• Anonym (:()

    Min 4-åring är väldigt sen med språket och det gör så ont i mig!

    Vår pojke blir 4 denna månaden och han är jättesen med språket.
    Vi går hos logoped och kör en del med teckenspråk för det visat sig underlätta och det går framåt det hör vi ju!
    Förra dagiset sa direkt att det var inget fel på honom, en helt normal pojke som var sen med språket.

    Han var överaktiv när han var mindre men är jättelugn nu. Första logopeden sa att han verkade ha svårt att koncentrera sig men vi som känner honom såg så tydligt att han ignorerade henne för han kände på sig att något var på gång, när vi plötsligt går in i ett rum i en byggnad vi aldrig varit förr där vi mötet en främmande kvinna som ställer honom en massa frågor. Han är en smart kille.
    Nästa logoped(fick ny för vi flyttade)hon tyckte också han verkade ha svårt att koncentrera sig första gången. Då berättade vi att vi ser att han ignorerar med vilje för han hellre vill leka med de andra leksakerna än testet hon försöker genomföra och det förstår hon att det stämde nästa gång när han var betydligt mer foccuserad för han tyckte övningen var skoj.

    Nu när han är större och de andra barnen på dagis och gården pratar mer tycker jag så synd om honom! 
    Han har så svårt att kommunicera med dem och de verkar tycka han är lite annorlunda eftersom de inte fattar vad han säger mestadels.
    Vi är ju vana vid honom och förstår nästan allt.

    Är det fler med så stora barn som är väldigt sena med språket?


    Jag personligen tror det är dyselexi då hans pappa har det och tycker tecken stämmer överens med de jag läst om och hur det kan visa sig som barn..


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-15 19:11
    Ska tillägga att pojkarna han lekte med var 6-7 år.
    När en pojke som var 3,5 år kom ut och lekte gick det jättefint. Han är inte mycket mer utvecklad i språket tycker jag. Jämför också med vår pojkes kusin som är 6 månader yngre men pratar helt flytande, även om man inte ska jämföra.
    Han var också extremt tidig i kroppen. Har alltid varit otroligt stark och gick vid 10 månader.
  • Svar på tråden Min 4-åring är väldigt sen med språket och det gör så ont i mig!
  • pluvdo

    TS: En OT-fråga bara, det är inte dig jag mailat med tidigare eller?


    MVH Den smartaste kniven i lådan.
  • Anonym (:()
    mia1234 skrev 2014-03-16 14:29:44 följande:
    Bara en fråga har ni kollat spaltgomen på honom? Känner igen de där så otroligt mycket från en kompis från unga åren
    Nej det har vi inte gjort. Vart vänder vi oss?
  • Anonym (:()
    pluvdo skrev 2014-03-16 14:51:10 följande:
    TS: En OT-fråga bara, det är inte dig jag mailat med tidigare eller?
    Nej, har inte diskuterat detta på något forum innan
  • mia1234

    Jag hade en kompis där strängen till tungan var för stram. Gjorde att rörligheten i den var mycket mindre på något sätt. Man kan inte forma orden som man skall. han jag kände prata som en ett åring i 5års ålden. Tycker de e fruktansvärt dåligt om dem ej har tittat detta på din son då det faktiskt inte är så ovanligt när barnen är så extremt efter i talet. Tror INTE din son har ett handikapp som alla drar som slutsats jämt.

  • Anonym (..)

    Hej Ts.

    Min dotter är 5,5 år. Hon har svåra språkstörningar och ligger på en 2,5-3 årings nivå. I höstas fick jag min dotter placerad på ett dagis med inriktningar på språkstörningar. Där träffar hon logopeder och socialpedagoger varje dag som jobbar med henne. Visst talet utvecklas sakta men säkert. Hon har tidvis väldigt svårt att koncentrera sig, har svårt att sitta stilla och blir ofta arg i ren frustation att man inte förstå vad hon menar. Man märker stor skillnad om hon är i stora eller små grupper. Fungerar betydligt bättre i en liten grupp på dagis.

