• Anonym (:()

Min 4-åring är väldigt sen med språket och det gör så ont i mig!

Vår pojke blir 4 denna månaden och han är jättesen med språket.
    Vi går hos logoped och kör en del med teckenspråk för det visat sig underlätta och det går framåt det hör vi ju!
    Förra dagiset sa direkt att det var inget fel på honom, en helt normal pojke som var sen med språket.

Han var överaktiv när han var mindre men är jättelugn nu. Första logopeden sa att han verkade ha svårt att koncentrera sig men vi som känner honom såg så tydligt att han ignorerade henne för han kände på sig att något var på gång, när vi plötsligt går in i ett rum i en byggnad vi aldrig varit förr där vi mötet en främmande kvinna som ställer honom en massa frågor. Han är en smart kille.
    Nästa logoped(fick ny för vi flyttade)hon tyckte också han verkade ha svårt att koncentrera sig första gången. Då berättade vi att vi ser att han ignorerar med vilje för han hellre vill leka med de andra leksakerna än testet hon försöker genomföra och det förstår hon att det stämde nästa gång när han var betydligt mer foccuserad för han tyckte övningen var skoj.

Nu när han är större och de andra barnen på dagis och gården pratar mer tycker jag så synd om honom! 
    Han har så svårt att kommunicera med dem och de verkar tycka han är lite annorlunda eftersom de inte fattar vad han säger mestadels.
    Vi är ju vana vid honom och förstår nästan allt.

Är det fler med så stora barn som är väldigt sena med språket?

Jag personligen tror det är dyselexi då hans pappa har det och tycker tecken stämmer överens med de jag läst om och hur det kan visa sig som barn..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-15 19:11
    Ska tillägga att pojkarna han lekte med var 6-7 år.
    När en pojke som var 3,5 år kom ut och lekte gick det jättefint. Han är inte mycket mer utvecklad i språket tycker jag. Jämför också med vår pojkes kusin som är 6 månader yngre men pratar helt flytande, även om man inte ska jämföra.
    Han var också extremt tidig i kroppen. Har alltid varit otroligt stark och gick vid 10 månader.
  • Svar på tråden Min 4-åring är väldigt sen med språket och det gör så ont i mig!
  • Anonym (malin)
    Anonym (:() skrev 2014-03-15 18:48:34 följande:
    Var har jag sagt att han foccuserar på saker och inte personer? Jag sa att om logopeden försöker få honom att leka med en leksak han finner ointressant och inte vill leka med den så börjar han leka med något annat.
    Det var väl inte riktigt så du skrev.

"Första logopeden sa att han verkade ha svårt att koncentrera sig men vi som känner honom såg så tydligt att han ignorerade henne för han kände på sig att något var på gång, när vi plötsligt går in i ett rum i en byggnad vi aldrig varit förr där vi mötet en främmande kvinna som ställer honom en massa frågor.

Jag har själv en 4-åring. När hon möter nya människor så blir hon antingen blyg/sur eller så så spelar hon med. Hon ignorerar inte människor och börjar leka med annat på det sättet du beskriver. Det har inget av mina barn gjort. Nu är ju inte mina barn normen, men jag skulle nog undrat varför mitt barn beter sig på det viset. Gör inte du det?

Han pratar ofta om personer i vår närhet han tycker om och att han vill träffa dem. Försöker kommunicera med oss och göra sig förstådd både via kroppsspråk och genom att försöka prata. Använder sig av tecken om han känner att vi verkligen inte förstår honom. Han vill hela tiden visa vad han håller på med eller tittar på och vill att man ska delta i det han gör.
    Denna tråden handlar inte om autism och jag är inte i förnekelse, jag är helt säker på att han inte är autistisk. Han är en helt normal pojke som har svårt med språket

• Anonym (malin)
    Anonym (:() skrev 2014-03-15 18:52:47 följande:
    Han pratar ofta om personer i vår närhet han tycker om och att han vill träffa dem. Försöker kommunicera med oss och göra sig förstådd både via kroppsspråk och genom att försöka prata. Använder sig av tecken om han känner att vi verkligen inte förstår honom. Han vill hela tiden visa vad han håller på med eller tittar på och vill att man ska delta i det han gör.
    Denna tråden handlar inte om autism och jag är inte i förnekelse, jag är helt säker på att han inte är autistisk. Han är en helt normal pojke som har svårt med språket
    Ja jag har ingen aning om vad som ligger bakom men jag tycker du ska vara lite försiktig med att bara avfärda saker. Som jag skrivit så har jag en syster med funktionshinder inom autismspektrat och hon fungerar som en helt normal person på ytan, men det är hon inte och det har varit mycket sorg kring det.

Men om ni har sen talutveckling i familjen så kanske det bara löser sig av sig självt med tiden?
    Anonym (malin) skrev 2014-03-15 18:52:42 följande:
    Det var väl inte riktigt så du skrev.

"Första logopeden sa att han verkade ha svårt att koncentrera sig men vi som känner honom såg så tydligt att han ignorerade henne för han kände på sig att något var på gång, när vi plötsligt går in i ett rum i en byggnad vi aldrig varit förr där vi mötet en främmande kvinna som ställer honom en massa frågor.

