• Anonym (tjejen)

Går det för min pojkvän att adoptera mitt barn?

Hej!

Jag väntar barn och ska snart föda. Biopappan stack redan innan jag fick reda på graviditeten och vill inte ha något med varken mig eller barnet att göra och har hotat och varit elak. Jag träffade en ny ganska snabbt och det är den rätte. Han vill gärna ta på sig papparollen och kommer göra det i vilket fall eftersom bio troligtvis inte kommer dyka upp...
    Så kan min pojkvän adoptera mitt barn så det verkligen blir på riktigt och så att hon får rätt till båda föräldrar? Särskilt om det skulle hända mig något vid förlossningen skulle det kännas bra att ha det så.

Tack på förhand

• Svar på tråden Går det för min pojkvän att adoptera mitt barn?
  • Whitetrash86

Vad jag vet måste man vara över 25år för att adoptera. Jag tror även att ni måste vara gifta och varit så i minst 1 år..? Fadern till barnet måste även godkänna detta.

Annars kan du göra "en fuling" och säga att det är han som är pappan och skriva vårdnaden på honom.

• Anonym (tjejen)
    Whitetrash86 skrev 2014-03-22 19:25:26 följande:
    Vad jag vet måste man vara över 25år för att adoptera. Jag tror även att ni måste vara gifta och varit så i minst 1 år..? Fadern till barnet måste även godkänna detta.

Annars kan du göra "en fuling" och säga att det är han som är pappan och skriva vårdnaden på honom.
    Vi planerar att gifta oss när barnet är ungefär två månader och båda är 25.  Att bio kommer godkänna vet jag dock inte.... han skulle aldrig göra något för att göra mig glad. Inte ens så han slapp betala underhåll eller något sånt.

Kan man bara göra en fuling så? Utan att bio som vet om graviditeten får reda på det?
  • Whitetrash86
    Anonym (tjejen) skrev 2014-03-22 19:30:24 följande:
    Vi planerar att gifta oss när barnet är ungefär två månader och båda är 25.  Att bio kommer godkänna vet jag dock inte.... han skulle aldrig göra något för att göra mig glad. Inte ens så han slapp betala underhåll eller något sånt.

Kan man bara göra en fuling så? Utan att bio som vet om graviditeten får reda på det?
    Myndigheten kommer ju lita på att du som mamma säger rätt pappa.
    Om det riktiga pappa är/blir intresserad av barnet så kan han då söka till att få rätt att träffa barnet osv. Om han har tillräckligt med bevis på att det är HAN som är pappan och inte mannen du säger så kan han få domstolen till att göra blodprov på barnet och ja, då är det ju kört.
    Om han skiter i allt som har med barnet att göra så kommer han inte på något sätt att få veta, så vida du inte berättar.
  • Drömmen
    Anonym (tjejen) skrev 2014-03-22 19:30:24 följande:
    Vi planerar att gifta oss när barnet är ungefär två månader och båda är 25.  Att bio kommer godkänna vet jag dock inte.... han skulle aldrig göra något för att göra mig glad. Inte ens så han slapp betala underhåll eller något sånt. Kan man bara göra en fuling så? Utan att bio som vet om graviditeten får reda på det?

Sanningen kommer alltid fram
  • Anonym (tjejen)
    Whitetrash86 skrev 2014-03-22 19:35:40 följande:
    Myndigheten kommer ju lita på att du som mamma säger rätt pappa.
    Om det riktiga pappa är/blir intresserad av barnet så kan han då söka till att få rätt att träffa barnet osv. Om han har tillräckligt med bevis på att det är HAN som är pappan och inte mannen du säger så kan han få domstolen till att göra blodprov på barnet och ja, då är det ju kört.
    Om han skiter i allt som har med barnet att göra så kommer han inte på något sätt att få veta, så vida du inte berättar.
    Bevis på att min pojkvän inte är pappa finns... om nu bio skulle ändra sig. Hamna i domstol för något sådant känns onödigt med.
  • Anonym (tjejen)
    Drömmen skrev 2014-03-22 19:36:57 följande:

Sanningen kommer alltid fram
    Ljuga är inte direkt mitt förstahandsval... och bio vet att det är han, det har jag aldrig förnekat.
  • Anonym (faderskapspresum)

Om ni gifter er innan barnet föds blir din pojkvän automatiskt pappa och varken bion eller någon annan kan ta faderskapet ifrån honom.

• Whitetrash86
    Anonym (tjejen) skrev 2014-03-22 19:38:37 följande:
    Ljuga är inte direkt mitt förstahandsval... och bio vet att det är han, det har jag aldrig förnekat.
    Då har ni tyvärr inget annat val än att vänta. Ni kan få adoptionen att gå igenom även utan bio´s godkännande.  Genom att under denna tid bevisa att bio inte haft eller har intresse för barnet.

Tex, att han aldrig frågat eller visat intresse hur graviditeten går, barnet födsel, barnet uppväxt tills den dagen trots att du "försöker". Kanske sms där han hotar, är elak.
  • Anonym (jopp)
    Anonym (faderskapspresum) skrev 2014-03-22 19:40:22 följande:
    Om ni gifter er innan barnet föds blir din pojkvän automatiskt pappa och varken bion eller någon annan kan ta faderskapet ifrån honom.
    Jo det kan han, eller snarare få rätt till barnet iaf om han vill och kan bevisa att det ÄR han som är bio pappan.
Svar på tråden Går det för min pojkvän att adoptera mitt barn?