    Har ni kollat hörseln på eran son? Det kan hända att han kanske hör dåligt och därför har svårt med talet?

  • blubbblubb

    Hej.
    Ett par saker som jag reagerat på:
    * Skilj på hönan och ägget.  Språkstörning/försening är problem med att hantera språket. Dyslexi är läs och skrivsvårigheter.En stor majoriteten av de som har språkförsening (inom grammatik, förståelse osv) har även dyslexi. Dyslexi är dock det som är kopplat till läs och skrivproblemen. 

    * Har ni testat barnets språkförståelse hos logopeden? Som förälder är det svårt att bedöma objektivt.  Att han förstår meningen när du byter ut servett mot papper är ju inte så konstigt. Papper är ett ord barn oftast lär sig långt före servett.  Klart han förstår mer när du förenklar. Det gör väl alla barn och har inget med dyslexi att göra.(Nu är det inte alarmerade att inte förstå servett om det inte är ett ord du använder dagligen)


    *Koncentrationsproblem är starkt kopplat till språkproblem. Tror ni anledningen till språkproblem har med koncentrationsförmåga att göra bör ni utreda det separat.

    *Att kunna säga ett ord separat under övning är ett första steg. Att kunna säga det ihop med ett eller flera andra ord under övning är ett andra steg. Att använda ordet i mening separat från övning är ett tredje steg. Att det tar mycket längre tid är inget konstigt.
    Om jag tränar min dotter behärskar hon steg 1 inom 1 månad, Steg 2 inom 2 månader och steg 3 efter ca 6 månader daglig träning (under förutsättning att det är ett språkljud hon är mogen för).

    *Att upprepa en hel mening utan att ändra mig till dig, ta bort säg osv. Kallas ekotal och är vanligt hos barn med autism
      

  • Anonym (v)

    Hej min son hade också problem med talet han pekade och gjorde några ljud han var lite senare med små saker också som jämnåriga klarade av. Vi gick hos logoped och specialpedagogen kom till förskolan och arbetade med honom. Logopeden tyckte jag inte om hon dömde ut min son från början han skulle aldrig prata normalt aldrig enligt henne. Det köpte inte jag och min man specialpedagogen var på våran linje vi bytte senare då blev allt mycket bättre.

    För att göra det kort våran son fick diagnosen lindrigt utvecklingsstörd efter många tester hos psykolog talet kom igång idag pratar han som vilket normalt barn som helst inget av hans språkstörning finns kvar där ser man hur fel logopeder kan ha våran son är idag  10 år

  • Anonym (..)
    Anonym (v) skrev 2014-03-18 11:59:06 följande:
    Hej min son hade också problem med talet han pekade och gjorde några ljud han var lite senare med små saker också som jämnåriga klarade av. Vi gick hos logoped och specialpedagogen kom till förskolan och arbetade med honom. Logopeden tyckte jag inte om hon dömde ut min son från början han skulle aldrig prata normalt aldrig enligt henne. Det köpte inte jag och min man specialpedagogen var på våran linje vi bytte senare då blev allt mycket bättre.

    För att göra det kort våran son fick diagnosen lindrigt utvecklingsstörd efter många tester hos psykolog talet kom igång idag pratar han som vilket normalt barn som helst inget av hans språkstörning finns kvar där ser man hur fel logopeder kan ha våran son är idag  10 år



    Åh det gav iallafall mig hopp!
  • Anonym (autistisk)
    Anonym (:() skrev 2014-03-16 11:38:33 följande:
    Det händer oftast när han inte är uppmärksam och också ett av symptomen på dyslexi. 

    Jag förstår inte hur han skulle kunna vara autistisk. Bilden jag har av ett autistiskt barn passar inte in på min son. 

    Hur beter sig de autistiska barn ni känner eller träffat? Finns det olika grader? Jag har svårt att tro att varken dagis eller logopeden skulle nämnt möjligheten eller ta upp att han betedde sig annorlunda.



