Inlägg från: Anonym (tjejen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (tjejen)

Går det för min pojkvän att adoptera mitt barn?

Hej!

Jag väntar barn och ska snart föda. Biopappan stack redan innan jag fick reda på graviditeten och vill inte ha något med varken mig eller barnet att göra och har hotat och varit elak. Jag träffade en ny ganska snabbt och det är den rätte. Han vill gärna ta på sig papparollen och kommer göra det i vilket fall eftersom bio troligtvis inte kommer dyka upp...
    Så kan min pojkvän adoptera mitt barn så det verkligen blir på riktigt och så att hon får rätt till båda föräldrar? Särskilt om det skulle hända mig något vid förlossningen skulle det kännas bra att ha det så.

Tack på förhand

• Svar på tråden Går det för min pojkvän att adoptera mitt barn?
  • Anonym (tjejen)
    Whitetrash86 skrev 2014-03-22 19:25:26 följande:
    Vad jag vet måste man vara över 25år för att adoptera. Jag tror även att ni måste vara gifta och varit så i minst 1 år..? Fadern till barnet måste även godkänna detta.

Annars kan du göra "en fuling" och säga att det är han som är pappan och skriva vårdnaden på honom.
    Vi planerar att gifta oss när barnet är ungefär två månader och båda är 25.  Att bio kommer godkänna vet jag dock inte.... han skulle aldrig göra något för att göra mig glad. Inte ens så han slapp betala underhåll eller något sånt.

Kan man bara göra en fuling så? Utan att bio som vet om graviditeten får reda på det?
  • Anonym (tjejen)
    Whitetrash86 skrev 2014-03-22 19:35:40 följande:
    Myndigheten kommer ju lita på att du som mamma säger rätt pappa.
    Om det riktiga pappa är/blir intresserad av barnet så kan han då söka till att få rätt att träffa barnet osv. Om han har tillräckligt med bevis på att det är HAN som är pappan och inte mannen du säger så kan han få domstolen till att göra blodprov på barnet och ja, då är det ju kört.
    Om han skiter i allt som har med barnet att göra så kommer han inte på något sätt att få veta, så vida du inte berättar.
    Bevis på att min pojkvän inte är pappa finns... om nu bio skulle ändra sig. Hamna i domstol för något sådant känns onödigt med.
  • Anonym (tjejen)
    Drömmen skrev 2014-03-22 19:36:57 följande:

Sanningen kommer alltid fram
    Ljuga är inte direkt mitt förstahandsval... och bio vet att det är han, det har jag aldrig förnekat.
  • Anonym (tjejen)
    Whitetrash86 skrev 2014-03-22 19:43:23 följande:
    Då har ni tyvärr inget annat val än att vänta. Ni kan få adoptionen att gå igenom även utan bio´s godkännande.  Genom att under denna tid bevisa att bio inte haft eller har intresse för barnet.

Tex, att han aldrig frågat eller visat intresse hur graviditeten går, barnet födsel, barnet uppväxt tills den dagen trots att du "försöker". Kanske sms där han hotar, är elak.
    Det kör jag helst på. Och det är ju sant! Vill inte ha honom i närheten av oss just nu efter allt han gjort! Jag har sparat en del hot från facebook.
  • Anonym (tjejen)
    Anonym (jopp) skrev 2014-03-22 19:44:47 följande:
    Jo det kan han, eller snarare få rätt till barnet iaf om han vill och kan bevisa att det ÄR han som är bio pappan.
    Och det kan han.... om han nu skulle göra helt om.
  • Anonym (tjejen)
    cloudberry79 skrev 2014-03-22 19:48:24 följande:
    Om ni gifter er innan barnet föds så görs ingen utredning, utan din man blir automatiskt vårdnadshavare. Inte för att jag rekommenderar det. Istället kan ni gifta er efter att barnet är fött, sen kan ni ansöka om närståendeadoption. Då kommer barnets biologiska pappa få uttala sig. 
    Föräldrar har inte rätt till sina barn, barn har rätt till sina föräldrar. Om han är en fara för barnet kommer han aldrig få något umgänge. Om han absolut inte kan samarbeta med mamman måste det utredas om vårdnaden ska ligga enskilt hos mamman eller pappan. En som aldrig har träffat sitt barn har inte så stor chans i det läget.
    Efter sakerna han sagt borde han inte ha en chans! Mitt barn ska växa upp med en bättre pappa än så!
  • Anonym (tjejen)
    Anonym (jopp) skrev 2014-03-22 19:52:35 följande:
    Inte om det finns tillräckligt med bevis, gifte mig innan barnet föddes, maken blev ju automatiskt pappa, exet kom tillbaka efter 6år och fick efter mycket om och men genom domstolen rätt till umgänge på barnet.. eftersom han är pappan.
    Hade ditt ex hotat och hållit på då?
  • Anonym (tjejen)
    Drömmen skrev 2014-03-22 19:56:48 följande:

