill börja äta nyttigare mat. sånt som inte har 100 000 tillsatser. har börjat köpa mera ekologisk frukt iaf. men vad mer än ekologiskt kan man köpa? i matväg alltså, för ekologiskt kostar så himla mycket mer. och jag har inte den bästa ekonomin heller. tycker det är fel att de som inte har lika bra ställt oftast inte har råd med bra mat. och vill speciellt börja med nyttigare för min dotters skull. 

så vad har ni för tips? vad ska man kolla efter i affären? jag vill helst slippa stå o läsa innehållsförteckningen på varenda produkt man ska köpa, då dottern blir rastlös isf när man är i affären. vilka märken är bättre? vissa produkter ni vet är lite bättre osv.. 

skulle uppskatta svar, och hur ni gör! Glad

• Svar på tråden Hjälp mig hitta nyttig mat!
  • Rodhakestigen
    maritbinge skrev 2014-03-23 16:14:15 följande:
    Försök lära dig äta baljväxter. Jag gillade det inte heller förut, men

Gör egen kokosmjölk istället för att köpa på burk. Det är enkelt, man häller kokande vatten på kokosflingor och låter det stå, sedan mixar man och silar bort kokosköttet. (Det brukar vara en del snack om att kokosmjölk i burk innehåller onödigt mycket gift.) 

Godare att hälla på kokad mjölk och låta det stå...
  • k girl
    maritbinge skrev 2014-03-23 16:14:15 följande:
    Försök lära dig äta baljväxter. Jag gillade det inte heller förut, men det handlade bara om att vänja sig och nu älskar jag det. 

Frysta grönsaker är ju en bra grej. T.ex. fryst spenat. Det är lätt att laga mat med och vad jag vet är de oftast mer näringsrika än grönsakerna som stått på hyllan i affären eftersom man fryser dem så snabbt efter att de plockats.

Gör egen kokosmjölk istället för att köpa på burk. Det är enkelt, man häller kokande vatten på kokosflingor och låter det stå, sedan mixar man och silar bort kokosköttet. (Det brukar vara en del snack om att kokosmjölk i burk innehåller onödigt mycket gift.) 
    Jo, det gäller alla burkar, därför är det bättre att köpa tetra. Men det finns t ex ekologisk kokosmjölk också som är bra. 
  • Rodhakestigen
    Aniiee skrev 2014-03-23 15:33:00 följande:
    Närproducerat över ekologiskt, när det gäller saker som kan odlas i sverige. Om då står och väljer på ekologiska morötter från tyskland och icke ekologiska morötter från Östergötland, så ska desvenska morötterna vinna. Samma sak med mejerierna (ännu kortare av stånd, då) bor du i skåne ska du inte köpa mjölk från dalarna, utan från sk.) Hetiklst ska man ju köpa det somE eko OCH närodlat, men det är inte alltid man får tag på det.

Mat i säsong. Det är inte bara grönsaker som är i säsong. Nur det:

Grönsaker:

www.svt.se/nyheter/val2014/forskare-om-ekomat-eko-och-narproducerat-bor-inte-blandas-ihop

Tycker denna artiklen är bra! Man ska inte blanda ihop närproducerat och ekologiskt.

Köp ALDRIG choklad, bananer, kaffe och te oeko. Svensk potatis är ävenen värsting. Köp i säsong och ta små steg så kommer det att gå kalas. Lycka till! :)

Jag är vegetarian och ologiskt. Känns läskigt med alla besprutade gröd

or. Anser dock att det är superviktigt att hålla svenska gårdar vid liv! Längtar hellre till äppelsäsongen än att köpa utlänska.

Åååh, inte långt kvar till rabarbern nu! ;)

(Våren går fort)
  • Lena

När det gäller kött ät lite mindre kött av bättre kvalité. Ekokött är ofta både godare och nyttigare än konventionellt. Späd din köttfärssås med rivna morötter eller röda linser och ha mycket grönsaker i grytor.

• k girl
    Rodhakestigen skrev 2014-03-23 16:39:21 följande:

www.svt.se/nyheter/val2014/forskare-om-ekomat...

Tycker denna artiklen är bra! Man ska inte blanda ihop närproducerat och ekologiskt.

Köp ALDRIG choklad, bananer, kaffe och te oeko. Svensk potatis är ävenen värsting. Köp i säsong och ta små steg så kommer det att gå kalas. Lycka till! :)

Jag är vegetarian och ologiskt. Känns läskigt med alla besprutade gröd
    or. Anser dock att det är superviktigt att hålla svenska gårdar vid liv! Längtar hellre till äppelsäsongen än att köpa utlänska.

Åååh, inte långt kvar till rabarbern nu! ;)
    (Våren går fort)
    Ah, just det, bananer glömde jag bort. De är så mycket godare än vanliga bananer också, fattar inte att folk hellre köper dem i överhuvudtaget!

Samma sak med ägg för övrigt. Jag äter minst två ägg om dagen och tycker att konventionella ägg smakar vedervärdigt. Ekoäggen är mycket lättare att skala också.
  • Rodhakestigen
    k girl skrev 2014-03-23 18:56:03 följande:
    Ah, just det, bananer glömde jag bort. De är så mycket godare än vanliga bananer också, fattar inte att folk hellre köper dem i överhuvudtaget!

Samma sak med ägg för övrigt. Jag äter minst två ägg om dagen och tycker att konventionella ägg smakar vedervärdigt. Ekoäggen är mycket lättare att skala också.

Ägg! Äter också massa ägg och man kan googla fram massa läskigheter :s Ägg blir inte mycket dyrare för fria ekohönor. Alltid haft en kärlek för höns och planerar att ha några inom något något år. En bild på hur "vanliga" burhöns har det borde få alla att göra det rätta valet! :)

ps. håller med om smaken på bananer och ägg! :)
  • Mme

Jag tycker det är svårt att hålla det på en lagom nivå, det är ju inte meningen att man ska gå med dåligt samvete jämt. Ibland kan icke-eko vara bra mat också, det är inte svart eller vitt. Googla listorna "dirty dozen" och "cleen fifteen".

• Zirkon

ursäkta om det här är en korkad fråga, men hur ser man lättast om produkten är närproducerad? 

• Lena

De som är närproducerade skriver ofta stort varifrån de är så man kan behöva lite geografikoll.

• Rodhakestigen
    Mme skrev 2014-03-24 10:05:35 följande:
    Jag tycker det är svårt att hålla det på en lagom nivå, det är ju inte meningen att man ska gå med dåligt samvete jämt. Ibland kan icke-eko vara bra mat också, det är inte svart eller vitt. Googla listorna "dirty dozen" och "cleen fifteen".

Tack!
Svar på tråden Hjälp mig hitta nyttig mat!