    Nu säger jag inte att din son är autistisk, men vad gäller kunskapen om autism är den väldigt liten även bland vårdpersonal, förskolelärare och de som jobbar inom psykiatrin. (Jag vet att ni inte har haft kontakt med psykiatrin jag sa det mest för att de om någon borde ha kunskapen.)

    Själv fick jag min autism diagnos när jag var 27 år gammal och då hade jag valsat runt i psykiatrin i tre år utan att någon ens hade nämnt autism. Ingen förskolelärare, lärare eller övrig skolpersonal hade nämnt det heller.

    Vad är din bild av ett autistiskt barn?
  • Anonym (:()
    blubbblubb skrev 2014-03-18 11:29:12 följande:

    Hej.
    Ett par saker som jag reagerat på:
    * Skilj på hönan och ägget.  Språkstörning/försening är problem med att hantera språket. Dyslexi är läs och skrivsvårigheter.En stor majoriteten av de som har språkförsening (inom grammatik, förståelse osv) har även dyslexi. Dyslexi är dock det som är kopplat till läs och skrivproblemen. 

    * Har ni testat barnets språkförståelse hos logopeden? Som förälder är det svårt att bedöma objektivt.  Att han förstår meningen när du byter ut servett mot papper är ju inte så konstigt. Papper är ett ord barn oftast lär sig långt före servett.  Klart han förstår mer när du förenklar. Det gör väl alla barn och har inget med dyslexi att göra.(Nu är det inte alarmerade att inte förstå servett om det inte är ett ord du använder dagligen)


    *Koncentrationsproblem är starkt kopplat till språkproblem. Tror ni anledningen till språkproblem har med koncentrationsförmåga att göra bör ni utreda det separat.

    *Att kunna säga ett ord separat under övning är ett första steg. Att kunna säga det ihop med ett eller flera andra ord under övning är ett andra steg. Att använda ordet i mening separat från övning är ett tredje steg. Att det tar mycket längre tid är inget konstigt.
    Om jag tränar min dotter behärskar hon steg 1 inom 1 månad, Steg 2 inom 2 månader och steg 3 efter ca 6 månader daglig träning (under förutsättning att det är ett språkljud hon är mogen för).

    *Att upprepa en hel mening utan att ändra mig till dig, ta bort säg osv. Kallas ekotal och är vanligt hos barn med autism
      


    Börjar bli trött på att upprepa mig nu så om alla med återkommande påstående orkar ta sig tiden att läsa bakåt!


    Dyslexi visar sig vanligen hos barn just via språket! Kolla fakta innan du pratar om att "skilja på hönan och ägget".
    Jag vet inte om min uppfattning av väldigt sen med språket är samma som din. Min pojke kan säga hela meningar. Utan att det är att säga efter. Det kommer mer och mer för varje dag nu som jag sagt och bara senaste veckan har han sagt flera nya meningar jag aldrig hört honom säga förrut.

    Och det är EN gång han upprepade "säg" när jag sa det..det har han inte gjort innan. 


    Just mig/dig har han svårt för. 


     


    Anonym (autistisk) skrev 2014-03-19 04:41:50 följande:


    Nu säger jag inte att din son är autistisk, men vad gäller kunskapen om autism är den väldigt liten även bland vårdpersonal, förskolelärare och de som jobbar inom psykiatrin. (Jag vet att ni inte har haft kontakt med psykiatrin jag sa det mest för att de om någon borde ha kunskapen.)

    Själv fick jag min autism diagnos när jag var 27 år gammal och då hade jag valsat runt i psykiatrin i tre år utan att någon ens hade nämnt autism. Ingen förskolelärare, lärare eller övrig skolpersonal hade nämnt det heller.

    Vad är din bild av ett autistiskt barn?

    Jag har inte direkt någon bild av ett barn med autism förrutom de symptom jag kan läsa på nätet.


    Min syster är socialarbetare och har även studerat detta ämne och har sagt att hon aldrig skulle tänka tanken på att tro han var autistisk.


