Inlägg från: Anonym (faderskapspresum) |Visa alla inlägg
  • Anonym (faderskapspresum)

Går det för min pojkvän att adoptera mitt barn?

Om ni gifter er innan barnet föds blir din pojkvän automatiskt pappa och varken bion eller någon annan kan ta faderskapet ifrån honom.

Anonym (jopp) skrev 2014-03-22 19:44:47 följande:
    Jo det kan han, eller snarare få rätt till barnet iaf om han vill och kan bevisa att det ÄR han som är bio pappan.
    Nä, det kan han inte. Socialverket utreder endast faderskapet för barn födda inom äktenskapet om barnet, mamman eller den juridiska pappan ber om det.

Ingen annan, varken de själva eller någon som påstår sig vara fadern kan få en utredning öppnad.

Däremot kan den juridiska fadern/modern erkänna att bion är pappa och ge honom rättigheter, men det är frivilligt.
    oOMayaOo skrev 2014-03-22 20:11:07 följande:
    Eeeh.. va? Du har rätt fram till "och varken bion eller någon annan kan ta faderskapet ifrån honom.". Faderskapet är inte något som pappan "får", det handlar om barnets rätt att veta vem som är dens pappa. Och om det finns omständigheter som visar på att nån annan än den påstådda pappan är fadern så kan det utredas. 

Slut ljug.
    När ett barn föds inom äktenskapet "får" han faderskapet. Och för att någon annan ska bli fader behöver först hans faderskap hävas.
    Rätten att häva faderskapet har barnet, den juridiska fadern och modern. Ibland även anhöriga till en avliden juridisk fader.
    Socialverket som utreder faderskap har inte rätt att påbörja en process för att häva faderskapet själva, så en man som misstänker sig vara fader till ett barn fött inom äktenskapet kan inte få en utredning påbörjad.

Från familjerätten på nätet:

"Talan om hävande av faderskap får väckas av mannen i äktenskapet eller av barnet. Är mannen död kan i vissa fall hans arvingar väcka talan. En annan man som anser sig vara biologisk far till barnet kan däremot aldrig väcka talan om hävande av faderskapet."
    Anonym (jopp) skrev 2014-03-22 19:52:35 följande:
    Inte om det finns tillräckligt med bevis, gifte mig innan barnet föddes, maken blev ju automatiskt pappa, exet kom tillbaka efter 6år och fick efter mycket om och men genom domstolen rätt till umgänge på barnet.. eftersom han är pappan.
    Godkände du eller din man ditt ex som pappa i något skede?

Från familjerätten:

" Presumtionen anses automatiskt hävd om mannen i äktenskapet godkänner en annan mans faderskapsbekräftelse."

För om ni godkänt att han är fadern så kan han naturligtvis få umgänge också.
    oOMayaOo skrev 2014-03-22 20:29:59 följande:
    Exakt. Barnet kan väcka talan. Det innebär att vid misstanke så kommer det sociala göra det åt barnet, så att säga.
    Fel:

"Socialnämnden saknar talerätt i mål om hävande av faderskapspresumtionen."

De har endast rätt att för barnets del fastställa faderskap.
    oOMayaOo skrev 2014-03-23 00:16:16 följande:
    Suck.... 
    Var snäll och visa mig med vilket lagstöd socialen får begära en utredning för barnets del.

Socialen får gå in som ställföreträdare för ett omyndigt barn men de har inte rätt att påbörja en sådan. Den begäran ska komma från barnet.

www.socfamratt.se/faderskap/haeva-faderskap/431-raettegang
Svar på tråden Går det för min pojkvän att adoptera mitt barn?