Nu tänkte jag mer på sanningen mot barnet men att du skriver sanningen i papprena som skall fyllas i när man uppger faderns namn
    Vi har inte tänkt påstå att hon kommer från pojkvännens pung direkt. Hon skulle ju veta, efter ålder självklart.
  • Anonym (tjejen)
    Anonym (jopp) skrev 2014-03-22 20:01:08 följande:
    Nej, menar bara att det är inte självklart att bio pappan inte kan söka om umgänge för barnet om han vill. Men med tanke på att ditt ex hotat så är det ju inte troligen att han får umgänge även om han försöker.
    Hoppas inte det i så fall!
  • Anonym (tjejen)
    MajaVira skrev 2014-03-22 20:03:18 följande:
    Du kan ju på allvar inte mena att du funderar på att låta någon du bara känt i 7-8 månader adoptera ditt barn?!
    Jag har känt honom i elva år tack så mycket... Vi har varit ett par i åtta månader däremot. Och även om vi inte hade varit ihop hade jag gärna anförtrott mitt barn åt honom.
  • Anonym (tjejen)
    Anonym (inte) skrev 2014-03-22 20:07:34 följande:
    Han har väl inte hotat barnet? (Har inte läst hela tråden) Att han hotat mamman betyder inte att han inte kan bli en utmärkt pappa, om han vill det. Nu verkar han ju inte vilja så TS kan sitta lugnt i båten och låta allt ha sin gilla gång. När så hon och hennes nya är säkra på varandra och soc är säkra på dem kan en adoption gå igenom även om biopappan krånglar.
    Han har hotat mig, min pojkvän, skrivit att han hoppas att det blir missfall eller att barnet dör vid förlossningen och att han aldrig vill se oss. Aldrig att jag skulle lita på honom!
  • Anonym (tjejen)
    Whitetrash86 skrev 2014-03-22 20:15:49 följande:
    Bäst för er är att gifta er, vänta 1 år (eller vad som nu krävs) sen ansöka om närståendeadoption. Sparar ni hoten så kommer troligen domstolen tillåta adoptionen även om bio pappan sätter sig på tvären.
    Vad skönt
  • Anonym (tjejen)
    Drömmen skrev 2014-03-22 20:24:47 följande:

Jo men ändå skall du ju uppge faderns namn på intygen så då kommer det ju stå olika namn och det är det jag menar du kan ju inte ljuga för myndigheter, den sanningen kommer komma fram förr eller senare och då kan det slå hårdare mot dig en du anar men den risken är du tydligen beredd att ta om jag uppfattar dig rätt.
    Bara för han hotar ts så säger det inget om att han inte kan vara en bra far som månar om sitt barn. Har han hotat barnet och finns bevis på det?
    Tolka hur du vill. Jag kommer slåss med näbbar och klor för att mitt barn inte ska behöva vara i närheten av bion. Och hon förtjänar en bra pappa när det nu finns en sådan. Man är ingen bra pappa om man önskar att det ska bli missfall eller att barnet dör vid förlossningen punkt!
  • Anonym (tjejen)
    Anonym (inte) skrev 2014-03-22 20:25:50 följande:
    Det säger jag inte att du ska heller. Men om han stämmer dig för vårdnad och umgänge så får han troligen det. Men gör som flera har skrivit, utveckla ditt och sambons förhållande, gift er när det känns bra och ansök sen om närståendeadoption.
    Det ska vi göra. Och önskar man livet ur sitt barn har man inte förtjänat att träffa det!
  • Anonym (tjejen)
    Drömmen skrev 2014-03-22 20:49:22 följande:

Så vilket namn uppger du på intygen?
    Det vet jag inte än. Jag tänker inte bara rådfråga FL innan något beslut tas liksom...
  • Anonym (tjejen)
    cloudberry79 skrev 2014-03-22 20:50:31 följande:
    Jag vill dock varna dig för att förhindra umgänge om han så önskar. Om han vill ha umgänge tycker jag du ska vara tillmötesgående och genast boka tid hos familjerätten åt er båda innan du går med på något. Om du förhindrar umgänge kommer det vara till din nackdel vid ev rättegång.

Om han har hotat henne så är han inte en bra pappa, jag utgår från att TS talar sanning faktiskt.
    Jag har sparat en hel del hot. Om han inte ändrar drastiskt på sig tänker jag påvisa hur han är. Inte ställa mig i vägen.
  • Anonym (tjejen)
    Drömmen skrev 2014-03-22 20:57:26 följande:

Sanningen kan se olika ut beroende på vem man frågar speciellt i sådana här sammanhang
    Bra vilka mer kommer du rådfråga?
    Svärmor som jobbar på soc till exempel. Och barnmorska, kanske BVC.
  • Anonym (tjejen)
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-03-22 21:10:16 följande:
    Du kan ange rätt fader men INTE kryssa i för gemensam vårdnad.
    Nej , någon vårdnad ska han absolut inte ha. Hoppas ändå på adoption.
  • Anonym (tjejen)
    Lilje skrev 2014-03-22 21:13:12 följande:
    Efter sex-sju månader vet du att han är den rätte? Tror du ska lugna dig med adoptionen, jag spår en lång rad plastpappor i det här barnets liv...
    Läs! Vi har känt varandra i elva år. Varit bästa vänner i många år och halvt på g i flera år, men sen rann det ut i sanden när han pluggade utomlands ett år. Han kom hem och vi fann fram till varandra.
    Spå på du..
Svar på tråden Går det för min pojkvän att adoptera mitt barn?