    Är det vanligt att barn som är autistiska, kanske en lindrig variant beter sig som andra barn förrutom språket?
    Jag förstår liksom inte varför alla fastnat på autism när det är så otroligt vanligt att barn är sena med språket och att hans pappa dessutom har dyslexi, vilket är ärftligt. Jag söker andra som har barn med språksvårigheter, inte de som har autistiska barn då mitt barn inte har den diagnosen.
    Och som sagt hade doktorn rått oss att testa för detta hade vi självfallet gjort det!


    Anonym (..) skrev 2014-03-18 08:24:16 följande:
    Hej Ts.
    Min dotter är 5,5 år. Hon har svåra språkstörningar och ligger på en 2,5-3 årings nivå. I höstas fick jag min dotter placerad på ett dagis med inriktningar på språkstörningar. Där träffar hon logopeder och socialpedagoger varje dag som jobbar med henne. Visst talet utvecklas sakta men säkert. Hon har tidvis väldigt svårt att koncentrera sig, har svårt att sitta stilla och blir ofta arg i ren frustation att man inte förstå vad hon menar. Man märker stor skillnad om hon är i stora eller små grupper. Fungerar betydligt bättre i en liten grupp på dagis.
    Har ni kollat hörseln på eran son? Det kan hända att han kanske hör dåligt och därför har svårt med talet?

    Hej! 


    Vi har kollat hörseln och det var inget fel alls på den och han förstod övningen och kunde utföra den korrekt.

  • Anonym (:()

    Och jag säger det igen! INGET av dessa symptom passar in på mitt barn!

     Tidiga tecken på autism hos spädbarn och
     småbarn:


    • Ingen ögonkontakt


    • Besvarar inte leenden


    • Svarar inte på sitt namn eller till ljudet av en välbekant röst


    • Följer inte föremål visuellt


    • Vinkar inte farväl eller använder inte andra gester för att kommunicera


    • Följer inte gesten när du pekar ut saker


    • Uttalar inte ljud för att få din uppmärksamhet


    • Härmar inte rörelser och ansiktsuttryck


    • Leker inte och delar inte intressen och njutning med andra människor


    • Frågar inte om hjälp eller gör andra grundläggande önskemål.


    Följande förseningar kräver en omedelbar utvärdering av barnläkare.


    • 6 månader: Inga stora leenden eller andra varma uttryck


    • 9 månader: Ingen vanlig respons på  ljud, leenden, eller andra ansiktsuttryck.


    • 12 månader: bristande respons på namn.


    • 12 månader: Inga joller eller ”barnspråk”.


    • 12 månader: Ingen vanlig respons på  gester, som att peka, visa eller vinka.


    • 16 månader: Inga uttalade ord.


    • 24 månader: Uttalar inga meningsfulla fraser med två eller flera ord.




     Beteende ligger som grund till diagnos

    Autism varierar kraftigt i sin svårighetsgrad och symtom kan gå oredovisade, särskilt i lindrigt drabbade barn eller när den maskeras av handikapp. Läkare förlitar sig på en kärngrupp av beteenden för att göra dem uppmärksamma på möjligheten av en diagnos av autism.


     Dessa beteenden är:


    • Nedsatt förmåga att bli vän med kamrater och nedsatt förmåga att inleda eller upprätthålla samtal med andra


    • Avsaknad av eller försämring av fantasifulla och sociala lekar


    • Stereotypa, repetitiva eller ovanligt språkbruk


    • Begränsade intressen som inte är naturliga i intensitet eller fokusering


    • Upptagenhet med vissa föremål eller ämnen


    • Osmidiga rutiner eller ritualer som kan uppfattas vulgära

  • Anonym (ggggg)
    Anonym (:() skrev 2014-03-19 13:28:59 följande:

    Börjar bli trött på att upprepa mig nu så om alla med återkommande påstående orkar ta sig tiden att läsa bakåt!


    Dyslexi visar sig vanligen hos barn just via språket! Kolla fakta innan du pratar om att "skilja på hönan och ägget".


     


     


    Är du dum eller spelar du?
    Du kallar din son i rubriken väldigt sen Jag har nämligen inte sagt att din son inte kan säga hela meningar.