Jag har själv en 4-åring. När hon möter nya människor så blir hon antingen blyg/sur eller så så spelar hon med. Hon ignorerar inte människor och börjar leka med annat på det sättet du beskriver. Det har inget av mina barn gjort. Nu är ju inte mina barn normen, men jag skulle nog undrat varför mitt barn beter sig på det viset. Gör inte du det?
    Du får det att låta som att du var där och har sett händelseförloppet. Skrev jag att min pojke gick rakt förbi logopeden, tittade inte på henne, ignorerade henne. Han deltog i övningarna hon försökte göra men hans uppmärksamhet drogs stundvis till andra leksaker hon hade i rummet. Helt normalt för en 3, snart 4 åring enligt mig. Alla barn är olika och han är ett glatt, aktivt barn med stark vilja. Det gör honom inte autistisk. Undrar inte du varför du tvunget vill antyda det när jag själv är väldigt övertygad om att så är inte fallet och om något tror jag att det är dyslexi?
  • Anonym (känns igen)

Mitt kusinbarn hade också problem med talet, i hans fall var det mer att han var så ivrig att få fram orden så det tog stopp istället. Som en variant på stamning nästan. Vad har din son problem med, är det uttal eller ordförråd eller både och? Ett tips är att ni upprepar det han säger, fast med rätt uttal och fler ord och följdfrågor hela tiden. Exempel, säger han "tössti" svarar du "Jaså du är törstig, vad vill du dricka?". Ett annat tips är att läsa mycket böcker tillsammans, och då be honom läsa för dig också (upprepa det du läste, mening för mening.) Mitt kusinbarn var också en smart kille, han lärde sig dessutom läsa som 4-åring med denna metod samt att talet blev mycket bättre också.

Anonym (malin) skrev 2014-03-15 18:55:01 följande:
    Ja jag har ingen aning om vad som ligger bakom men jag tycker du ska vara lite försiktig med att bara avfärda saker. Som jag skrivit så har jag en syster med funktionshinder inom autismspektrat och hon fungerar som en helt normal person på ytan, men det är hon inte och det har varit mycket sorg kring det.

Men om ni har sen talutveckling i familjen så kanske det bara löser sig av sig självt med tiden?
    Självfallet skulle jag inte avfärda en utredning om dagis eller logopeden ansåg att det behövdes. 
  • Anonym (malin)
    Anonym (:() skrev 2014-03-15 18:55:28 följande:
    Du får det att låta som att du var där och har sett händelseförloppet. Skrev jag att min pojke gick rakt förbi logopeden, tittade inte på henne, ignorerade henne. Han deltog i övningarna hon försökte göra men hans uppmärksamhet drogs stundvis till andra leksaker hon hade i rummet. Helt normalt för en 3, snart 4 åring enligt mig. Alla barn är olika och han är ett glatt, aktivt barn med stark vilja. Det gör honom inte autistisk. Undrar inte du varför du tvunget vill antyda det när jag själv är väldigt övertygad om att så är inte fallet och om något tror jag att det är dyslexi?
    Jag utgår ifrån det du själv har skrivit i din trådstart. Är det fel? Ska jag läsa in något annat i dina ord?
    Anonym (känns igen) skrev 2014-03-15 18:55:47 följande:
    Mitt kusinbarn hade också problem med talet, i hans fall var det mer att han var så ivrig att få fram orden så det tog stopp istället. Som en variant på stamning nästan. Vad har din son problem med, är det uttal eller ordförråd eller både och? Ett tips är att ni upprepar det han säger, fast med rätt uttal och fler ord och följdfrågor hela tiden. Exempel, säger han "tössti" svarar du "Jaså du är törstig, vad vill du dricka?". Ett annat tips är att läsa mycket böcker tillsammans, och då be honom läsa för dig också (upprepa det du läste, mening för mening.) Mitt kusinbarn var också en smart kille, han lärde sig dessutom läsa som 4-åring med denna metod samt att talet blev mycket bättre också.

Så gör vi också. Tidigare verkar han ha känt prestationsångest då man försökt få honom att upprepa men för ett par månader sedan såg man att han verkligen ville och det har hjälpt! Han har både svårt med uttal och ordförrådet. Vissa svåra ord kan han galant och andra lätta inte alls. När vi ber honom upprepa får han oftast till det till sist men kan ha fallit tillbaka i det gamla till nästa gång. 

Jag märker nu att det kommer mer och mer jag aldrig hört innan, varje dag. Som idag när vi var ute sa han "Klättra upp där", "Gå ner där" vilket jag aldrig hört innan. 
    Han har lättare för engelska ord, vet inte om det är för han kollat på mycket engelska filmer. 

Anonym (malin) skrev 2014-03-15 18:57:15 följande:
    Jag utgår ifrån det du själv har skrivit i din trådstart. Är det fel? Ska jag läsa in något annat i dina ord?
    Absolut inte men jag tycker inte att han betedde sig konstigt alls! Däremot skulle jag tycka det var konstigt om han blev sur när han träffade nya människor som ditt barn gör. Menar verkligen inte illa men DET tycker jag är ett annorlunda beteende. Vår pojke brukar bli glad och väldigt social när han träffar nya människor.
    Anonym (:() skrev 2014-03-15 19:01:28 följande:
    Absolut inte men jag tycker inte att han betedde sig konstigt alls! Däremot skulle jag tycka det var konstigt om han blev sur när han träffade nya människor som ditt barn gör. Menar verkligen inte illa men DET tycker jag är ett annorlunda beteende. Vår pojke brukar bli glad och väldigt social när han träffar nya människor.
    Och som sagt jag känner vår pojke, jag vet när han ignorerar och det gjorde han vid det tillfället för han lätt får prestationsångest då han förstår att han har svårt att prata
Svar på tråden Min 4-åring är väldigt sen med språket och det gör så ont i mig!