• Anonym (tjejen)

Går det för min pojkvän att adoptera mitt barn?

Hej!

Jag väntar barn och ska snart föda. Biopappan stack redan innan jag fick reda på graviditeten och vill inte ha något med varken mig eller barnet att göra och har hotat och varit elak. Jag träffade en ny ganska snabbt och det är den rätte. Han vill gärna ta på sig papparollen och kommer göra det i vilket fall eftersom bio troligtvis inte kommer dyka upp...
    Så kan min pojkvän adoptera mitt barn så det verkligen blir på riktigt och så att hon får rätt till båda föräldrar? Särskilt om det skulle hända mig något vid förlossningen skulle det kännas bra att ha det så.

Tack på förhand

• Svar på tråden Går det för min pojkvän att adoptera mitt barn?
  • Anonym (inte)
    Anonym (jopp) skrev 2014-03-22 20:01:08 följande:
    Nej, menar bara att det är inte självklart att bio pappan inte kan söka om umgänge för barnet om han vill. Men med tanke på att ditt ex hotat så är det ju inte troligen att han får umgänge även om han försöker.
    Han har väl inte hotat barnet? (Har inte läst hela tråden) Att han hotat mamman betyder inte att han inte kan bli en utmärkt pappa, om han vill det. Nu verkar han ju inte vilja så TS kan sitta lugnt i båten och låta allt ha sin gilla gång. När så hon och hennes nya är säkra på varandra och soc är säkra på dem kan en adoption gå igenom även om biopappan krånglar.
  • Anonym (tjejen)
    Drömmen skrev 2014-03-22 19:56:48 följande:

Nu tänkte jag mer på sanningen mot barnet men att du skriver sanningen i papprena som skall fyllas i när man uppger faderns namn
    Vi har inte tänkt påstå att hon kommer från pojkvännens pung direkt. Hon skulle ju veta, efter ålder självklart.
  • Anonym (tjejen)
    Nej, menar bara att det är inte självklart att bio pappan inte kan söka om umgänge för barnet om han vill. Men med tanke på att ditt ex hotat så är det ju inte troligen att han får umgänge även om han försöker.
    Hoppas inte det i så fall!
  • Anonym (tjejen)
    MajaVira skrev 2014-03-22 20:03:18 följande:
    Du kan ju på allvar inte mena att du funderar på att låta någon du bara känt i 7-8 månader adoptera ditt barn?!
    Jag har känt honom i elva år tack så mycket... Vi har varit ett par i åtta månader däremot. Och även om vi inte hade varit ihop hade jag gärna anförtrott mitt barn åt honom.
  • oOMayaOo
    Anonym (faderskapspresum) skrev 2014-03-22 19:40:22 följande:
    Om ni gifter er innan barnet föds blir din pojkvän automatiskt pappa och varken bion eller någon annan kan ta faderskapet ifrån honom.
    Eeeh.. va? Du har rätt fram till "och varken bion eller någon annan kan ta faderskapet ifrån honom.". Faderskapet är inte något som pappan "får", det handlar om barnets rätt att veta vem som är dens pappa. Och om det finns omständigheter som visar på att nån annan än den påstådda pappan är fadern så kan det utredas. 

Slut ljug.
  • Anonym (tjejen)
    Anonym (inte) skrev 2014-03-22 20:07:34 följande:
    Han har väl inte hotat barnet? (Har inte läst hela tråden) Att han hotat mamman betyder inte att han inte kan bli en utmärkt pappa, om han vill det. Nu verkar han ju inte vilja så TS kan sitta lugnt i båten och låta allt ha sin gilla gång. När så hon och hennes nya är säkra på varandra och soc är säkra på dem kan en adoption gå igenom även om biopappan krånglar.
    Han har hotat mig, min pojkvän, skrivit att han hoppas att det blir missfall eller att barnet dör vid förlossningen och att han aldrig vill se oss. Aldrig att jag skulle lita på honom!
  • Whitetrash86
    Anonym (tjejen) skrev 2014-03-22 20:11:17 följande:
    Han har hotat mig, min pojkvän, skrivit att han hoppas att det blir missfall eller att barnet dör vid förlossningen och att han aldrig vill se oss. Aldrig att jag skulle lita på honom!
    Bäst för er är att gifta er, vänta 1 år (eller vad som nu krävs) sen ansöka om närståendeadoption. Sparar ni hoten så kommer troligen domstolen tillåta adoptionen även om bio pappan sätter sig på tvären.
  • Anonym (tjejen)
    Whitetrash86 skrev 2014-03-22 20:15:49 följande:
    Bäst för er är att gifta er, vänta 1 år (eller vad som nu krävs) sen ansöka om närståendeadoption. Sparar ni hoten så kommer troligen domstolen tillåta adoptionen även om bio pappan sätter sig på tvären.
    Vad skönt
  • Drömmen
    Anonym (tjejen) skrev 2014-03-22 20:08:25 följande:
    Vi har inte tänkt påstå att hon kommer från pojkvännens pung direkt. Hon skulle ju veta, efter ålder självklart.

Jo men ändå skall du ju uppge faderns namn på intygen så då kommer det ju stå olika namn och det är det jag menar du kan ju inte ljuga för myndigheter, den sanningen kommer komma fram förr eller senare och då kan det slå hårdare mot dig en du anar men den risken är du tydligen beredd att ta om jag uppfattar dig rätt.

Bara för han hotar ts så säger det inget om att han inte kan vara en bra far som månar om sitt barn. Har han hotat barnet och finns bevis på det?
  • Anonym (faderskapspresum)
    oOMayaOo skrev 2014-03-22 20:11:07 följande:
    Eeeh.. va? Du har rätt fram till "och varken bion eller någon annan kan ta faderskapet ifrån honom.". Faderskapet är inte något som pappan "får", det handlar om barnets rätt att veta vem som är dens pappa. Och om det finns omständigheter som visar på att nån annan än den påstådda pappan är fadern så kan det utredas. 

Slut ljug.
    När ett barn föds inom äktenskapet "får" han faderskapet. Och för att någon annan ska bli fader behöver först hans faderskap hävas.
    Rätten att häva faderskapet har barnet, den juridiska fadern och modern. Ibland även anhöriga till en avliden juridisk fader.
    Socialverket som utreder faderskap har inte rätt att påbörja en process för att häva faderskapet själva, så en man som misstänker sig vara fader till ett barn fött inom äktenskapet kan inte få en utredning påbörjad.

Från familjerätten på nätet:

"Talan om hävande av faderskap får väckas av mannen i äktenskapet eller av barnet. Är mannen död kan i vissa fall hans arvingar väcka talan. En annan man som anser sig vara biologisk far till barnet kan däremot aldrig väcka talan om hävande av faderskapet."
Svar på tråden Går det för min pojkvän att adoptera mitt barn?