    Dyslexi är en undergrupp till läs och skrivsvårigheter, som i sin tur är en undergrupp till språkproblem.
    Det är inte läs och skrivsvårigheter som gör att din son inte talar ordentligt. Den bakomliggande orsaken till din sons språkproblem kommer däremot göra att han troligtvis även kommer ha problem med läs och skrivinlärningen.
     
    Jämför med motoriskt sena. Barn som inte går när de är 2 år kommer med största sannolikhet lida av "oförmåga att åka skidskor", det är dock inte oförmågan att åka skidskor som gör att de inte kan gå när de är 2 år gamla. Googlar du på barn som aldrig lär sig åka skidskor kommer du antagligen hitta att många inte gick när de var 2 år, likväl är det inte "oförmåga att åka skidskor" som är 2-åringens problem.

       

     
  • Anonym (ggggg)
    Anonym (:() skrev 2014-03-19 13:49:09 följande:

    Och jag säger det igen! INGET av dessa symptom passar in på mitt barn!

     Tidiga tecken på autism hos spädbarn och småbarn:


    • Ingen ögonkontakt


    • Besvarar inte leenden


    • Svarar inte på sitt namn eller till ljudet av en välbekant röst


    • Följer inte föremål visuellt


    • Vinkar inte farväl eller använder inte andra gester för att kommunicera


    • Följer inte gesten när du pekar ut saker


    • Uttalar inte ljud för att få din uppmärksamhet


    • Härmar inte rörelser och ansiktsuttryck


    • Leker inte och delar inte intressen och njutning med andra människor


    • Frågar inte om hjälp eller gör andra grundläggande önskemål.


    Följande förseningar kräver en omedelbar utvärdering av barnläkare.


    • 6 månader: Inga stora leenden eller andra varma uttryck


    • 9 månader: Ingen vanlig respons på  ljud, leenden, eller andra ansiktsuttryck.


    • 12 månader: bristande respons på namn.


    • 12 månader: Inga joller eller ”barnspråk”.


    • 12 månader: Ingen vanlig respons på  gester, som att peka, visa eller vinka.


    • 16 månader: Inga uttalade ord.


    • 24 månader: Uttalar inga meningsfulla fraser med två eller flera ord.


     Beteende ligger som grund till diagnos

    Autism varierar kraftigt i sin svårighetsgrad och symtom kan gå oredovisade, särskilt i lindrigt drabbade barn eller när den maskeras av handikapp. Läkare förlitar sig på en kärngrupp av beteenden för att göra dem uppmärksamma på möjligheten av en diagnos av autism.


     Dessa beteenden är:


    • Nedsatt förmåga att bli vän med kamrater och nedsatt förmåga att inleda eller upprätthålla samtal med andra


    • Avsaknad av eller försämring av fantasifulla och sociala lekar


    • Stereotypa, repetitiva eller ovanligt språkbruk


    • Begränsade intressen som inte är naturliga i intensitet eller fokusering


    • Upptagenhet med vissa föremål eller ämnen


    • Osmidiga rutiner eller ritualer som kan uppfattas vulgära


    Nu tillhör inte jag de som skrivit om autism, mer än att ekotal är ett tecken på det. Jag tycker absolut inte du ska undersöka autism närmare om det inte är någonting varken du eller någon i omgivningen tror på. 

    Din TS beskriver tydligen en engångshändelse med andra barn på gården? Men hur är han generellt med andra jämnåriga kamrater. Har han problem där måste han få hjälp omedelbart. Det är det man varit mest observant på gällande min dotter. Just om det påverkar leken med jämnåriga. För det kan leda till att barnet blir mer tyst än vad det egentligen vill, vilket naturligtvis också fördröjer problemen.

  • Anonym (:()
    Anonym (ggggg) skrev 2014-03-19 14:38:08 följande:
    Nu tillhör inte jag de som skrivit om autism, mer än att ekotal är ett tecken på det. Jag tycker absolut inte du ska undersöka autism närmare om det inte är någonting varken du eller någon i omgivningen tror på. 

