• Anonym (:()

Min 4-åring är väldigt sen med språket och det gör så ont i mig!

Vår pojke blir 4 denna månaden och han är jättesen med språket.
    Vi går hos logoped och kör en del med teckenspråk för det visat sig underlätta och det går framåt det hör vi ju!
    Förra dagiset sa direkt att det var inget fel på honom, en helt normal pojke som var sen med språket.

Han var överaktiv när han var mindre men är jättelugn nu. Första logopeden sa att han verkade ha svårt att koncentrera sig men vi som känner honom såg så tydligt att han ignorerade henne för han kände på sig att något var på gång, när vi plötsligt går in i ett rum i en byggnad vi aldrig varit förr där vi mötet en främmande kvinna som ställer honom en massa frågor. Han är en smart kille.
    Nästa logoped(fick ny för vi flyttade)hon tyckte också han verkade ha svårt att koncentrera sig första gången. Då berättade vi att vi ser att han ignorerar med vilje för han hellre vill leka med de andra leksakerna än testet hon försöker genomföra och det förstår hon att det stämde nästa gång när han var betydligt mer foccuserad för han tyckte övningen var skoj.

Nu när han är större och de andra barnen på dagis och gården pratar mer tycker jag så synd om honom! 
    Han har så svårt att kommunicera med dem och de verkar tycka han är lite annorlunda eftersom de inte fattar vad han säger mestadels.
    Vi är ju vana vid honom och förstår nästan allt.

Är det fler med så stora barn som är väldigt sena med språket?

Jag personligen tror det är dyselexi då hans pappa har det och tycker tecken stämmer överens med de jag läst om och hur det kan visa sig som barn..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-15 19:11
    Ska tillägga att pojkarna han lekte med var 6-7 år.
    När en pojke som var 3,5 år kom ut och lekte gick det jättefint. Han är inte mycket mer utvecklad i språket tycker jag. Jämför också med vår pojkes kusin som är 6 månader yngre men pratar helt flytande, även om man inte ska jämföra.
    Han var också extremt tidig i kroppen. Har alltid varit otroligt stark och gick vid 10 månader.
  • Svar på tråden Min 4-åring är väldigt sen med språket och det gör så ont i mig!
  • Vevvis

Jag har två barn med grav dyspraxi som ligger långt efter sina jämnåriga när det gäller det verbala. De är 4 resp. 6 år gamla. Inte ens vi i familjen förstår allt de säger

• Anonym (känns igen)
    Anonym (:() skrev 2014-03-15 18:59:42 följande:
    Så gör vi också. Tidigare verkar han ha känt prestationsångest då man försökt få honom att upprepa men för ett par månader sedan såg man att han verkligen ville och det har hjälpt! Han har både svårt med uttal och ordförrådet. Vissa svåra ord kan han galant och andra lätta inte alls. När vi ber honom upprepa får han oftast till det till sist men kan ha fallit tillbaka i det gamla till nästa gång.  Jag märker nu att det kommer mer och mer jag aldrig hört innan, varje dag. Som idag när vi var ute sa han "Klättra upp där", "Gå ner där" vilket jag aldrig hört innan.  Han har lättare för engelska ord, vet inte om det är för han kollat på mycket engelska filmer. 

Då känns det som att ni är på rätt väg! Fortsätt på samma sätt så kommer det säkert att lossna och bli bättre och bättre. Prova med svenskt tal istället på filmerna, om det finns och går. Jag tror definitivt att han är på rätt väg!
    Vevvis skrev 2014-03-15 19:03:37 följande:
    Jag har två barn med grav dyspraxi som ligger långt efter sina jämnåriga när det gäller det verbala. De är 4 resp. 6 år gamla. Inte ens vi i familjen förstår allt de säger
    Beklagar! Hur gamla var de när de blev utredda? 
    Vi ska till en mer avancerad logoped snart då den vi har nu inte tyckte hon kunde ge rätt bedömning.
    Anonym (känns igen) skrev 2014-03-15 19:06:35 följande:

Då känns det som att ni är på rätt väg! Fortsätt på samma sätt så kommer det säkert att lossna och bli bättre och bättre. Prova med svenskt tal istället på filmerna, om det finns och går. Jag tror definitivt att han är på rätt väg!
    Tack! Jag tror det ockå! Även andra familjemedlemmar tycker att de märker stor skillnad bara på nu och för någon månad sedan och förstår mycket av det han säger i jämförelse för ca 6 månader sedan när de inte förstod honom alls!
  • Vevvis

De har båda fått remiss till logoped vid 18 månader. Första bedömningen tror jag gjordes när de var ca 2 år men deras diagnoser har de fått först när de var 3-4 år gamla. 
    I början gick de inte så ofta till logopeden iom att de inte alls pratade men ju äldre de blivit desto tätare har besöken blivit och sen de blev 3-4 år går de varje/varannan vecka med daglig träning hemma. Nu går den äldsta i förskoleklass och då tränar han dagligen (mån-fre) med en jätteduktig specialpedagog där istället för hemma. Sen har han en gomplatta som han tränar med hemma varje dag också.