    Din TS beskriver tydligen en engångshändelse med andra barn på gården? Men hur är han generellt med andra jämnåriga kamrater. Har han problem där måste han få hjälp omedelbart. Det är det man varit mest observant på gällande min dotter. Just om det påverkar leken med jämnåriga. För det kan leda till att barnet blir mer tyst än vad det egentligen vill, vilket naturligtvis också fördröjer problemen.

    Han har inga problem med att leka med jämnåriga, det går alldeles utmärkt och han har vänner som blir jätteglada när de ser honom komma på morgonen. 


    Ja, ursäkta om jag blev aningen irriterad. Det jag försöker säga vilket också logopeden menade var att om man har dyslexi kan det visa sig via språksvårighet som barn och att det absolut kunde stämma eftersom hans pappa har det och alltid haft. 


    Och irritationen kom då ett flertal skriker autism när inget av symptomen enligt de listorna jag kollat stämmer. Pojkarna på gården verkade mest obekväma eftersom de var mitt uppe i lek och inte hör riktigt vad han säger.


    Jag förstår ju nästan allt då jag är van vid honom och har lärt mig, han är också bra på att visa med kroppsspråk.
    Testade honom lite precis med djur, efter ett par gånger om man uttalar ordet väldigt noga så får han till det men det är svårt för honom det märker jag. Just V har han svårt för och ersätter med någon annan bokstav.

  • Anonym (ggggg)
    Anonym (:() skrev 2014-03-19 15:27:01 följande:

    Han har inga problem med att leka med jämnåriga, det går alldeles utmärkt och han har vänner som blir jätteglada när de ser honom komma på morgonen. 


    Ja, ursäkta om jag blev aningen irriterad. Det jag försöker säga vilket också logopeden menade var att om man har dyslexi kan det visa sig via språksvårighet som barn och att det absolut kunde stämma eftersom hans pappa har det och alltid haft. 


    Och irritationen kom då ett flertal skriker autism när inget av symptomen enligt de listorna jag kollat stämmer. Pojkarna på gården verkade mest obekväma eftersom de var mitt uppe i lek och inte hör riktigt vad han säger.


    Jag förstår ju nästan allt då jag är van vid honom och har lärt mig, han är också bra på att visa med kroppsspråk.
    Testade honom lite precis med djur, efter ett par gånger om man uttalar ordet väldigt noga så får han till det men det är svårt för honom det märker jag. Just V har han svårt för och ersätter med någon annan bokstav.


    Men, vad bra. Det är alltid svårt över nätet. Din TS skrevs uppenbarligen direkt efter en händelse som gjorde att du blev ledsen och som läsare är det svårt att veta att det var en engångshändelse och inte ett normalbeteende du beskrev. 

    Jag har en tjej med språkproblem som är 2 år äldre än din son. Jag har känt att det är bra att känna till sambandet mellan npf och språkproblem men att så länge vi eller förskolan upplever några problem är det inget att tänka närmare på. Att det kan vara problem att hålla ögonen öppna för och reagera på försiktiga kommentarer men ser man inget problem nu så är det inga problem nu.
    När hon var 4 år började vi fundera kring koncentrationsförmåga och att hon var aktiv för att vara tjej. Vid 5 år började förskolan prata om att hon aldrig valde stillasittande lekar och då valde vi att starta utredning som ledde till en ADHD-diagnos. Idag tror man att språkproblemen beror på ADHD:n men att det inte påverkar hur man arbetar vidare med språket.
    Psykologen pratar om låg ögonkontakt och att hon väljer sysselsättning på förskolan efter aktivitetsnivå och inte efter kompisar. Inget som ens motiverar en autismutredning då hon leker bra och gärna med jämngamla men något som kan vara värt att ha i bakhuvudet om det skulle bli problem med kompisar eller udda beteende. 
    Försök se autismförslagen som det, något som kan vara bra att ha i bakhuvudet om det börjar pratas om andra sociala problem men som inte behöver utredas och funderas över så mycket just nu. 
  • Anonym (:()
    Anonym (ggggg) skrev 2014-03-19 16:07:34 följande:
    Men, vad bra. Det är alltid svårt över nätet. Din TS skrevs uppenbarligen direkt efter en händelse som gjorde att du blev ledsen och som läsare är det svårt att veta att det var en engångshändelse och inte ett normalbeteende du beskrev. 