Vevvis skrev 2014-03-15 19:23:52 följande:
    De har båda fått remiss till logoped vid 18 månader. Första bedömningen tror jag gjordes när de var ca 2 år men deras diagnoser har de fått först när de var 3-4 år gamla. 
    I början gick de inte så ofta till logopeden iom att de inte alls pratade men ju äldre de blivit desto tätare har besöken blivit och sen de blev 3-4 år går de varje/varannan vecka med daglig träning hemma. Nu går den äldsta i förskoleklass och då tränar han dagligen (mån-fre) med en jätteduktig specialpedagog där istället för hemma. Sen har han en gomplatta som han tränar med hemma varje dag också.
    Jag får se vad som händer när vi är hos logopeden nästa gång. Vi har ju kollat hörseln och han hörde perfekt och förstod allt hon bar honom göra i själva hörseluppgiften.

En annan sak som jag tycker är lite gulligt som han gör gjorde han precis. Han kom med sitt lördagsgodis och sa öppa (öppna) så sa jag "Säg öppna den mamma" så sa han "säg öpp-na den mamma", pappa hör och säger samma sak..då säger han "apelsin". Vilket är något han brukar göra för att skoja bort det hela när han inte har lust..apelsin, båt och en massa annat..

• Anonym (Känner en som...)

Jag förstår att du är ledsen. Jag kan inte ge råd men kan berätta om en familj jag känner.

Dottern, Anna, var sen med talet. Det var innan jag kände dem så hur sent vet jag inte. Men hon har som vuxen fortfarande svårt att uttala nya ord och utländska namn tex. Anna har diagnosen dyslexi. Hennes pappa också.

Anna har nu två barn, 3,5 och 5 år gamla. Båda är sena med talet. Mitt barn som är under tre pratar bättre än båda. Annas äldsta går till logoped.

Både Anna och hennes pappa har fått kämpa med språket, men båda har klarat universitetsstudier, den ena har doktorerat.

Vet inte vad jag vill säga med det här egentligen. Men förmodligen: ta all hjälp ni kan få och var ett stöd för ett barn. Trots svårigheter kan det gå fint.

Anonym (Känner en som...) skrev 2014-03-15 19:29:49 följande:
    Jag förstår att du är ledsen. Jag kan inte ge råd men kan berätta om en familj jag känner.
    Dottern, Anna, var sen med talet. Det var innan jag kände dem så hur sent vet jag inte. Men hon har som vuxen fortfarande svårt att uttala nya ord och utländska namn tex. Anna har diagnosen dyslexi. Hennes pappa också.
    Anna har nu två barn, 3,5 och 5 år gamla. Båda är sena med talet. Mitt barn som är under tre pratar bättre än båda. Annas äldsta går till logoped.
    Både Anna och hennes pappa har fått kämpa med språket, men båda har klarat universitetsstudier, den ena har doktorerat.
    Vet inte vad jag vill säga med det här egentligen. Men förmodligen: ta all hjälp ni kan få och var ett stöd för ett barn. Trots svårigheter kan det gå fint.
    Min man har dyslexi. Just därför gör jag den kopplingen och så mycket stämde när jag läste om det och just hur talsvårigheterna kan visa sig. När jag nämnde det för logopeden sa hon att det var en möjlighet.
    Självklart tar vi all hjälp vi kan få.
    Tycker mest det är sorgset nu när han är lite större och man ser hur elaka barn kan vara mot varandra även utan svårigheter.
  • Anonym (Känner en som...)
    Anonym (:() skrev 2014-03-15 19:29:20 följande:

En annan sak som jag tycker är lite gulligt som han gör gjorde han precis. Han kom med sitt lördagsgodis och sa öppa (öppna) så sa jag "Säg öppna den mamma" så sa han "säg öpp-na den mamma", pappa hör och säger samma sak..då säger han "apelsin". Vilket är något han brukar göra för att skoja bort det hela när han inte har lust..apelsin, båt och en massa annat..

Gull-unge!

Annas äldsta barn har logopeden och föräldrarna beskrivit som lat, eller snarare bekväm, vad gäller uttalet. Många ord kan hon, liksom din pojk, säga rätt. Men på gammal vana blir det det gamla vanliga uttalet. Pappa och mamma förstår ju ändå! Kanske är det bra att träffa folk så att barnet triggas att göra sig förstådd (obs, råd från en amatör!).
Svar på tråden Min 4-åring är väldigt sen med språket och det gör så ont i mig!