    Jag har en tjej med språkproblem som är 2 år äldre än din son. Jag har känt att det är bra att känna till sambandet mellan npf och språkproblem men att så länge vi eller förskolan upplever några problem är det inget att tänka närmare på. Att det kan vara problem att hålla ögonen öppna för och reagera på försiktiga kommentarer men ser man inget problem nu så är det inga problem nu.
    När hon var 4 år började vi fundera kring koncentrationsförmåga och att hon var aktiv för att vara tjej. Vid 5 år började förskolan prata om att hon aldrig valde stillasittande lekar och då valde vi att starta utredning som ledde till en ADHD-diagnos. Idag tror man att språkproblemen beror på ADHD:n men att det inte påverkar hur man arbetar vidare med språket.
    Psykologen pratar om låg ögonkontakt och att hon väljer sysselsättning på förskolan efter aktivitetsnivå och inte efter kompisar. Inget som ens motiverar en autismutredning då hon leker bra och gärna med jämngamla men något som kan vara värt att ha i bakhuvudet om det skulle bli problem med kompisar eller udda beteende. 
    Försök se autismförslagen som det, något som kan vara bra att ha i bakhuvudet om det börjar pratas om andra sociala problem men som inte behöver utredas och funderas över så mycket just nu. 

    Du har helt rätt! När jag skrev inlägget var jag verkligen i ett känsligt stadie då det gick upp för mig att nu börjar han bli stor och kunde själv minnas hur mina klasskompisar kunde beté sig även när vi var väldigt små.


    En del i familjen spekulerade om ADHD när han var mindre för han satt aldrig stilla precis som din dotter. Jag var verkligen bara skinn och ben för jag sprang efter honom hela tiden och var vi hemma hos någon vågade jag inte ens sätta mig ner i rädsla av att han skulle ta sönder något. 


    Nu har han lugnat sig jättemycket. Han kan sitta och se film och även leka lugnt. Hans pappa är även väldigt energisk och har överskottsenergi så det heter duga. Vi kan ha haft många sömnlösa nätter på rad och han är ändå pigg och glad på dagarna. Så jag antar att han är mycket efter sin pappa eftersom han lugnat sig, annars hade jag nog trott det var ADHD. Är han inte intresserad av det man vill visa honom så bryr han sig verkligen inte om det eller vill lägga någon energi på det. 


    Dock har jag märkt att om han har kompisar hemma blir han supervild men som sagt, det är inget som stör varken hemma eller på dagis men kanske har det ett samband med språket.


     

  • mia1234

    Alltså han kan ju bara vara sen i sin utveckling. Men som jag sa innan kolla spaltgomen. Lätt ingrepp om de skulle vara det och kan lova dig han börjar prata som bara den om de skulle vara det

  • ida179

    Hej vill du maila mig din email adress på ida_179@yahoo.se. Det du beskriver om din som stämmer helt på min son som fyllt 4 år i april, vi kan kanske prata om det då vi verkar ha samma bekymmer. Mvh Ida

  • beccis3188

    Hej TS!

    hur har det gått för dig och din son? Har en son med likna de problem. Mvh Rebecca 

  • Anonym (Trött dag)

    Min kompis son pratade inget alls, en dag började han plötsligt prata för första gången när han var 6 år. Det kom som en överraskning.
    Sambons dotter från ex började prata när hon var 5.
    Så jag tror det är olika.
    Mamma sa att jag började prata och härma allt jag hörde som 2 åring och storebrorsan började prata när han var 4.

Svar på tråden Min 4-åring är väldigt sen med språket och det gör så ont i mig!